Vuokko Kangas
"Laps’ tuo leivän tullessaan” on vanha suomalainen kansanviisaus, mutta sama ajatus löytyy myös muista maista, kuten Saksasta ja Ranskasta: "Lapsi syntyy leipä kainalossaan.” Tähän viisauteen liittyy myös vahva kristillinen sanoma, että "Lapset ovat Herran lahja, kohdun hedelmä on hänen antinsa" (Ps. 127:3). Tuolla leivällä ei varmaan sanonnassa tarkoiteta pelkkää leipää ja ravintoa, vaan kaikenlaista elämän rikkautta, mitä lapset tuovat perheeseen.
Jossain välissä tämä vanha viisaus on unohdettu. Ennen oli yleistä haluta suuri perhe ja nähdä lapset Jumalan lahjoina. Omassa uskossani ehkäisykysymys liittyy ennen kaikkea luottamukseen. Ajattelen, että lapset ovat Jumalan lahjoja ja että uuden elämän syntyminen on hänen käsissään. Siksi olen halunnut jättää perheemme koon Jumalan johdatukseen ja luottaa siihen, että elämä ja kuolema, terveys ja sairaus ovat hänen tiedossaan jo ennen kuin olemme eläneet päivääkään. "Sinä olet luonut minut sisintäni myöten – – Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut.” (Ps. 139:13, 16.)
Nykyajan kirjoittelua ja keskustelua seuratessa on tullut tunne, että lapsista puhutaan usein rasitteena, kulueränä ja jopa taakkana yhteiskunnan ja perheen taloudelle. On tosiasia, että lapset tarvitsevat ruokaa, vaatetta, hoivaa, kasvatusta, tilaa ja monenlaista tavaraa ja resurssia jopa parinkymmenen vuoden ajan ennen kuin he pystyvät itse täysipainoisesti huolehtimaan omasta toimeentulostaan. Synnytysvalmennuksessa lähes viisikymmentä vuotta sitten meitä varoitettiin, että olettehan ottaneet huomioon, että kyseessä on vähintään 18 vuoden projekti.
No, emme olleet ottaneet, emmekä osanneet ajatella odottamaamme lasta projektina vaan kullanarvoisena aarteena. Sitä “projektia” kestikin vielä paljon kauemmin, sillä vasta 42 vuotta myöhemmin nuorin lapsemme tuli täysi-ikäiseksi. Uskovaisina koimme jokaisen lapsen Taivaan isän suurena luottamustehtävänä. jonka halusimme ottaa vastaan toisiimme ja Jumalaan luottaen.
Perheen koen arvokkaimmaksi lahjaksi ja siunaukseksi elämässäni. Muistelen kaiholla sitä aitoa riemua ja vapautta, lämpöä ja läheisyyttä, jota lapset toivat arkeen. Ajattelen niitä mainioita lasten juttuja, onnistumisia ja oivalluksia, joita isossa perheessä tapahtui päivittäin. Sitä sai itsekin oppia ja kasvaa lasten mukana sekä tuntea ylpeyttä heidän löydöistään ja selviytymisestään eri tilanteista. Heillä oli leikki-, peli- ja tappelukavereita ihan omasta takaa, joten tärkeitä sosiaalisia taitoja harjoiteltiin päivittäin.
Koimme tekevämme merkityksellistä ja tärkeää työtä. Totta kai siihen liittyi myös paljon huolta, kipua, riitojen selvittelyä ja asioiden sopimista, pettymyksiäkin. Ongelmia oli paljon, mutta paljon niihin keksittiin ratkaisuja, joskus ihan hyviäkin. Paljon jäi ratkaisematta: olisi ollut mukava tulla kotiin ilman, että tarvitsi hyppiä kolmiloikkaa lasten ja heidän kavereidenkin kenkien yli. Ja lopulta: kuinka paljon ihania ideoita ja mahtavia elämyksiä olemmekaan kekseliäiltä lapsiltamme saaneet!
Kuitenkin iltaisin kaikesta päivän kaaoksesta selvittyämme ja lasten jo suloista untaan tuhistessa mielen täytti kiitollisuus. Iso perhe pakotti meidät vanhemmat ponnistelemaan, yrittämään ja olemaan luovia ja kasvattamaan koko perheen yhteishenkeä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Sattumalta kummankin meidän työhömme lapsistamme oli apua. Lapset testasivat usein koulutehtäviäni etukäteen. Aina joku lapsistamme suostui myös avustamaan isäänsä seurakunnan musiikkitesityksissä. Perjantaisin kaikki valitsivat yleensä mieluummin kuoron kuin kotoisen viikkosiivouksen.
Näen myös sen siunauksena, ettei usein ollut aikaa eikä rahaa turhuuksiin; kaikki liikenevät resurssit oli käytettävä perheen hyväksi. Uskon sen varjelleen meitä monelta turhuudelta. Joka päivä on ihmeellisesti toimeentulo siunaantunut, joskus jopa yllin kyllin. On meillä ollut todella köyhääkin, tosin vain hyvin lyhyen ajan. Silloin se aika kylläkin tuntui pitkältä.
Viime vuosina olen huomannut, että lapsista puhutaan usein aivan eri tavalla kuin silloin, kun itse olin nuori äiti. Keskusteluissa korostuvat kustannukset, ilmastovaikutukset ja huoli tulevaisuudesta. Samalla Suomen alhainen syntyvyys on noussut yhteiskunnalliseksi huolenaiheeksi. Siksikään ei kannattaisi puhua lapsista ja lapsiperheistä kielteiseen sävyyn. Nuoret puhuvat siitä, että on suurin ekoteko olla synnyttämättä lapsia. Toki jokainen elävä ihminen ja muukin elävä olento kuluttaa luonnonvaroja, se on fakta, mutta varmasti voimme pitää luomakunnasta huolta ilman, että rikomme Jumalan luomisjärjestystä. Lapset ovat kuitenkin kaikkein arvokkainta, mitä meillä on: heissä on tulevaisuutemme, rikkautemme ja turvamme.
Jotkut pitävät uskovaisten suhtautumista lapsiasiaan äidin kannalta turmiollisena tai ajattelevat suurten perheiden olevan seurausta isän painostuksesta. En tunnista kumpaakaan kuvausta omasta elämästäni. Kokemukseni mukaan useatkaan synnytykset eivät sellaisenaan muodosta erityistä terveysuhkaa, eikä lapsiasiassa luottaminen Taivaan Isän tahtoon ole vain toisen puolison ratkaisu, vaan isän ja äidin yhteinen uskon asia.
Toisinaan alkuraskauden pahoinvoinnit, yhteinen huoli jaksamisesta ja toimeentulosta sekä ulkopuolisten väheksyvät tai kauhistelevat kommentit saivat epäilemään ja uskomaan sielunvihollisen saarnaa siitä, ettei tässä ole mitään järkeä. Taivaan Isä kuitenkin ihmeellisesti vahvisti ja valmisti meitä koko perhettä yhdeksän kuukauden aikana rakkaudentäyteiseen odotukseen: millainen pieni ihme sieltä meille tällä kertaa tuleekaan? Ja ne hetket, jolloin uusi vauva tuotiin kotiin, olivat perheemme suurimpia juhlahetkiä. Pieni vauva oli sellainen lämpöpatteri, joka jo olemuksellaan pehmitti jopa pahimpaa murrosvaihettaan elävän perheenjäsenen sydämen.
Tiedän hyvin, ettei jokaisen perheen tie ole samanlainen. Mukaan voi mahtua vakavaa sairautta, köyhyyttä, valvomista, uupumusta, puolisoiden välisiä vakavia ristiriitoja ja monenlaisia huolia. Vastoinkäymisiltä emme ole säästyneet itsekään, mutta joidenkin uskonystävien elämää kuunnellessa olen jäänyt aivan sanattomaksi. Osaisinpa rohkaista uskomaan ja luottamaan myös silloin.
Kun puhutaan siunauksesta, en tosiaan usko sen tarkoittavan mammonaa ja helppoa elämää. Oikeastaan kenenkään elämä ei ole helppoa, vaan siinä on jokaisella omat vastuksensa. Mutta kun sen asian hyväksyy, että elämä on vaikeaa, niin ei se enää niin kauhean vaikealta tunnukaan. Elämämme ei kulje omien suunnitelmiemme ja tahtomme mukaisesti, vaan jälkeenpäin ajateltuna se on johdettu ylhäältä päin viisaammin kuin itse olisimme osanneet.
Kun nyt katson taaksepäin, ymmärrän entistä paremmin vanhan sanonnan viisauden. Jokainen lapsi todella tuli leipä kainalossaan ja juuri oikeaan aikaan. Ei tuoden vain ravintoa ja toimeentuloa, vaan iloa, oppimista, yhteyttä, merkitystä ja kiitollisuutta. Jokainen lapsi on Taivaan Isän hyvä lahja – pieni "taivaan taimi”, meille uskottu. Ja nyt he ovat jo aikuisia, meille rakkaita huipputyyppejä, joita emme tosiaankaan itse ole tehneet, vaan saaneet.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Värityskirja kukkien ja perhosten ystäville. Värityskirjan paperi on hieman paksumpaa, joten väritystä voi kokeilla erilaisilla tekniikoilla.