Aiheina olivat osallisuus, rippikoulu-uudistus ja uusi kerhomateriaali, kun Kokkolassa pidettiin lapsi- ja nuorisotyön koulutustilaisuus 13. syyskuuta. Virkistymässä ja kouluttautumassa oli lapsi- ja nuorisotyössä mukana olevia lähiympäristöstä.
Antti Tokola piti puheenvuoron osallisuudesta. Hän puhui liittymisestä, suhteissa olemisesta, mukaan ottamisesta ja yhteen kuulumisesta. Yhdistystoiminnan näkökulmasta tärkeiksi asioiksi hän nosti myös esimerkiksi johtamisen.
Aikuiset ovat vastuussa lasten ja nuorten osallisuudesta. Se tarkoittaa sitä, että aikuiset voivat ottaa lapset ja nuoret mukaan heitä koskevien asioiden suunnitteluun ja antaa vastuuta. Tämä on suuri mahdollisuus myös rauhanyhdistyksen toiminnassa.
Tärkeintä on pitää esillä evankeliumia.
– Kertokaa siitä lapsillenne, Tokola rohkaisi ja nosti esiin useita raamatunkohtia, jotka kannustavat pitämään evankeliumia esillä.
Raamattu tutuksi pyhäkoulutyössä
Pasi Poutanen on pyhäkoulunopettaja, ja hän kokee työn tärkeäksi myös oman uskon kannalta.
– Valmistautuessa pyhäkouluun tulee tutkittua raamatunkertomuksia, mikä muuten jäisi hyvin vähäiseksi, hän totesi.
Poutanen näkee tärkeäksi, että nuoria rohkaistaan mukaan toimintaan rauhanyhdistyksissä
.
– Sen kautta he saavat kontakteja uusiin ihmisiin ja voi syntyä uusia kaverisuhteita.
Hän oli tyytyväinen tilaisuuden antiin.
– Tuntui tärkeältä yhdessä kuulostella, mitä on mietitty meidän opettajien tueksi lapsi- ja nuorisotyöhön, hän sanoi.
Raamattuluokkatyö rippikoulun tukena
Iiris Ervasti kertoi tilaisuudessa rippikoulu-uudistuksesta. Rippikouluvuosi on tärkeä ja arvokas ajanjakso nuoren elämässä. Uudistuksen myötä rauhanyhdistysten toiminnassa ja raamattuluokkatyössä kannustetaan huomioimaan rippikoulutyö entistä vahvemmin.
– Rippikoulun sisällöllinen opetus säilyy rippikoulujaksoilla eikä niitä tehtäviä siirry raamattuluokkatyöhön, Ervasti kertoi.
Nuoren aktiivinen osallistuminen raamattuluokkatyöhön tukee myös rippikouluopetusta. Se voisi myös olla pienin askelin kannustamista osallisuuteen sekä vastuun kantamiseen rauhanyhdistyksen toiminnassa.
On saatu hyviä kokemuksia konfirmaation jälkeen pidetyistä juhlahetkistä, joissa onnitellaan ja muistetaan nuoria ja saatellaan heitä uuteen elämänvaiheeseen sekä siihen liittyviin osallisuuden mahdollisuuksiin.
Yhdessä oppimista päiväkerhotyössä
Ervasti esitteli myös uutta Yhdessä – kerhotyön tueksi -päiväkerhomateriaalia, jonka nimikin kertoo sen yhdestä tärkeästä tavoitteesta. Materiaalin tavoitteena on myös antaa konkreettisia eväitä ja suunnitelmia uusillekin opettajille, joilla ei kenties vielä ole kokemusta lasten ryhmien ohjaamisesta. Materiaalia voi soveltaen käyttää myös isompien lasten opetustyössä.
Keskustelussa nousi esiin lasten kaverisuhteiden tukeminen myös kodin näkökulmasta. Yhteiskyydit päiväkerhoon tuovat lapsille turvallisuutta. Leikkien kautta löytyy yhteyttä lasten kokemusmaailmaan. Kannustettiin myös ideoimaan lasten kanssa heitä kiinnostavia teemakerhoja, joissa voidaan esimerkiksi leipoa ja järjestää myyjäisiä.
Hyviä kokemuksia kerrottiin apuohjaajien tärkeästä työstä, ja erityisesti kannustettiin pyytämään poikia apuohjaajaksi ja myös miehiä päiväkerhon opettajan tehtäviin.
Kuvat: Jyri Saraste
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.