Juhani Ojalehto
Päivämies
SRK:lla on miettimisen paikka, kuinka se palvelee asiakkaitaan digiajassa, jossa suuret kansainväliset jätit haastavat kristillisyyden kustantamoa.
Vanhoillislestadiolaisen kristillisyyden omalle julkaisuapplikaatiolle olisi kysyntää, käy ilmi SRK:n kesällä toteuttamasta kyselystä.
Keskusjärjestön kustannuspäällikkö Ari-Pekka Palola toteaa, että tällaisen mobiili- tai verkkopalvelun toteutus on pohdinnassa.
– Kyselyn tuottamia tietoja hyödynnetään SRK:n oman julkaisusovelluksen suunnittelussa. Kyselyn perusteella näyttää siltä, että tällaiselle sovellukselle olisi käyttäjiä.
Kaverin kehuilla merkitystä
Kesä–heinäkuussa 2019 toteutettuun kyselyyn tuli kaikkiaan 1426 vastausta. Palolalle tuloksista jäi mieleen painetun kirjan suosio, vaikka äänikirja elää kulta-aikaansa.
– Mieleen jäi, että kirjoja edelleen luetaan enemmän kuin kuunnellaan. Ja se, että kiinnostava sisältö on tärkein hankintaperuste kirjalle tai äänitteelle, mutta kaverien suosituksilla on iso merkitys, Palola viittaa kahteen tulosten perusteella yleisimpään motiiviin hankkia SRK:n tuote.
Sen sijaan hyvä mainos tai mukava myyjä eivät enemmistön mielestä juuri auta tekemään ostopäätöstä.
Ennemmin äänikirja kuin e-kirja
Vastaajat toivovat SRK:n kirjoja erityisesti äänikirjoiksi, jotka olisivat kuunneltavissa SRK:n sovelluksella. SRK:n äänikirjoja kuuntelisi runsaat 40 prosenttia vastanneista.
Sähköiset itse luettavat kirjat eivät saavuta yhtä suurta kannatusta. Hieman alle kaksikymmentä prosenttia vastaajista toivoo SRK:lta e-kirjoja.
Musiikki sähköistyy levyjen kustannuksella
Valtaosa, noin 70 prosenttia, musiikin kuluttajista on kyselyn perusteella siirtynyt hyödyntämään joko verkkopalveluja tai sovelluksia.
Perinteinen CD-levy kuunteluformaattina on jäänyt selvästi digitaalisten ratkaisujen varjoon: noin 23 prosenttia kuuntelisi edelleen musiikkia mieluiten kiekolta.
SRK:n oma musiikkisovellus olisi ykkösvaihtoehto 11 prosentille vastaajista.
Suoratoistojätit haastavat SRK:n
Kyselyn perusteella nuoret aikuiset luottavat musiikissa sähköiseen formaattiin. Ikäryhmä täysi-ikäisistä aina 35:een vuoteen asti on selvästi parhaiten ottanut omakseen suoratoistopalvelut niin musiikissa kuin kirjoissa.
Musiikkipuolella Google Music, iTunes, Spotify ja YouTube ovat suosittuja suoratoistopalveluita. Lähes puolet julkaisukyselyyn vastanneista haluaisi myös SRK:n musiikin olevan näissä palveluissa. Hieman keskusyhdistyksen tuottamaa musiikkia näiltä jo löytyykin.
SRK:n kirjoja BookBeat- tai Storytel -palveluihin kaipaa kolmannes vastanneista. Tällaisiin toiveisiin vastaaminen ei kuitenkaan ole realistista muun muassa ansaintalogiikan takia.
Sopiva hinta 10 euroa kuussa?
SRK:n oman sovelluksen hinnoittelu tarvitsee huolellisen pohdinnan.
Valtaosa vastaajista toivoi kuukausihinnaksi noin kymmentä euroa. Moni lisäsi, että siihen pitäisi sisältyä perhealennus tai käyttöoikeus useammalle laitteelle yhtä aikaa.
Musiikkisovellus sen sijaan saisi enemmistön mielestä maksaa viisi euroa kuukaudessa. Viisitoista prosenttia oli valmis maksamaan siitä saman 10 euroa kuin kirjasovelluksesta.
Vastaajista 76 prosenttia oli sitä mieltä, että kirjat ja musiikki pitää olla saatavissa samasta sovelluksesta, eivät erikseen.
Lue lisää aiheesta 2.1.2020 ilmestyneestä Päivämiehestä..
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys