Armon sanat ovat anteeksiantamusta julistavia, uskoa vahvistavia elämän sanoja, kuultiin puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksessa äänekosken lukiolla.
Perjantaina 29. kesäkuuta pidetty puhujien ja seurakuntavanhinten kokous kokosi yhteen noin 1100 puhujaa ja heidän puolisoaan sekä rauhanyhdistysten kokousedustajaa, seurakuntavanhinta.
Kokous alkoi alkuhartaudella ja SRK:n johtokunnan puheenjohtajan Matti Taskilan katsauksella. Muutamin sanoin Taskila kertoi SRK:n ajankohtaisista asioista, kuten lapsiperheiden tukemiseen liittyvistä suunnitelmista. Taskila mainitsi myös uuden opillisia artikkeleita sisältävän kirjan, joka julkistettiin Suviseuroissa.
Pelastava armo
Alustuspuheenvuoron aiheesta Jumalan armo opettajana piti Kimmo Puolitaival. Alustuksena pohjana olivat Paavalin Tiitukselle osoittamat sanat, jotka alkavat: ”Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa” (Tiit. 2:11–14).
– Toivon, että johtavana ajatuksena tässä alustuksessa ja keskustelussa olisi se, miten säilymme Jumalan lapsina. Pyhä Raamattu osoittaa, että elävä usko on suurin lahja, minkä ihminen voi saada. Uskon kautta perimme iankaikkisen elämän.
Erityistä tässä ajassa
Puolitaival kiinnitti huomiota maallistumisen etenemiseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän kehityssuunnan myötä sidonnaisuus kristinuskoon ohenee.
– Vaatimukset uskonnon ja kirkkommekin sopeuttamiseksi muuttuviin arvoihin voimistuvat. Sellaiset teemat kuin humanismi, suvaitsevaisuus, sananvapaus ja ihmisoikeudet korostuvat tavalla, joka on lisääntyvässä määrin ristiriidassa sen kanssa, mitä Raamatun pohjalta voidaan pitää oikeana ja vääränä.
Usko ja elämä samassa linjassa
– Kristillisyyden keskellä ajassamme on huolena se, että usko ja arjen elämä voivat erkaantua tosistaan. Silloin tällöin kohtaa keskusteluissa ajatuksen, että ”olemme uskomassa, mutta eri tavalla”.
Puolitaipaleen havainto oli, että seuroissa käyminen ja kristillisyyden työhön osallistuminen on hieman vähentynyt.
– Tällaisen ajan keskellä on paikallaan pysähtyä keskustelemaan siitä, mitä tarkoittaa opetus kristillisestä elämästä. Mitä Jumalan armo opettaa? Mihin se opettaa?
Armo ennen totuutta
Leonard Typpö opetti aikanaan, että Jumalan armon Henki puhuu aina samoja sanoja, se ei opeta eri yhteyksissä eri tavalla. Jos ihminen elää armossa ja totuudessa, hän elää Jeesuksessa.
Armo ja totuus kulkevat yhdessä, toista ei ole ilman toista, sillä jos toisen menettää, on toinenkin kadonnut.
Puolitaival avasi armoa opettajana. Armo kasvattaa ihmistä elämään Raamatun neuvojen mukaan. Se antaa halun seurata Jeesusta hänen valtakunnassaan ja ohjaa tekemään synnistä parannusta.
Alustuksessa todettiin, että armon opetusta tarvitaan maailmassa, jossa Kiusaaja, Jumalan vastustaja tekee lakkaamatta työtään.
Armon olemus
Kristus on avannut häneen uskoville ihmisille pääsyn Jumalan armon piiriin. Puolitaival muistutti Johanneksen evankeliumiin viitaten:
– Jumalan armo on Johanneksen mukaan niin kattavaa, että me olemme saaneet armonkin armosta.
Kun armon sanomaa julistetaan Jumalan seurakunnasta, tarkoituksena on kirkastaa Jumalan täydellistä rakkautta ihmistä kohtaan.
– Armon sanat ovat anteeksiantamusta julistavia, uskoa vahvistavia elämän sanoja. Niihin sisältyy Jumalan voima (Room. 1:16).
Puolitaipaleen alustus päättyi Heprealaiskirjeen kannustaviin sanoihin: ”älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri” (Hepr.10:35).
Tärkeä foorumi
Alustusta seurasi vilkas keskustelu, jota johtivat Pentti Rentola ja Aimo Hautamäki. Useissa puheenvuoroissa todettiin yhteisten keskustelujen tärkeys.
– On erittäin tärkeää, että meillä on foorumi, jossa keskustellaan tällaisista kysymyksistä. Näitä on nykyaikana vaikea enää löytää, totesi oululainen Keijo Nissilä.
Myös Yhdysvalloista saapunut SRK:n sisarjärjestön LLC:n edustaja Randy Herrala (kuva alla) iloitsi yhteisen keskustelun mahdollisuudesta.
– Oli lohdullista kuulla samaa viestiä täällä kuin kotona Yhdysvalloissa. Taas vahvistui se tunne, että olemme yhtä valtakuntaa, vaikka asumme eri puolilla maailmaa.
"Myrkyllistä salpietaria"
Ouluainen Erkki Piri palasi alustuksessa olleeseen armon ja totuuden tematiikkaan. Armo ja totuutta ei voida erottaa toisistaan, eikä niiden järjestystä vaihtaa. Piri kertoi Väinö Havaksen kirjoittaneen 1930-luvulla, että jos sananpalvelija saarnaa totuutta ennen armoa, Jumalan sanan neuvoista tulee "myrkyllistä salpietaria". Ilman armoa saarnattu totuus on perisynnin turmelemalle ihmiselle liian kovaa kuultavaa.
Mihin armo opettaa?
Espoolainen Terho Kalliokoski pohti kiireen ja maallistumisen vaikutuksia uskovaisten elämässä.
– Nykyisin pyhäpäivänäkin saattaa olla niin paljon ohjelmaa, että lasten kuljettaminen pyhäkouluun voi jäädä. Olisi arvokasta, kun jaksaisimme viedä lapsia ja nuoria raamaattuluokkiin, pyhäkouluun ja seuroihin.
Kalliokosken oma kokemus oli, että seuroissa Pyhä Henki puhuu seurakunnalle.
– Näin opitaan, miten kilvoitellaan ja uskotaan.
Kimmo Puolitaipaleen alustus julkaistaan kokonaisuudessaan Päivämiehen numerossa 29.
Kuvat: Suviseurojen kuvapalvelu 2018
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys