Päivi Peltoniemi
Päivi Peltoniemi
Jaakko Sääskilahti
Jeesuksen kuolema päätti Vanhan testamentin uhrijumalanpalveluksen, jossa viaton karitsa joutui yhä uudestaan uhrattavaksi ihmisten synneistä. Uuden testamentin aikana ei tarvittu enää toistuvaa uhria, vaan Jeesuksen kuolemassa sovitettiin synnit ainiaaksi.
Paratiisin rikkomuksen tähden ihmisten elämää varjostivat synnin voimat. Kuolema oli pelottava asia, koska Jumalan viha oli sovittamatta. Jo varhain Israelin kansan uskonnollinen elämä piti sisällään eläimen uhraamisen sovituksena Jumalalle. Joskus uhraamisen syy saattoi olla kiitosaiheinen, jos Jumala suojeli tai johdatti vaikeassa elämäntilanteessa.
Uskon ja ymmärryksen ristiriita
Abrahamin uskoa koeteltiin poikkeuksellisella tavalla. Jumala pyysi Abrahamin kauan odotettua lasta ja hänen ainoaa perillistään uhrattavaksi. Uhraaminen olisi tapahtunut Morian maalla Jumalan osoittamalla vuorella, jonne oli kolmen päivän matka. Ratsuna oli aasi. Matkaan oli otettu tuli ja uhraamiseen tarvittavat polttopuut. Abraham oli saanut selvän ilmoituksen Jumalalta, että hänen oli uhrattava oma poikansa. Iisak kysyi isältään: ”Tässä on tuli ja puut, mutta missä on karitsa polttouhriksi?” (1. Moos. 22:7). Hän ei paljastanut Iisakille aikomusta, vaan vastasi: ”Jumala katsoo kyllä itselleen karitsan polttouhriksi, poikaseni” (1. Moos. 22:8).
Uskon ja inhimillisen ymmärryksen välillä on aina suunnaton ristiriita. Emme voi järjellä käsittää, miten Jeesuksen kuolemassa tapahtui syntien sovitus. Vanhan testamentin tapahtumat vahvistavat, että Jeesus oli Jumalan Poikana maan päällä pelastamassa ihmisiä. Pelastustyö täytyi tapahtua Jumalan suunnitelman mukaisesti. Jeesuksen ristinkuolema jäi salaisuudeksi monelle silminnäkijälle, mutta niiden ihmisten sydämissä, jotka uskon kautta katselivat tapahtumia, avautui ikuisen elämän portti ja paratiisiin johtava tie.
Jeesus pilkan kohteena
Matteuksen evankeliumin mukaan Jeesuksen kärsimyksissä korostui pilkka. Sotilaat olivat laittaneet piikkisen orjantappurakruunun Jeesuksen päähän. Näin he pilkkasivat Jeesusta juutalaisten kuninkaana. Ylipapit ja lainopettajat pilkkasivat hänen olevan kykenemätön auttamaan itseään. Jeesus ei tahtonut astua alas ristiltä, vaan otti vastaan kärsimyksen maljan. Pilkkaajat tarjosivat Jeesukselle viiniä, johon oli sekoitettu sappea.
Pilkkaaminen kohdistui kaikkein kipeimpään kohtaan, sillä pilkkaajat muistivat hyvin Jeesuksen omat puheet, joita he käyttivät lyömäaseena. Pilkkaajia oli paljon, eikä kukaan puolustanut Jeesusta. Matteus ei muista edes toisen ryövärin puolustuspuhetta. Kärsimysviikon aikana Jeesuksen vierestä oli hävinnyt kaikki opetuslapset ja pitkäperjantaina hän kulki ilman seuraajiansa. Tuo Jeesuksen yksinäisyyden kokemus huipentui huutoon ”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” (Matt. 27:46).
Voitto kuolemasta
Jeesuksen kuolemaa edelsi monet luonnonmerkit. Maa vavahteli ja kalliot halkeilivat. Aurinko pimeni kolmeksi tunniksi ja temppelin väliverho repesi kahtia. Kaiken tämän nähdessään sotilaat sanoivat: ”Tämä oli todella Jumalan Poika!” (Matt. 27:54).
Magdalan Maria, Jaakobin ja Joosefin äiti Maria sekä Sebedeuksen poikien äiti katselivat vähän matkan päästä, kun Jeesus veti viimeisen henkäyksensä. Nämä naiset olivat todistamassa Jeesuksen kuolemaa. Kuoleman todistaminen murtaa kaikki olemassaolon tukipilarit. Naiset olivat surun murtamina myös ensimmäisinä menossa Jeesuksen haudalle. Uskon ymmärrys ei vielä tuossa vaiheessa ulottunut ylösnousemuksen iloon, mutta aikanaan heillekin selvisi, mitä merkitsi Jeesuksen voitto kuolemasta. Uskon silmin voi katsoa kuolemasta elämään, epätoivon keskeltä ikuisen elämän toivoon.
Evankeliumi: Matt. 27:33–54
Raamattu 1992: Kun he tulivat paikkaan, jota kutsutaan Golgataksi, Pääkallopaikaksi, he tarjosivat Jeesukselle juotavaksi viiniä, johon oli sekoitettu sappea. Hän maistoi sitä, mutta ei halunnut juoda. Kun he olivat ristiinnaulinneet Jeesuksen, he jakoivat keskenään hänen vaatteensa heittämällä niistä arpaa. Sitten he jäivät sinne istumaan ja vartioivat häntä. Hänen päänsä yläpuolelle he kiinnittivät kirjoituksen, josta kävi ilmi hänen tuomionsa syy: ”Tämä on Jeesus, juutalaisten kuningas.” Yhdessä Jeesuksen kanssa ristiinnaulittiin kaksi rosvoa, toinen hänen oikealle, toinen hänen vasemmalle puolelleen.
Ohikulkijat pilkkasivat häntä. Päätään nyökyttäen he sanoivat: ”Sinähän pystyt hajottamaan temppelin ja rakentamaan sen uudelleen kolmessa päivässä. Pelasta nyt itsesi, jos kerran olet Jumalan Poika. Tule alas ristiltä!” Ylipapit yhtyivät hekin pilkkaan yhdessä lainopettajien ja vanhimpien kanssa. He sanoivat: ”Muita hän kyllä on auttanut, mutta itseään hän ei pysty auttamaan. Onhan hän Israelin kuningas, tulkoon nyt ristiltä alas! Silloin me uskomme häneen. Hän on pannut luottamuksensa Jumalaan – pelastakoon Jumala nyt hänet, jos on häneen mieltynyt! Onhan hän sanonut olevansa Jumalan Poika.” Samalla tavoin häntä pilkkasivat myös rosvot, jotka oli ristiinnaulittu yhdessä hänen kanssaan.
Jeesuksen kuolema
Mutta keskipäivällä, kuudennen tunnin aikaan, tuli pimeys koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. Yhdeksännen tunnin vaiheilla Jeesus huusi kovalla äänellä: ”Eeli, Eeli, lama sabaktani?” Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? Tämän kuullessaan muutamat siellä olevista sanoivat: ”Hän huutaa Eliaa.”
Heti yksi heistä kiiruhti hakemaan sienen, kastoi sen hapanviiniin, pani kepin päähän ja tarjosi siitä hänelle juotavaa. Toiset sanoivat: ”Katsotaanpa nyt, tuleeko Elia hänen avukseen.” Mutta Jeesus huusi taas kovalla äänellä ja antoi henkensä.
Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat, haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös. He lähtivät haudoistaan, ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin ja näyttäytyivät siellä monille.
Kun sadanpäällikkö ja miehet, jotka hänen kanssaan vartioivat Jeesusta, näkivät maan vavahtelun ja kaiken, mitä tapahtui, he pelästyivät suunniltaan ja sanoivat: ”Tämä oli todella Jumalan Poika!”
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys