Meri Nissilä
Meri Nissilä
Antti Koivisto
Rippikoulun loppupuolella ohjelmaan oli merkitty tunnin aiheeksi ”Sovitus ja lunastus”. Eräs tytöistä tuli tunnille innoissaan; hän ajatteli, että nyt sovitetaan ja lunastetaan konfirmaatiossa käytettävät rippialbat.
Alba on valkoinen mekkomainen vaate, jota jumalanpalveluksen toimittajat käyttävät. Seurakunnan järjestämien rippileirien konfirmaatiossa myös konfirmoitavat nuoret ovat pukeutuneet albaan. Sopivan kokoisen alban löytyminen on toki tärkeää, mutta tuolla tunnilla puhuttiin toisenlaisesta sovituksesta ja lunastuksesta.
Tunnilla puhuttiin kristinuskon kannalta kaikkein keskeisimmistä asioista: sovitus- ja lunastustyöstä, jonka Kristus on tehnyt meidän puolestamme. Kaikkivaltias Jumala on luonut koko maailman sanallaan hyväksi. Jumalan hyvä luomistyö kuitenkin turmeltui.
Heti luomiskertomusten jälkeen Raamatussa kerrotaan, kuinka ensimmäinen ihmispari käärmeen houkuttelemana lankesi syntiin. Syntiinlankeemuksen turmelema ihminen on pohjimmiltaan paha ja kykenemätön hyvään.
Onko ihminen todella pohjimmiltaan paha? Tällainen kielteinen ihmiskuva voi tuntua hämmentävältä. Olisi mukava uskoa, että ihminen on lopulta pohjimmiltaan hyvä. Pahan läsnäoloa maailmassa ei voi kuitenkaan kieltää.
Ollessaan itselleen rehellinen ihmisen täytyy tunnustaa olevansa viallinen ja erehtyvä. Ihmisen asema syntiin langenneena ja epätäydellisenä estää hänen kelvollisuutensa Jumalan edessä. Omien tekojensa perusteella ihminen on ikuiseen kuolemaan tuomittu.
Jumala ei kuitenkaan jättänyt langennutta ihmistä yksin. Toisessa kirjeessään korinttilaisille Paavali kirjoittaa: ”Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan” (2. Kor. 5:19). Kristuksen sovitustyön vuoksi häneen uskovaa ei kohtaa Jumalan oikeudenmukainen viha omien syntiensä vuoksi. Jeesus oli siis sijaisuhri, joka kärsi meidän puolestamme meille kuuluneen rangaistuksen.
Jeesuksen tehtävästä puhutaan myös lunastustyönä. Ensimmäisen Pietarin kirjeen ensimmäisessä luvussa kirjoitetaan: ”Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu – – millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä” (1. Piet. 1:18). Jeesuksen virheetön elämä oli lain täyttymys. Hän täytti viimeistä piirtoa myöten lain, joka vaati täydellistä puhtautta.
Kristuksen sovitus- ja lunastustyön voi omistaa itselleen uskomalla Jumalan valtakunnasta julistetun evankeliumin. Se on ilosanomaa juuri siitä, että Kristus on kuolemallaan sovittanut ihmisten synnit ja noussut ylös kuolleista voittaen kuoleman ja pahan vallan. Kun sen uskoo, saa sovittaa ja lunastaa itselleen Kristuksen Golgatalla kutoman täydellisen puhtaan vanhurskauden vaatteen.
Vanhurskauden vaatteessa ihminen on Jumalan edessä kelpaava. Sitä vaatetta symboloi myös valkoinen rippialba. Jotta vanhurskauden vaate sopii ja kelpaa ihmiselle, hänen täytyy nähdä oma syyllisyytensä ja ansiottomuutensa Jumalan edessä.
Vanhurskauden vaatetta ei kaipaa ihminen, joka ei tunne tilaansa. Kaunis, puhdas ja arvokas vaate näyttää silloin halvalta, mitään sanomattomalta rievulta. Tuo vaate ei sovi eikä kelpaa myöskään ihmiselle, jolla on omia ansioitaan Jumalan eteen tuotavana.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys