JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sana sunnuntaiksi

Jeesus on voittanut pahan vallan

Sana sunnuntaiksi
20.3.2022 6.00

Juttua muokattu:

18.3. 15:02
2022031815024720220320060000

Anu Tofferi

Anu Tofferi

Pau­li So­ran­ta

Maa­il­mas­sa ovat jat­ku­vas­ti vas­tak­kain Ju­ma­lan val­ta­kun­nas­saan tar­jo­a­ma rau­ha ja sie­lun­vi­hol­li­sen paha tah­to, joka ei ha­lu­ai­si ke­nen­kään pää­se­vän tai­vaa­seen.

Sun­nun­tain evan­ke­liu­mi­teks­ti py­säyt­tää poh­ti­maan kah­den val­ta­kun­nan sekä us­kon ja epä­us­kon vä­lis­tä suh­det­ta. Paas­to­na­jan ede­tes­sä ky­sel­lään ene­ne­väs­sä mää­rin kuu­li­ai­suut­ta Ju­ma­lan sa­nal­le ja rak­kau­den to­del­lis­ta koh­det­ta. Mitä ar­vos­tan? Mis­sä ovat aar­tee­ni? Mis­sä val­ta­kun­nas­sa ha­lu­an asua?

Päi­vän teks­tis­sä mah­do­ton tu­lee mah­dol­li­sek­si, kun myk­kä mies saa ta­kai­sin pu­hu­mi­sen lah­jan. Ih­mis­ten us­ko­muk­sen mu­kaan myk­kyys joh­tui my­käs­tä pa­has­ta hen­ges­tä. Tä­män hen­gen Jee­sus ajoi mie­hes­tä ulos.

Maa­il­mas­sa on kak­si val­ta­kun­taa

Ih­mi­set oli­vat häm­mäs­ty­nei­tä ja iloi­sia – ei­vät kui­ten­kaan kaik­ki. Toi­set epäi­li­vät ja syyt­ti­vät Jee­suk­sen toi­mi­van it­sen­sä Bel­se­bu­lin voi­mal­la. Bel­se­bul, al­ku­jaan ka­naa­ni­lais­ten ju­ma­la, ”kor­ke­an pai­kan her­ra”, oli juu­ta­lai­sil­le pää­pa­ho­lai­nen, it­se saa­ta­na. Juu­ta­lai­set kut­sui­vat Bel­se­bu­lia pil­kal­li­ses­ti ”kär­päs­ten her­rak­si”. Jee­suk­sen epäil­tiin siis toi­mi­van Ju­ma­lan vas­tus­ta­jan voi­mal­la.

Toi­set sil­min­nä­ki­jät ei­vät suo­raan syyt­tä­neet, mut­ta vaa­ti­vat Jee­suk­sel­ta merk­kiä hä­nen val­tan­sa to­del­li­ses­ta al­ku­pe­räs­tä. Ju­ma­lan poi­ka­na Jee­sus näki ih­mis­ten sy­dä­miin, ja hän vas­ta­si ope­tuk­sel­la Ju­ma­lan val­ta­kun­nas­ta.

Hen­gel­li­ses­sä mie­les­sä maa­il­mas­sa on vain kak­si val­ta­kun­taa, Ju­ma­lan val­ta­kun­ta ja sie­lun­vi­hol­li­sen val­ta­kun­ta. Sie­lun­vi­hol­li­nen on tuo­mit­tu ikui­ses­ti eroon Ju­ma­las­ta, ja sik­si rau­ha näi­den val­ta­kun­tien vä­lil­lä on mah­do­ton, pääl­lä on jat­ku­va so­ta­ti­la. Val­ta­kun­nis­ta en­sim­mäi­sen tun­to­merk­kei­nä ovat val­keus, to­tuus, ilo ja rau­ha, toi­sen pi­meys, val­he, ah­dis­tus ja pel­ko. Sie­lun­vi­hol­li­nen­kin pyr­kii tar­jo­a­maan val­ta­kun­nas­saan rau­haa, mut­ta se on syn­nin ja epä­us­kon tuo­maa pe­tol­lis­ta rau­han tun­net­ta.

Pyhä Hen­ki pa­ran­taa

Maa­il­mas­sa ovat vas­tak­kain Ju­ma­lan hyvä tah­to ja sie­lun­vi­hol­li­sen paha tah­to. Tämä to­tuus ei muu­tu, vaik­ka ai­ka muut­tui­si­kin. Sie­lun­vi­hol­li­nen ei ha­lu­ai­si ke­nen­kään pe­ri­vän tai­vaan val­ta­kun­taa, ja sik­si jo­kai­nen hyvä työ on tap­pio hä­nen val­lal­leen. Jos kiu­saa­ja al­kai­si teh­dä hy­vää, se toi­mi­si it­se­ään vas­taan.

Vas­tauk­ses­saan Jee­sus viit­ta­si Ju­ma­lan sor­meen, joka toi kuu­li­joil­le mie­leen py­hien kir­joi­tus­ten vit­sauk­set Egyp­tis­sä. Siel­lä Aa­ro­nin sau­va nos­ti to­mus­ta syö­pä­läi­siä ja maan loit­si­jat sa­noi­vat: ”Yk­sin Ju­ma­lan sor­mi voi teh­dä tä­män” (2. Moos 8:15). Evan­ke­lis­ta Mat­teus pu­huu rin­nak­kais­teks­tis­sään ”Ju­ma­lan Hen­ges­tä”. Jee­sus pa­ran­si ih­mi­siä Py­hän Hen­gen voi­mas­ta, mikä oli merk­ki­nä Ju­ma­lan val­ta­kun­nas­ta hei­dän kes­kel­lään.

Us­ko tuo si­sim­pään ilon

Py­hän Hen­gen voi­mas­ta saar­nat­tu evan­ke­liu­mi va­paut­taa edel­leen ih­mi­sen syn­nin, pa­han ja kuo­le­man val­lan al­ta. Tämä on mah­dol­lis­ta Jee­suk­sen so­vi­tus­työn täh­den. Evan­ke­liu­min us­ko­mi­nen tuo si­sim­pään pait­si Ju­ma­lan lap­sen ilon ja rau­han, myös osal­li­suu­den Ju­ma­lan val­ta­kun­taan. Sie­lun­vi­hol­li­nen ei kui­ten­kaan ole jou­ten, vaan ”erä­maas­sa har­hai­le­va saas­tai­nen hen­ki” ha­lu­ai­si pa­la­ta ta­kai­sin ko­tiin­sa.

Us­kos­sa val­vo­mi­sen tär­key­des­tä muis­tu­te­taan yhä. Isä mei­dän -ru­kouk­ses­sa pyy­de­tään, et­tä Ju­ma­la pääs­täi­si pa­has­ta. Ju­ma­lan ar­mos­ta, evan­ke­liu­min voi­maan tur­va­ten, us­ko­va voi täs­sä­kin ajas­sa tais­tel­la pa­han val­taa vas­taan ja jat­kaa iloi­ten mat­kaa tai­vas­tiel­lä.

Evan­ke­liu­mi: Luuk.11:14–23 (24–26)

Raa­mat­tu 1992: Jee­sus ajoi my­käs­tä mie­hes­tä pa­han hen­gen. Kun hen­ki oli läh­te­nyt, myk­kä mies al­koi pu­hua, ja kaik­ki häm­mäs­tyi­vät. Muu­ta­mat kui­ten­kin sa­noi­vat: ”Bel­se­bu­lin, it­sen­sä pää­pa­ho­lai­sen, avul­la hän pa­ho­ja hen­kiä kar­kot­taa.” Toi­set taas ha­lu­si­vat pan­na hä­net ko­e­tuk­sel­le ja vaa­ti­vat hä­nel­tä merk­kiä tai­vaas­ta. Mut­ta Jee­sus tie­si, mitä heil­lä oli mie­les­sä, ja sa­noi: ”Jo­kai­nen val­ta­kun­ta, joka ja­kau­tuu ja tais­te­lee it­se­ään vas­taan, tu­hou­tuu, ja ta­lot sor­tu­vat toi­nen toi­sen­sa pääl­le. Jos nyt Saa­ta­na tais­te­lee it­se­ään vas­taan, kuin­ka sen val­ta­kun­ta voi py­syä koos­sa? Te­hän sa­not­te, et­tä minä ajan pa­ho­ja hen­kiä ih­mi­sis­tä Bel­se­bu­lin avul­la. Mut­ta jos minä ajan pa­ho­ja hen­kiä ih­mi­sis­tä Bel­se­bu­lin avul­la, ke­nen avul­la sit­ten tei­kä­läi­set nii­tä kar­kot­ta­vat? Heis­tä te saat­te it­sel­len­ne tuo­ma­rit. Jos minä sitä vas­toin ajan pa­ho­ja hen­kiä ih­mi­sis­tä Ju­ma­lan sor­mel­la, sil­loin­han Ju­ma­lan val­ta­kun­ta on jo tul­lut tei­dän luok­sen­ne. Kun vä­ke­vä mies var­ti­oi lin­naan­sa ase kä­des­sä, hä­nen omai­suu­ten­sa on tur­vas­sa. Mut­ta jos toi­nen vie­lä vä­ke­väm­pi hyök­kää hä­nen kimp­puun­sa ja voit­taa hä­net, tuo vä­ke­väm­pi ot­taa hä­nel­tä aseet ja va­rus­teet, joi­hin hän luot­ti, ja ja­kaa saa­man­sa saa­liin. Joka ei ole mi­nun puo­lel­la­ni, on mi­nua vas­taan, ja joka ei yh­des­sä mi­nun kans­sa­ni ko­koa, se ha­jot­taa.” (”Kun saas­tai­nen hen­ki läh­tee ulos ih­mi­ses­tä, se har­hai­lee au­ti­oil­la seu­duil­la ja et­sii le­po­paik­kaa, mut­ta ei löy­dä. Sil­loin se päät­tää: ’Minä pa­laan ko­tii­ni, jos­ta läh­din.’ Kun se sit­ten tu­lee ja löy­tää huo­neen­sa la­kais­tu­na ja hy­väs­sä jär­jes­tyk­ses­sä, se ha­kee seit­se­män vie­lä pa­hem­paa hen­keä, ja ne tu­le­vat si­sään ja aset­tu­vat sin­ne asu­maan. Näin sen ih­mi­sen tila on lo­pus­sa pa­hem­pi kuin alus­sa.”)

Bib­lia: Ja hän ajoi ulos per­ke­leen, joka oli myk­kä. Ja ta­pah­tui, kuin per­ke­le oli ajet­tu ulos, niin myk­kä pu­hui ja kan­sa ih­met­te­li. Mut­ta muu­ta­mat heis­tä sa­noi­vat: hän ajaa ulos per­ke­lei­tä beel­se­bu­bun, per­ke­li­den pää­mie­hen kaut­ta. Mut­ta muut kiu­sa­si­vat hän­tä ja anoi­vat hä­nel­tä tun­nus­täh­teä tai­vaas­ta. Mut­ta et­tä hän tie­si hei­dän aja­tuk­sen­sa, sa­noi hän heil­le: jo­kai­nen val­ta­kun­ta, joka er­ka­nee it­si­än­sä vas­taan, se tu­lee kyl­mil­le, ja huo­ne lan­kee huo­neen pääl­le. Jos myös saa­ta­na on erin­nyt it­si­än­sä vas­taan, kuin­ka hä­nen val­ta­kun­tan­sa on sei­so­vai­nen? Et­tä te sa­not­te mi­nun per­ke­lei­tä bel­se­bu­bin kaut­ta aja­van ulos. Mut­ta jos minä per­ke­lei­tä bel­se­bu­bin kaut­ta ajan ulos, ke­nen­kä kaut­ta tei­dän poi­kan­ne nii­tä aja­vat ulos? Sen­täh­den hei­dän pi­tää ole­man tei­dän tuo­ma­rin­ne. Mut­ta jos minä Ju­ma­lan sor­mel­la per­ke­lei­tä ajan ulos, niin to­sin on Ju­ma­lan val­ta­kun­ta tei­dän ty­kön­ne tul­lut. Kuin vä­ke­vä haar­nis­koi­tu ko­ton­sa var­je­lee, niin hä­nen oman­sa ovat rau­has­sa. Mut­ta kuin hän­tä vä­ke­väm­pi tu­lee ja voit­taa hä­nen, niin hän ot­taa pois kaik­ki hä­nen sota-aseen­sa, joi­hin hän tur­va­si, ja ja­kaa hä­nen saa­liin­sa, joka ei ole mi­nun kans­sa­ni, se on mi­nua vas­taan, ja joka ei mi­nun kans­sa­ni ko­koo, hän ha­joit­taa. (Kuin rie­tas hen­ki läh­tee ih­mi­ses­tä, niin hän va­el­taa kar­kei­ta paik­ko­ja, ja et­sii le­poa; ja kuin ei hän löy­dä, niin hän sa­noo: minä pa­la­jan mi­nun huo­nee­se­ni, jos­ta minä läk­sin. Ja kuin hän tu­lee, löy­tää hän sen luu­dil­la la­kais­tuk­si ja kau­nis­te­tuk­si. Sil­loin hän me­nee ja ot­taa kans­san­sa seit­se­män muu­ta hän­tä pa­hem­paa hen­keä, ja kuin he sin­ne tu­le­vat, asu­vat he siel­lä: ja sen ih­mi­sen vii­mei­set tu­le­vat pa­hem­mik­si kuin en­sim­mäi­set.)

27.4.2024

Jeesus sanoo: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.” Joh. 14:6

Viikon kysymys