Hengen vaikutuksesta usko puhdistaa sydämen ja Jumalan lapsi syntyy.
Päivän helteen hellitettyä, yön viileissä varjoissa juutalaiset oppineet kävivät syvällisimmät keskustelunsa Jumalasta. Oppilaiden kuunnellessa oli tapana syventyä kirjoitusten verhotuimpiin salaisuuksiin. Nikodemos-niminen mies tunsi tämän perinteen hyvin, ja hänellä oli paljon viisautta ja siksi myös paljon kysyttävää.
Nikodemos kuului fariseuksiin eli aktiiviseen puolueeseen tai ”herätysliikkeeseen”, jonka jäsenet pyrkivät elämässään tarkkaan lain ja perimätiedon tuntemukseen sekä sen kirjaimelliseen noudattamiseen. Lisäksi fariseukset halusivat levittää tämän oikeaksi koetun uskonnollisuuden aktiivisen opetustoiminnan kautta laajalle kansan keskuuteen.
Nikodemos oli edennyt Fariseuksena korkeaan asemaan. Hän oli ”Israelin opettaja”, johtava laintuntija ja juutalaisten suuren neuvoston jäsen. Tässä vallan keskittymässä istuivat korkein papisto, fariseusten johtoporras ja mahtisukujen edustajat.
Ei pelkkä tervehdyskäynti
Neuvoston kokoontumisia johti ylipappi. Siispä kun Nikodemos lähti käymään yöllistä keskustelua Jeesuksen kanssa, kyse ei ollut vain harmittomasta tervehdyskäynnistä, vaan pelissä olivat myös uskonnollisen eliitin arvovalta ja näkemykset.
Nikodemos aloitti keskustelun varovaisesti tunnustellen ja keskustelukumppaniaan arvostaen. Hän kutsui Jeesusta rabbiksi ja kertoi, että uskonnollinen eliitti tunnustaa hänet Jumalan lähettämäksi opettajaksi. Hän mainitsi myös käyntinsä todennäköisimmän syyn eli ihmisiin syvän vaikutuksen tehneet tunnusteot.
Jeesus tiesi tarpeen
Jeesus näki tarkemmin, niin kuin vain Jumalan Poika tekee. Hän tietää, mitä ihmisessä on (Joh. 2:25). Hän kuuli Nikodemoksen äänettömän kysymyksen, hänen sielunsa todellisen tarpeen. Niinpä Jeesus heti kättelyssä riisui Nikodemoksen korulauseista ja keskustelua kangistavista muodollisuuksista ja meni itse asiaan.
Vastauksessaan Jeesus välitti sanan myös koko sille yhteisölle, jota Nikodemos edusti. Heille ja kaikille heidän kanssaan totuutta etsiville hän vastasi kysymykseen Jumalan valtakunnasta. Jumalan ja hänen kuninkuutensa näkeminen oli ja on edelleen monen uskonnollisen kilvoittelijan tavoite ja päämäärä.
Jeesus halusi opettaa Nikodemokselle ja hänen kauttaan kaikille, että näkemistä tai muuta kokemuksellisuutta tärkeämpää on Jumalan valtakuntaan sisälle pääseminen. Siis ei vain kurkistus Jumalan todellisuuteen, vaan mukanaolo hänen ikuisessa valtakunnassaan.
Vedestä ja Hengestä
Valtakunnan perustana oli Jeesuksen tuleva ristille korottaminen. Jumalan valtakunnan näkeminen alkaa ristiinnaulitun katselemisesta: Ymmärrys siitä, että Jumala tekee meidän puolestamme sen mihin me emme itse kyenneet. Suostuminen täydelliseen kuuliaisuuteen. Uskon kautta sen käsittäminen, että Kristus kärsi ruumiissaan rangaistuksen, joka oikeudenmukaisesti kuuluisi meille.
Hän maksoi ihmisen henkilökohtaisen velan erehtymättömän tuomarin edessä. Jeesuksen mukaan tällaisen luottamuksen ja toivon saa aikaan Pyhä Henki.
Uudestisyntyminen on sitä, että ihmisen perusasenne muuttuu Hengen vaikutuksesta. Itsekkyydestä tulee rakkautta Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan. Omien voimien, järjen ja oman tahdon tie vaihtuu opetuslapseudeksi – Jumalan tahdon kyselemiseksi ja hänen sanansa kuulemiseksi.
Ilosanoman puhdistava vesi liittää ihmisen uskon kautta Kristuksen näkymättömään valtakuntaan ja kasteen vesi näkyvän seurakunnan jäsenyyteen, sanan ja sakramenttien hoidettavaksi. ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan” (Joh. 3:5).
Teksti: Albert Halonen
Kuvituskuva:
Julkaistu Päivämiehessä 12.6.2019
EVANKELIUMI: Joh. 3:1–15
RAAMATTU 1992:
Fariseusten joukossa oli Nikodemos-niminen mies, juutalaisten neuvoston jäsen. Hän tuli yöllä Jeesuksen luo ja sanoi: ”Rabbi, me tiedämme, että sinä olet Jumalan lähettämä opettaja. Ei kukaan pysty tekemään sellaisia tunnustekoja kuin sinä, ellei Jumala ole hänen kanssaan.” Jeesus vastasi hänelle: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa.” Nikodemos kysyi: ”Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?”
Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: ’Teidän täytyy syntyä uudesti.’ Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita.”
”Miten tämä kaikki on mahdollista?” Nikodemos kysyi. Jeesus vastasi: ”Etkö sinä, Israelin opettaja, ymmärrä sitä?
Totisesti, totisesti: me puhumme mitä tiedämme ja todistamme siitä mitä olemme nähneet, mutta te ette ota vastaan meidän todistustamme. Jos te ette usko, kun puhun teille tämän maailman asioista, kuinka voisitte uskoa, kun puhun taivaallisista! Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut: Ihmisen Poika.
Niin kuin Mooses autiomaassa nosti käärmeen korkealle, niin on myös Ihmisen Poika korotettava, jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän.”
BIBLIA:
Niin oli yksi mies Pharisealaisista, Nikodemus nimeltä, Juudalaisten ylimmäinen. Se tuli yöllä Jesuksen tykö ja sanoi hänelle: Mestari, me tiedämme, että sinä olet Jumalasta opettajaksi tullut; sillä ei taida kenkään niitä tunnustähtiä tehdä, joita sinä teet, jollei Jumala ole hänen kanssansa.
Jesus vastasi ja sanoi hänelle: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku vastuudesta synny, ei hän taida Jumalan valtakuntaa nähdä. Nikodemus sanoi hänelle: kuinka taitaa ihminen vanhana syntyä? taitaako hän äitinsä kohtuun jälleen mennä, ja syntyä? Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla. Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki. älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän pitää uudesta syntymän. Tuuli puhaltaa, kussa hän tahtoo, ja sinä kuulet hänen humunsa, ja et tiedä, kusta hän tulee taikka kuhunka hän menee: näin on jokainen, joka Hengestä syntynyt on.
Vastasi Nikodemus ja sanoi hänelle: kuinka ne taitavat tapahtua? Jesus vastasi ja sanoi hänelle: sinä olet mestari Israelissa, ja et näitä tiedä!
Totisesti, totisesti sanon minä sinulle: me puhumme, mitä me tiedämme, ja todistamme, mitä me näemme, ja ette ota vastaan meidän todistustamme. Jos minä maallisia teille sanoin, ja ette usko: kuinka te uskoisitte, jos minä taivaallisia teille sanoisin? Ei astu kenkään ylös taivaasen, vaan joka taivaasta astui alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
Niinkuin Moses ylensi kärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän. Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys