Pixabay
Pixabay
Päivämies
Rovaniemen Lyseonpuiston lukion uskonnon ja psykologian lehtori Sirkku Kinnunen pohtii mielipidekirjoituksessaan sitä, onko elämänkatsomustiedon opiskelu sallittava kaikille. Mielipidekirjoitus on julkaistu Lapin Kansan Lukijalta-palstalla 31. elokuuta.
Kinnusen mielipidekirjoitus on otsikoitu: Onko elämänkatsomustiedon opiskelu sallittava kaikille? Kirjoituksessaan Kinnunen toteaa keskustelun elämänkatsomustiedon avaamisesta myös uskontokuntiin kuuluville peruskoulussa ja lukiossa käyvän kiivaana. Hän kertoo, että asiasta on avattu kansalaisaloite.fi -sivustolla kansalaisaloite, jolla haluttaisiin muuttaa tilannetta niin, että jokainen oppilas saa valita, opiskeleeko uskontoa vai elämänkatsomustietoa.
Kinnunen ei pidä kansalaisaloitetta järkevänä, ja muistuttaa, että alakouluikäiset eivät vielä kykene täysin hahmottamaan, mistä valinnassa uskonnon ja elämänkatsomustiedon välillä on kyse. ”Heitä ei tule altistaa päätökselle, joka ei ole heidän kognitiivisen kehitystasonsa mukainen. Nykyinen käytäntö, jossa huoltajat päättävät lapsensa kouluun ja opiskeluun liittyvistä kysymyksistä, on paras mahdollinen.”
Kinnunen toteaakin uskonnonopetuksen olevan nykypäivänä yleissivistävää, neutraalia ja keskustelevaa, kuten muissakin oppiaineissa. ”Opetussuunnitelman ja lainsäädännön mukaan opetukseen ei sisälly uskonnon harjoittamista, vaan oppitunneilla perehdytään laajasti myös muihin uskontoihin kuin kristinuskoon ja siihen, mitä uskonto ilmiönä tarkoittaa.”
Kirjoituksessaan Kinnunen pohtii uskonnollisen sivistyksen puuteen antavan mahdollisuuksia ääriajatteluun ja väärinymmärryksiin. ”Kun tieto lisääntyy, lisääntyy usein myös ymmärrys, kunnioitus ja suvaitsevaisuus toisin ajattelevia kohtaan. Tämä on koulun uskonnonopetuksen tehtävä.”
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys