Simeon ja Hanna ovat rohkaisevia esimerkkejä siitä, että Jumala toteuttaa lupauksensa ja suunnitelmansa ajallaan.
Joulun jälkeisen sunnuntain aihe oli aiemmin Jumalan lapsen turvallisuus. Nykyisin aiheena on Pyhä perhe. Päivälle on varattu vain yksi evankeliumin katkelma. Se on Luukkaan tallentama Uuden testamentin ainutlaatuinen kuvaus tapahtumista, kun Jeesus oli 40 päivän ikäinen.
Pieni perhe meni silloin ”lain mukaan” Jerusalemin temppeliin tehdäkseen lain määräämät teot: puhdistautumisen, uhraamisen ja esikoisen pyhittämisen Herralle.
Kaksi vanhusta mukana
Paikalle saapui kaksi vanhusta: Simeon ja Hanna. He tulivat Pyhän Hengen ohjaamana, eivät sattumalta. Perinteiset esikoisen syntymään liittyvät, perhe-elämää koskevat temppelimenot saivat uutta väriä, pyhiä toimituksia.
Simeon siunasi perhettä ja kohdisti Marialle profeetallisen, sykähdyttävän puheenvuoron. Hanna puolestaan ”ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta”. Päivän evankeliumi liittyy näin myös kynttilänpäivän sanomaan.
Odotuksesta täyttymykseen
Vain harvat olivat odottaneet pelastajaa. Simeon ja Hanna uskoivat lupauksen täyttyvän Jeesuksessa.
Simeon ja Hanna olivat iäkkäitä, Hanna jo ”hyvin vanha”, ehkä yli satavuotias. He olivat uskollisesti ja hartaasti odottaneet kauan. Nyt oli tullut kiitosjuhlan päivä.
Simeon ja Hanna rohkaisevat esimerkillään uskomaan, luottamaan, ylistämään ja odottamaan sanan valossa. Jumalan käden alla on turvallista olla. Jumala toteuttaa lupauksensa ja kaikki suunnitelmansa ajallaan. Jos näkymä himmenee, kannattaa uskoa epäilyksetkin anteeksi.
Siunaus on aarre
Joosef ja Maria olivat temppelissä ihmeissään siitä, mitä kuulivat Jeesuksesta puhuttavan. On mielenkiintoista, ettei Simeonin ja Hannan kerrota olleen ihmeissään tuona suurena päivänä. Simeon siunasi Joosefia ja Mariaa. Luukas ei kerro, millä sanoilla hän siunasi.
Siunaaminen on pyhissä kirjoituksissa kokonaisvaltainen asia, kuten näkyy Herran siunauksessa. Evankeliumin siunaus on kristillisyydessä kallis, luovuttamaton ja pyhä aarre. Se on käytännöllinen ja sielunhoidollinen toimi. Se on Pyhän Hengen virka.
Merkki, jota ei tunnusteta
Simeon puhui Marialle koskettavasti: Lapsi on pantu koetukseksi, monet kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta. Simeon ennusti, että Jeesus on toisille kompastuskivi, pahennukseksi, ja toisille elämän kulmakivi, pelastukseksi. Tämä ilmiö on pysynyt samana aikojen saatossa.
Erityisen voimakkaasti Simeon ennusti Marialle hänen tuskansa: ”sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä”. Vastarinta, pilkka ja risti olivat Jeesuksen osa. Maria-äiti joutui ristin lähellä kokemaan sydämessään ikään kuin miekan iskut.
Hyvä malli nykyaikaan
Hanna ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta. Evankeliumi ei kerro tarkemmin puheenvuoron sisällöstä. Hän puhui niille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta.
Simeon odotti Israelille luvattua lohdutusta. Kysymys oli samasta asiasta: täyttymyksestä, pelastuksen ajasta ja pelastajasta.
Joosef, Maria, Simeon ja Hanna kunnioittivat uskossa Herran sanaa ja noudattivat sitä. Siksi vanhemmat olivat tulleet temppelitoimitukseen, ja siksi vanhukset olivat uskollisesti jaksaneet odottaa. He antoivat hyvän mallin myös nykyaikaan.
Sädekehää ei kuitenkaan piirretä kenenkään ihmisen ympärille. Kertomuksen päähenkilö on Jeesus, Herran Voideltu. ”Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden tulla runsaana osaksemme ja suonut meille kaikkea viisautta ja ymmärrystä.” (Ef. 1:7–8.)
Eero Nuolioja
Julkaistu Päivämiehessä 18.12.2019
Kuvituskuva: Lasse Kokko
Evankeliumi: Luuk. 2: 33–40
Raamattu 1992: Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin. Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, lapsen äidille: ”Tämä lapsi on pantu koetukseksi: monet israelilaiset kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta, ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä. Näin tulevat julki monien sisimmät ajatukset.”
Siellä oli myös naisprofeetta Hanna, Asserin heimoon kuuluvan Penuelin tytär. Hän oli jo hyvin vanha. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta, mutta nyt hän oli ollut leskenä jo kahdeksankymmenenneljän vuoden ajan. Hän ei poistunut temppelistä minnekään, vaan palveli Jumalaa yötä päivää paastoten ja rukoillen. Juuri sillä hetkellä hän tuli paikalle, ja hän ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta.
Kun he olivat tehneet kaiken, mitä Herran laki vaati, he palasivat Galileaan kotikaupunkiinsa Nasaretiin. Lapsi kasvoi, vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo seurasi häntä.
BIBLIA: Joseph ja hänen äitinsä ihmettelivät niitä, joita hänestä sanottiin. Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, hänen äidillensä: katso, tämä on pantu lankeemiseksi ja nousemiseksi monelle Israelissa, ja merkiksi, jota vastaan sanotaan: (Ja sinunkin sielus lävitse pitää miekan käymän:) että monen sydämen ajatukset ilmoitettaisiin.
Anna prophetissa, Phanuelin tytär, Asserin suvusta, se oli joutunut pitkälle ijälle ja elänyt miehensä kanssa seitsemän ajastaikaa neitsyestänsä, Ja oli leskenä lähes neljäyhdeksättäkymmentä ajastaikaa, ja ei lähtenyt templistä, palvelemasta Jumalaa paastoissa ja rukouksissa yötä ja päivää. Ja tämä tuli sillä hetkellä siihen ja kunnioitti myös Herraa, ja puhui hänestä kaikille, jotka lunastusta Jerusalemissa odottivat.
Ja sittekuin he olivat kaikki tehneet Herran lain jälkeen, palasivat he Galileaan, kaupunkiinsa Natsaretiin. Mutta lapsi kasvoi ja vahvistui hengessä, ja täytettiin viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen kanssansa.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys