Lohjan rauhanyhdistyksen alue ulottuu Raaseporista Karkkilaan saakka. Etenkin alueen eteläosissa on ruotsinkielistä väestöä, minkä vuoksi kaksikielisiä seuroja pidetään säännöllisesti. SRK:n seuroja järjestettiin 6.–7. huhtikuuta alueen palvelutaloissa ja kirkoissa.
Keväisenä pyhäiltana seuraväkeä kokoontui kauniiseen Mustion kirkkoon aivan Mustion linnan naapuriin. Mustio on nykyään osa Raaseporin kaupunkia. Ruotsin kuningas Kustaa Vaasa perusti sinne rautaruukin 1500-luvun puolivälissä. Kylään rakennettiin kirkko, koska rautaruukille oli vaikea saada työväkeä ilman mahdollisuutta osallistua säännöllisesti jumalanpalvelukseen.
Taivaan Isän kattaus
Juho Kopperoisen saarnan johdantona oli edellisen sunnuntain teksti Johanneksen evankeliumista, ja sen aiheena oli elämän leipä. Kopperoinen kertoi tekstikohtaa edeltäviä tapahtumia: ruokkimisihmeen jälkeen Jeesus vetäytyi vuorelle yksin ja sen jälkeen opetuslapset näkivät Jeesuksen kävelevän veden päällä.
Jeesuksen ei oltu nähty nousevan veneeseen, ja ihmiset ihmettelivät, missä hän voisi olla. Jeesus löytyi järven toiselta puolelta, eivätkä ihmiset voineet ymmärtää, miten se on mahdollista.
– Heillä oli varmaankin uusi nälkä ja toivoivat saavansa ruokaa jälleen, sanoi Kopperoinen ja jatkoi:
– Tällaisia me ihmiset olemme – haluamme aina vain enemmän ja enemmän.
Kopperoinen totesi synnin voiman asuvan ihmisissä, minkä vuoksi tarvitaan jatkuvasti Taivaan Isän kattamaa ruokapöytää. Ruokapöydän kattaminen merkitsee sitä, että Taivaan Isä on luvannut, että hänen Pyhä Sanansa on täällä ihmisten maailmassa.
Hyvän Jumalan hyvä kutsu on sama kuin Jeesuksen aikana: kutsu parannuksen tekemiseen, anteeksi pyytämiseen ja anteeksi saamiseen.
– Usko voittaa epäuskon, totesi Kopperoinen puheensa päätteeksi.
Mustion seuroissa palvelivat Kari Huhtala ja Juho Kopperoinen
Jumala kutsuu vieläkin
Kari Huhtala puhui ruotsiksi, tekstinään 2. Tim. 4:2–4. Tietäen oman aikansa pian päättyvän Paavali antaa nuorelle Timoteukselle ohjeita, kuinka pitäisi toimia, jotta Jumalan valtakunnan työ menisi eteenpäin.
Paavali puhuu viimeisistä päivistä. Samankaltaisuutta löytyy niin paljon, että voi ajatella Paavalin puhuvan tämän ajan ihmisistä. Monet ovat hylänneet Raamatun opetukset ja etsivät onnea ja hyvää tästä elämästä, synnistä he eivät halua kuulla. Monet kertovat uskovansa omalla tavallaan.
Kirjeessään Paavali kehottaa voimakkaasti julistamaan ja opettamaan viimeisinäkin päivinä. Mustion kirkossa kaikui kutsu:
– Sinua kutsutaan, joka etsit Jumalan valtakuntaa, joka tunnet, ettei ole Jumalan rauhaa. Saat uskoa kaikki syntisi, myös epäuskon, anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja saat iankaikkisen elämän toivon.
Teksti ja kuvat: Saila Sutinen
Juttu luettavissa kokonaan 2.5.2019 ilmestyneestä Päivämiehestä
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.