Kehotus parannukseen oli keskeinen osa Jeesuksen opetusta. Parannus onkin perinteisesti kuulunut kristinuskon ydintermeihin. Viime vuosikymmeninä parannuksesta puhuminen on kuitenkin vähentynyt selvästi. Nykyisin monille on epäselvää, mitä parannus itse asiassa tarkoittaa.
Raamatun alkutekstin sana, joka on suomennettu parannukseksi, merkitsee mielenmuutosta tai ympäri kääntymistä. Parannus on siis merkittävä tapahtuma, jossa ihmisen elämän suunta muuttuu. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että ihminen itse päättäisi muuttaa elämäänsä enemmän Jumalan mielen mukaiseksi. Parannus on Jumalan työtä, ei ihmisen oma teko.
Kristinopin mukaan parannuksessa on kaksi osaa. Ensimmäinen niistä on synnintunnosta johtuva katumus. Ihminen tuntee rikkoneensa Jumalaa vastaan ja kokee, ettei hän voi omin avuin korjata tilannetta ja saada rauhaa sydämeensä. Katumus ilman uskoa on kuitenkin epätoivoa.
Parannuksen toinen osa on usko, joka syntyy evankeliumista. Siinä luvataan syntien anteeksiantamus, jossa ihminen saa kuulla synninpäästön. Se vakuuttaa, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden. Tämä vapauttaa pelosta ja tuo Jumalan rauhan sydämeen. Parannuksen hedelmänä seuraa sitten elämänparannus. Se on olennainen ja välttämätön osa parannusta. Jos elämän suunnanmuutos jää puuttumaan, kyse ei ole ollut aidosta parannuksesta.
Ihminen ei voi itse päättää, että hän tekee parannuksen. Parannus on mahdollinen vain silloin, kun Jumala herättää ihmisen omantunnon. Ihmisen elämässä on aikoja, jolloin Jumala erityisesti kutsuu häntä takaisin yhteyteensä. Sellaista sanotaan etsikkoajaksi. Jumala voi kutsua esimerkiksi elämänkohtaloiden kautta. Raamattu kehottaa ihmistä ottamaan Jumalan kutsun vastaan silloin, kun hän kuulee sen.
Jumala tekee herättävää ja kutsuvaa työtään kaikkialla, mutta hän vanhurskauttaa ihmisen vain seurakuntansa yhteydessä. Jeesus antoi seuraajilleen tehtävän ja valtuudet antaa katuvalle ihmiselle synnit anteeksi. Siinä ei ole kyse ihmisen anteeksiannosta vaan siitä, että Jumala käyttää Pyhän Hengen kautta ihmistä anteeksiantamuksensa välikappaleena. Todellinen toimija ja anteeksiantaja on Jumala.
Julkaistu Päivämiehessä 6.11.209
Kuvituskuva: Kari Vengasaho
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys