JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sana sunnuntaiksi

Puheet kertovat sydämen tilasta

Päivämies
Sana sunnuntaiksi
3.9.2017 7.00

Juttua muokattu:

1.1. 11:18
2020010111185420170903070000

Päi­vän evan­ke­liu­mi­teks­tis­sä Jee­sus pu­huu hy­vis­tä ja huo­nois­ta he­del­mis­tä ja tar­koit­taa sil­lä ih­mi­sen us­kon rait­tiut­ta.

Mei­dän maas­sam­me he­del­mä­puut ovat hie­man eri­lai­sia kuin Is­ra­e­lis­sa, mut­ta Jee­suk­sen ver­taus he­del­mis­tä toi­mii yh­tä hy­vin. Pie­ni lap­si­kin tie­tää, et­tä jos ome­na­puu on ki­tu­kas­vui­nen ja sen ok­sat ovat kui­vu­neet, me­he­viä he­del­miä on tur­ha odot­taa. Tuo­reet ja veh­maat puut tuot­ta­vat to­den­nä­köi­sem­min hy­vän sa­don.

Jee­suk­sen ver­tauk­ses­sa puul­la tar­koi­te­taan ih­mi­sen sy­dä­men ti­laa. Kuu­li­ja­kun­ta­na oli­vat fa­ri­seuk­set, joi­den sy­dä­men ti­lan Jee­sus rin­nas­taa huo­noi­hin pui­hin. Jee­sus kut­suu fa­ri­seuk­sia an­ka­raan sä­vyyn kyy­käär­meit­ten si­ki­öik­si. Fa­ri­seuk­set us­koi­vat ole­van­sa esi­mer­kil­li­siä ja hy­vin on­nis­tu­nei­ta ih­mi­siä, mut­ta Jee­sus näki hei­dän epä­us­koi­seen sy­dä­meen­sä. Hä­nen tar­koi­tuk­se­naan oli saa­da fa­ri­seus­ten syn­nin­tun­to he­rää­mään.

Sa­man­kal­tai­sin sa­nan­kään­tein saar­na­si Jee­suk­sen edel­lä­kä­vi­jä Jo­han­nes Kas­ta­ja: ”Kir­ves on jo pan­tu puun juu­rel­le. Jo­kai­nen puu, joka ei tee hy­vää he­del­mää, ha­ka­taan poik­ki ja hei­te­tään tu­leen.” (Matt. 3:10.)

He­del­mis­tä tun­tee vää­rän pro­fee­tan

Fa­ri­seuk­set ei­vät tun­te­neet Jee­sus­ta ei­vät­kä näh­neet hä­nes­sä syn­tien­sä so­vit­ta­jaa. Jee­sus teki mo­nia epää­mät­tö­miä ih­mei­tä osoit­taak­seen ju­ma­lal­li­sen voi­man­sa. Hän esi­mer­kik­si pa­ran­si so­ke­an ja my­kän mie­hen niin, et­tä mies näki ja pu­hui.

Kun fa­ri­seuk­set kuu­li­vat sii­tä, he tuu­mi­vat: ”It­sen­sä Bel­se­bu­lin, pää­pa­ho­lai­sen, avul­la hän pa­ho­ja hen­kiä kar­kot­taa!” (Mark. 3:22.)

Raa­ma­tus­sa va­roi­te­taan mo­nes­sa koh­taa, et­tä vii­mei­si­nä ai­koi­na tu­lee vää­riä pro­feet­to­ja, jot­ka saar­naa­vat vää­rää op­pia. He tu­le­vat lam­pai­den vaat­teis­sa, mut­ta si­säl­tä he ovat raa­te­le­via su­sia: ”He­del­mis­tä te hei­dät tun­net­te. Ei­hän or­jan­tap­pu­rois­ta koo­ta ry­pä­lei­tä ei­kä oh­dak­keis­ta vii­ku­noi­ta.” (Matt. 7:16.)

On py­syt­tä­vä Ju­ma­lan sa­nan pe­rus­tal­la, vaik­ka vää­riä opet­ta­jia oli­si lu­ku­mää­räi­ses­ti pal­jon. Näin­hän oli Eli­an­kin ai­ka­na. Ju­ma­la osoit­ti tai­vaas­ta lan­ke­a­val­la tu­lel­la Kar­me­lin­vuo­rel­la, kuka on ai­nut ja oi­kea Ju­ma­la. (1. Kun. 18)

Pie­ta­ris­sa nä­kyy kak­si­o­sai­suus

Vaik­ka me Ju­ma­lan lap­set olem­me ver­tauk­sen mu­kaan hy­viä pui­ta, se ei tar­koi­ta et­tä kaik­ki te­kom­me oli­si­vat käy­tän­nös­sä hy­viä ja kil­voit­te­lum­me oli­si eri­koi­sen on­nis­tu­nut­ta.

Muis­tam­me Pie­ta­rin, joka an­toi Jee­suk­ses­ta oi­ke­an to­dis­tuk­sen: ”Sinä olet Mes­si­as, elä­vän Ju­ma­lan Poi­ka” (Matt. 16:16). Tätä ei Pie­ta­ril­le il­moit­ta­nut liha ei­kä veri, vaan Tai­vaan Isä.

Kui­ten­kin myös sie­lun­vi­hol­li­nen osa­si vai­kut­taa Pie­ta­riin. Kun Jee­sus al­koi pu­hua kuo­le­mas­taan, Pie­ta­ri toi­voi, et­tei sel­lais­ta sai­si ta­pah­tua. Sil­loin Jee­sus kään­tyi pois ja sa­noi: ”Väis­ty tiel­tä­ni, Saa­ta­na! Sinä tah­dot saa­da mi­nut lan­ke­a­maan. Si­nun aja­tuk­se­si ei­vät ole Ju­ma­las­ta, vaan ih­mi­ses­tä!” (Matt. 16:23)

Kie­len­käyt­töä on syy­tä miet­tiä

Kuu­lem­me täs­sä maa­il­mas­sa usein voi­ma­sa­no­ja, ja nii­tä voi nous­ta omaan­kin mie­leem­me ar­jen kom­mel­lus­ten kes­kel­lä.

Jaa­ko­bin kir­jees­sä muis­tu­te­taan, et­tei ole hyvä et­tä kii­tos ja ki­rous läh­te­vät sa­mas­ta suus­ta: ”Tämä ei käy, vel­je­ni! Ei­hän sa­mas­ta läh­teen­sil­mäs­tä pulp­pua ma­ke­aa ja kar­vas­ta vet­tä. Ei vii­ku­na­puus­sa kas­va olii­ve­ja ei­kä vii­ni­köyn­nök­ses­sä vii­ku­noi­ta, vai mitä, vel­je­ni? Sa­moin ei suo­lai­ses­ta läh­tees­tä juok­se ma­ke­aa vet­tä.” (Jaak. 3:10–12)

Sel­lai­set päi­vit­te­lyt kuin ”Voi Luo­ja” ja ”Her­ra­nen ai­ka” voi­vat tun­tua har­mit­to­mil­ta, mut­ta muis­tam­me­ko, mitä toi­ses­sa käs­kys­sä sa­no­taan: ”älä tur­haan lau­su Her­ran, Ju­ma­la­si, ni­meä.”

Jee­sus muis­tut­ti: ”Kuul­kaa ja ym­mär­tä­kää. Ei ih­mis­tä saas­tu­ta se, mikä me­nee suus­ta si­sään. Se ih­mi­sen saas­tut­taa, mikä tu­lee suus­ta ulos.” (Matt. 15:10–11.) Suu on sy­dä­men tulk­ki.

Kie­len­käy­tös­sä­kin on syy­tä miet­tiä, vie­kö se lä­hem­mäs vai kau­em­mas Ju­ma­las­ta. Huo­not sa­nat kan­nat­taa kor­ja­ta evan­ke­liu­min voi­min. Tai­vaan Isän mie­leen on nöy­rä sy­dän, sel­lai­nen joka pel­kää Ju­ma­laa ja tun­nus­taa us­kon­sa:

”Jos sinä suul­la­si tun­nus­tat, et­tä Jee­sus on Her­ra, ja sy­dä­mes­sä­si us­kot, et­tä Ju­ma­la on he­rät­tä­nyt hä­net kuol­leis­ta, olet pe­las­tu­va. Sy­dä­men us­ko tuo van­hurs­kau­den, suun tun­nus­tus pe­las­tuk­sen.” (Room. 10:9–10)

Ju­ma­lan las­ten tu­li­si ol­la maan suo­la ja maa­il­man val­keus. Ju­ma­lan huo­ne on suu­huo­ne, jos­sa käy­dään kuu­le­maan mitä Her­ra pu­huu.

Tuo­mo A. Ko­mu­lai­nen

Jul­kais­tu Päi­vä­mie­hes­sä 30.8.2017

Evan­ke­liu­mi­teks­ti Matt. 12:33–37

Bib­lia:

Taik­ka teh­käät hyvä puu, niin hä­nen he­del­män­sä tu­lee hy­väk­si, taik­ka teh­käät mä­dän­nyt puu, niin hä­nen he­del­män­sä tu­lee mä­dän­neek­si; sil­lä he­del­mäs­tä puu tun­ne­taan. Te kyy­kär­met­ten si­ki­ät, kuin­ka te tai­dat­te hy­vää pu­hua, kos­ka te it­se pa­hat olet­te? sil­lä sy­dä­men kyl­lyy­des­tä suu pu­huu. Hyvä ih­mi­nen tuo edes hy­väs­tä sy­dä­men ta­va­ras­ta hy­viä, ja paha ih­mi­nen tuo edes pa­has­ta ta­va­ras­ta pa­ho­ja. Mut­ta minä sa­non teil­le: jo­kai­ses­ta tur­has­ta sa­nas­ta, jon­ka ih­mi­set pu­hu­vat, pi­tää hei­dän lu­vun te­ke­män tuo­mi­o­päi­vä­nä; sil­lä sa­nois­tas sinä hurs­kaak­si teh­dään, ja sa­nois­tas sinä tuo­mi­taan.

Raa­mat­tu 1992:

”Jos puu on hyvä, sen he­del­mä­kin on hyvä, mut­ta jos puu on huo­no, sen he­del­mä­kin on huo­no. He­del­mäs­tään puu tun­ne­taan. Te käär­meen si­ki­öt, kuin­ka tei­dän pu­heen­ne voi­si ol­la hy­vää, kun it­se olet­te pa­ho­ja! Mitä sy­dän on täyn­nä, sitä suu pu­huu. Hyvä ih­mi­nen tuo hy­vyy­ten­sä va­ras­tos­ta esiin hy­vää, paha ih­mi­nen pa­huu­ten­sa va­ras­tos­ta pa­haa. Minä sa­non teil­le: jo­kai­ses­ta tur­has­ta sa­nas­ta, jon­ka ih­mi­set lau­su­vat, hei­dän on tuo­mi­o­päi­vä­nä teh­tä­vä tili. Sa­no­je­si pe­rus­teel­la si­nut ju­lis­te­taan syyt­tö­mäk­si, ja sa­no­je­si pe­rus­teel­la si­nut tuo­mi­taan syyl­li­sek­si.”

11.5.2025

Jeesus sanoo: ”Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan.” Joh. 14:1–2

Viikon kysymys