Jämsän nepsy-kurssin toinen vetäjä Merja Lohilahti kertoi äitienpäivästä, jolloin hän oli jäänyt huomiotta ja pettynyt. Silloin hän päätti opettaa lapsille onnittelemisen taidon. – Laitoin kruunun päähäni, annoin lapsille korttimateriaalit ja kerroin, että tarvitsen äitienpäiväkortteja ja onnitteluja.
Suvi Ristolainen
Jämsän nepsy-kurssin toinen vetäjä Merja Lohilahti kertoi äitienpäivästä, jolloin hän oli jäänyt huomiotta ja pettynyt. Silloin hän päätti opettaa lapsille onnittelemisen taidon. – Laitoin kruunun päähäni, annoin lapsille korttimateriaalit ja kerroin, että tarvitsen äitienpäiväkortteja ja onnitteluja.
Suvi Ristolainen
Päivämiehen toimitus
Jämsä
Myönteinen ilmapiiri auttaa niin lasta kuin aikuistakin säätelemään käytöstään, kävi ilmi Jämsän opiston ensimmäisellä nepsy-kurssilla.
Vappuviikonloppuna Jämsän opistolla pidettiin kurssi ”Nepsy-ABC ja arjen vinkkipankki”. Ohjelma tarjosi tietoa neuropsykologisista pulmista, neuvoja selviämiseen ja nepsy-lasten ohjeistamiseen sekä pieniä oivalluksia arkeen. Vetäjinä olivat Merja Lohilahti ja Mirja Syrjäniemi.
Kurssilla etsittiin työkaluja tilanteisiin, joissa päivän ”ärsykkeiden muki” tulee täyteen. Aistikuormitus, äänet, valot, sosiaaliset tilanteet, mukavatkin kohtaamiset ja pakolliset arkirutiinit kuormittavat. Silloin tarvitaan tunteiden ja stressinsäätelyn taitoja.
Rajat raivolle
Kurssilaiset listasivat, miten esimerkiksi seuroissa nepsy-lapsen kanssa voi helpottaa tilannetta, kun motorinen levottomuus ja aistikuormitus hankaloittavat paikallaan istumista. Parasta olisi ennakoida tilanteita niin, että kuormitus ja voimavarat olisivat tasapainossa.
Arjessa tulee muutoksia ja pettymyksiä, ja silloin saattaa räiskyä. Joskus raivostuttaa, ja sekin on ihan ok, mutta pitää olla rajat, mitä silloin saa tehdä ja mitä ei, kurssilla pohdittiin.
– Meillä kotona on sellainen sääntö, että saa huutaa ja kovallakin äänellä itkeä, mutta olohuoneessa ja keittiössä ei voi mekkaloida kuin hetken, kertoi Merja Lohilahti, joka toimii ratkaisukeskeisenä neuropsykiatrisena valmentajana.
– Tuntea ja kokea saa, mutta ei lyödä toisia. Pahaa oloa opetellaan sanoittamaan ja tunteista seuraavaa käytöstä säätelemään. Siinä on nepsy- ja ihan tavallisillekin lapsille harjoittelemista.
Positiivisuus auttaa
Mitä tahansa systeemejä voi soveltaa, mutta selkäytimestä tulevat maalaisjärkiset keinot eivät välttämättä toimi nepsyjen kanssa.
– Ei kai tuo ole ihme, erityispedagogiikkaa luetaan yliopistossakin vuosia. Vanhempana saa olla uusien asioiden ääressä hämillään, mutta on viisasta etsiä työkaluja, joilla kotona saa ilmapiiriä levollisemmaksi, Lohilahti totesi.
Nepsy-ihmisillä on usein pulmia myös oman toiminnan ohjaamisessa. Arjen puuhia voi kuvittaa, antaa ohjeita kirjallisena, pilkkoa isompia kokonaisuuksia pienemmäksi. Aina, kun tehtävälistaan laittaa rastin, elimistön oma mielihyvähormoni palkitsee rastittajan.
Myönteinen ilmapiiri, kannustaminen ja positiivinen tapa ohjata selkeillä pyynnöillä toimii parhaiten. On helpompi totella esimerkiksi pyyntöä ”Kävele” kuin kieltoa ”Älä juokse”.
– Olen muutaman vuoden harjoitellut kolmen kerran pyytämistä. Ensin pyydän, sitten muistutan, ja sitten on pakko jo tapahtua, Lohilahti vinkkasi.
Tieto erilaisuudesta tärkeää
On tärkeää, että nepsy-piirteistä jaetaan tietoa.
– Silloin voimme paremmin ymmärtää toisiamme eikä kenenkään tarvitse esimerkiksi loukkaantua, jos joku jaksaa piipahtaa juhlissa vain hetken. Sosiaalinen paine, oudot ihmiset ja häslinki voi olla liikaa. Rauhallisemmassa hetkessä jutuillekin löytyy paremmin aikaa, luonnehti eräs kurssille osallistunut.
Hän koki suurta helpotusta, kun luokkaan kannettiin patja ja hän sai osallistua tunneille vaakatasossa, kuulosuojaimet korvilla suodattamassa kovimpia ääniä ja aurinkolasit silmillä suojaamassa liian valon tuomalta aistikuormitukselta.
Juttu on luettavissa kokonaisuudessaan tällä viikolla ilmestyneestä Päivämiehestä.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys