Johannes aloittaa jouluevankeliuminsa puhumalla alussa olleesta Sanasta. Näin hän vie meidät maailman luomiseen.
Sanallaan Jumala loi kaiken, sekä näkyvän että näkymättömän maailman. Näkyvän maailman me havainnoimme aisteillamme – kuulemalla, näkemällä, koskettamalla ja haistamalla. Näkymätön maailma, johon kuuluvat muun muassa enkelit, on aistiemme ulottumattomissa.
Jumalan sanassa oli voima. Kun Jumala sanoi, tapahtui aina sen mukaan. Syntyivät taivas, maa, päivä, yö, kasvit, eläimet, aurinko, kuu ja tähdet. Lopuksi Jumala sanallaan loi ihmisen viljelemään ja varjelemaan Jumalan maailmaa.
Mutta ennen kaiken luomista oli Jumala ja hänen sanansa. Tässä Sanassa oli läsnä myös jo Jumalan poika, Jeesus Kristus. Isä Jumala ja Poika Jumala yhdessä loivat maailman. ”Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. – – Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä.”
Koko maailma luotiin elämään Kristuksen varassa. Kun Kristus tulee toisen kerran maan päälle, hänen maailmaa kannatteleva voimansa raukeaa. Silloin maailma tuhoutuu. Johanneksen mukaan Jeesuksessa on elämä, ja tämä elämä on ihmisten valkeus.
Syntiinlankeemuksessa pimeys ihmissydämiin
Syntiinlankeemuksessa pimeys laskeutui maan päälle. Syntiin langenneen ihmisen tahto taipui pahaan. Hän tuli voimattomaksi hyvään. Tämä taipumus jäi pysyväksi ominaisuudeksi ihmissukuun.
Sen seurauksena pimeyden voimat jylläävät maailmassa. Monenlainen turmelus tuhoaa ihmiselämää. Se näkyy ihmissuhteissa, perhe-elämässä ja ihmisten yhteisissä toimissa. Ennen kaikkea synnin voimat turmelevat ja tuottavat tuhoa
kunkin yksilön omassa elämässä.
Synti erottaa ihmisen Jumalasta. Siksi monen ihmisen elämää jäytää synnin tuoma syyllisyys ja elämän tarkoituksettomuus.
Valkeuden lähettiläät
Jumala haluaa luomiensa ihmisten elävän onnellista elämää. Kaikki ihmiset on tarkoitettu elämään Kristuksessa eli uskovaisina. Siksi Jumala etsii ja kutsuu pimeyden teille eksyneitä parannukseen, elämään valkeudessa.
Johannes Kastaja oli yksi tällainen valkeuden todistaja. Hän saarnasi Jordan-virralla kuulijoilleen: ”Tehkää parannuksen soveliaita hedelmiä.” Hän kutsui ihmisiä katselemaan Jumalan Karitsaa, joka ottaa pois maailman synnin. Hän puhui valosta, joka tuo ihmiselle todellisen elämän. Saarna oli evankeliumia synninhädässä olevalle.
Tällaisia kutsun kuuluttajia ovat vieläkin Jumalan valtakunnan asukkaat. Kutsun vastaanottaja pääsee pimeydestä valkeuteen, saatanan vallasta Jumalan rakkaan Pojan valtakuntaan.
Sana tuli lihaksi
Sana tuli lihaksi pari tuhatta vuotta sitten. Tästä Jumalan rakkaudesta kertoo joulun ilosanoma, Vapahtajan syntymä. Johannes kuvaa tapahtumaa muistuttaen uudestaan jo maailman alussa olleesta Kristuksesta: ”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.”
Sana tuli neitsyt Marian välityksellä lihaksi. Jeesus syntyi Pyhästä Hengestä siinneenä Betlehemin tallissa. Ihmisenä hän sovitti maailman synnit ja lunasti meidät synnin, kuoleman ja sielunvihollisen vallasta vapauteen. Ne, jotka ottavat hänet vastaan, saavat voiman tulla Jumalan lapsiksi.
Kristus, lihaksi tullut Sana, käyskentelee vieläkin omiensa keskellä. Hän antaa Pyhässä Hengessä saarnatussa evankeliumissa sen uskojalle voiman tulla Jumalan lapseksi. Jumalan lapsi saa uskon kautta Kristuksessa katsella jo taivaallista kirkkautta, joka matkan päässä kimmeltää.
Aimo Hautamäki
Julkaistu Päivämiehessä 21.12.2016
Kuvituskuva: H.H.
Evankeliumiteksti Joh. 1:1–14
Biblia
Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana. Tämä oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki ovat sen kautta tehdyt, ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus, ja valkeus paistaa pimeydessä, jota ei pimeys käsittänyt. Yksi mies oli lähetetty Jumalalta, jonka nimi oli Johannes: se tuli valkeudesta todistamaan, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa. Ei hän ollut valkeus, mutta hän oli lähetetty valkeudesta todistamaan. Se oli totinen valkeus, joka valistaa kaikki ihmiset, jotka maailmaan tulevat; se oli maailmassa, ja maailma oli hänen kauttansa tehty, ja ei maailma häntä tuntenut. Hän tuli omillensa, ja ei hänen omansa häntä ottaneet vastaan, mutta niille, jotka hänen ottivat vastaan, antoi hän voiman Jumalan lapsiksi tulla, jotka uskovat hänen nimensä päälle, jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän seassamme, (ja me näimme hänen kunniansa niinkuin ainoan Pojan kunnian Isästä,) täynnä armoa ja totuutta.
Raamattu 1992
Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa. Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli. Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan. Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä. Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys