Kaarlo Asikainen
Kaarlo Asikainen
Juha Heikkilä
Jeesus taisteli sielunvihollista vastaan Jumalan sanaan nojaten.
Jeesus kertoi ensimmäistä kertaa opetuslapsilleen siitä, mikä häntä Jerusalemissa odotti. Hän oli Raamatun lupaama vaimon siemen, jonka piti tulla murskaamaan sielunvihollisen valta ja vapauttaa ihmiskunta kuoleman vallasta. Kuolema oli tullut maailmaan synnin seurauksena (Room. 5:12). Vapahtaja tiesi hyvin senkin, kuinka yksin hän tuli kantamaan Jumalan vihan, kun hänet kohta uhrattaisiin syntien sovitukseksi. Yksin hän polki Jumalan vihan viinikuurnan (Jes. 63:3). Siinä tehtävässään hän ei voinut saada tukea edes lähimmiltä opetuslapsiltaan, vaikka nämä olivat hieman aikaisemmin tunnustaneet uskovansa opettajansa olevan Messias, elävän Jumalan Poika (Matt. 16:16).
Opetuslapset eivät ymmärtäneet Jeesuksen puhetta. Se avautui heille vasta myöhemmin, kun he henkilökohtaisesti kohtasivat haudastaan nousseen kuoleman voittajan.
Kiusaukset
Saatana (vihollinen, vastustaja) on ihmisen pahin vihollinen, joka käyttää lukemattomia keinoja estääkseen Jumalan pelastussuunnitelman toteutumisen. Jeesus kutsui häntä usein tämän maailman ruhtinaaksi. Hän on Paholainen, joka riistää Jumalan sanan siemenen ihmisten sydämistä (Luuk. 8:12). Hän on Saatana, joka on valehtelijoiden isä (Joh. 8:44). Monin tavoin Paholainen yritti taivuttaa Jeesusta luopumaan Jumalan tahdosta (Matt. 4:1–11). Tätä sielunvihollisen tavoitetta ilmensi myös Pietarin Jeesukselle osoittama nuhtelu: ”Sitä ei saa tapahtua sinulle, Herra.” Näin Pietari tuli ymmärtämättömyydessään houkutelleeksi Jeesusta luopumaan tehtävästään. Silloin Jeesus joutui sanomaan Pietarille: ”Väisty tieltäni, Saatana! Sinä tahdot saada minut lankeamaan. Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä.”
Pietari sai elämänsä aikana tuntea vihollisen väkevän voiman itsessään ja kehotti myöhemmin kirjeessään voimakkain kielikuvin nöyryyteen ja valppauteen sekä ankarasti taistelemaan sielunvihollisen juonia vastaan (1. Piet. 5:8–9). Jaakobin kirje kuvaa kiusausten vaikutusta ihmisessä seuraavasti: himo synnyttää synnin, ja kun synti on kasvanut täyteen mittaan, se sammuttaa uskon (Jaak. 1:13–15).
Taistelu kiusauksia vastaan
Taistellessaan autiomaassa kiusauksia vastaan Jeesus käytti aseenaan Jumalan sanaa. Efesolaiskirjeessä Paavali neuvoo käymään taisteluun Kristuksen väkevyydellä ja Jumalan taisteluvarustuksella. Hengelliseen taisteluvarustukseen kuuluvat totuuden vyö, vanhurskauden haarniska, kenkinä alttius evankeliumin julistamiseen, uskon kilpi, pelastuksen kypärä ja Hengen miekka eli Jumalan sana (Ef. 6:11–17). Lisäksi Paavali ohjaa rukoilemaan ja valvomaan. Myös Jeesuksen neuvo opetuslapsilleen oli valvominen ja rukoileminen. Kiusausten välttämiseksi Paavali varoitti hemmottelemasta ruumista, jotta halut eivät saisi valtaa (Room. 13:14). Kiusausten vastustamisessa on hyvä muistaa uskon näköala. Jumalan voima on aina väkevämpi kuin kiusaajan voima ja Jumala lupaa sanassaan auttaa kiusattua (1. Kor. 10:13).
Kristus syntyi ihmiseksi, voitti kiusaukset Jumalan sanan voimalla, sovitti synnit uhrikuolemallaan ja voitti kuoleman ylösnousemisellaan. Hän itse kärsineenä ja kiusattuna kykenee kiusattuja auttamaan (Hepr. 2:18). Kiusausten voittaja on valtakuntansa keskellä. Siellä hän myös hoitaa evankeliumillaan kiusaajan aiheuttamat vahingot.
Kirjoitus on julkaistu alun perin SRK:n teoksessa Evankeliumipostilla 2 – toinen vuosikerta (2010).
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys