Nivalan Rauhanyhdistyksen vuosikokous teki päätöksen uusien urkujen hankkimisesta.
Helmikuun lopussa pidetyssä vuosikokouksessa Nivalan Rauhanyhdistyksen jäsenet antoivat johtokunnalle valtuudet ottaa pankkilainaa uusien virtuaalitekniikkaa hyödyntävien urkujen ja uuden pianon hankintaan.
Asiaa on valmisteltu johtokunnan lisäksi urkujen hankintatyöryhmässä, joka on perehtynyt urkuasioihin Jämsän opiston urkukurssilla ja koekuuntelemalla erilaisia urkuja muutamissa tutustumiskohteissa.
– Johtokunta linjasi hankkeen kustannustason ja nimesi urkujen hankintatyöryhmän, kertoo työryhmän teknisenä asiantuntijana toimiva Pasi Eskola.
Asiasta on ollut puhetta vuosien ajan. Palautetta on tullut siitä, että uruissa on säestäjien kannalta ikäviä häiriöitä ja kaiuttimet soivat urkujen lähellä häiritsevän kovaa.
– Nivalan vanhalla toimitalolla pärjättiin vuosia harmonilla. Aika on muuttunut. Muutama vuosi sitten seurasalissa toteutettiin mittava akustiikkaremontti ja uusittiin äänentoisto, joten nyt päätettiin saattaa urut ja piano aikaansa vastaaviksi, perustelee Eskola.
ääni Ranskasta
Työryhmä esitti johtokunnalle, että Nivalaan hankittaisiin digitaaliset urut, jotka hyödyntävät niin sanottua virtuaalitekniikkaa.
– Urkujen sydän on urkuohjelmisto, joka soittaa äänet koskettimien painamisjärjestyksessä. Tällä tekniikalla saadaan erittäin hyvä soittoääni. Uudet, hollantilaisen Mixtuurin valmistamat urut hyödyntävät ammattikäyttöön sopivaa Hauptwerk-virtuaaliurkutekniikkaa. Virtuaaliuruissa soivat pilliuruista tallennetut äänet, ja sointi on siten hyvin lähellä aitojen pilliurkujen ääntä.
Nivalan Rauhanyhdistyksen tulevissa uruissa soivat ranskalaisen Caenin katedraalin Cavaille Coll-urkujen äänet vuodelta 1885. Hauptwerk-urkuihin sopivia äänitiedostoja on tallennettu eurooppalaisista, eri tyylisuuntien ja aikakausien historiallisista uruista yli 100 kappaletta.
Kaiutinjärjestelmä palvelee soittajaa ja kuulijaa
Kaiutinjärjestelmä on tärkeä osa urkujen sointia. Nivalan Rauhanyhdistyksen urkuihin tulee kotimainen aktiivikaiutinjärjestelmä, johon kuuluu 16 erilaista kaiutinta. Jokainen niistä voidaan säätää digitaalisesti mittamikrofonin avulla soimaan halutulla tavalla.
Projekti vaatii varojen keräämisen lisäksi talkootyötä rakentamisvaiheessa, vaikka myyjä tekeekin varsinaisen asennus- ja säätötyön. Entiset urut ja kaiutintornit puretaan ja urkusyvennyksen yläosaan rakennetaan “urkuparvi”, johon sijoitetaan kymmenen erikokoista kaiutinta. Eskola kertoo, että kaiutinjärjestelmä on kallein osa virtuaaliuruissa, sillä äänet säädetään tilan akustiikan mukaan tarkasti ääni kerrallaan.
– Urkujen viereen alas tulee kaksi isompaa subwoofer-kaiutinta, jotka toistavat kaikkein matalimmat äänet. Lisäksi salin takaosaan tulee pienemmät kaiuttimet ja soittajan lähelle yhdet, jolloin soittaja kuulee urkujen soinnin samalla tavalla kuin muuallakin salissa, Pasi Eskola kertoo.
äänentoisto matkii ylhäältä urkuparvelta tulevaa ääntä, jossa äänien lähteet urkupillien tavoin ovat eri kohdissa.
– äänet sekoittuvat ilmassa ja kaiuttimet säädetään mittamikrofonilla yksi kerrallaan, selvittää Eskola.
Olennainen osa onnistunutta asennustyötä on äänikertojen, äänenvoimakkuuksien ja kaiun sovittaminen tilaan sopivaksi. Tätä työtä voidaan verrata pilliuruillekin tehtävään äänitystyöhön.
Tavallinen soittotaito riittää
– Säestäjän tehtävä on vaativa ja sitä arvostan suuresti. On aivan eri asia soittaa kotona kuin satojen ihmisten edessä seuroissa, Pasi Eskola sanoo.
Hän rohkaisee kuitenkin tuomaan säestystaidot yhteiseen käyttöön:
– Toki kaikkia virsiä ja lauluja ei tarvitse osata soittaa. Aina voi vapaasti sanoa seuraisännälle, mikä virsi tai Siionin laulu käy. Nivalan toimitalon urkuihin tulee tallennetut esivalinnat ja käynnistys yhdestä napista, joten soittajan ei tarvitse olla tietotekniikan osaaja tai valmis kanttori.
Teksti ja kuva: Jarmo Raudaskoski
Julkaistu Päivämiehessä 20.3.2019
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys