JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sana sunnuntaiksi

Lintuemo kätkee poikasensa täydelliseen suojaan

Sana sunnuntaiksi
29.3.2020 6.45

Juttua muokattu:

27.3. 14:31
2020032714311720200329064500

Heikki Vuonokari

Heikki Vuonokari

Al­bert Ha­lo­nen

Ih­mi­sen oma tah­to vie pe­ri­syn­nin seu­rauk­se­na har­haan, mut­ta Ju­ma­la ei väsy kut­su­mas­ta ih­mis­tä luok­seen.

He­ro­des An­ti­pas, jul­man ja val­lan­hi­moi­sen hal­lit­si­jan He­ro­des Suu­ren poi­ka, oli nous­sut hal­lit­se­maan Ga­li­le­an ja Pe­re­an nel­jän­nes­ruh­ti­naa­na. Pa­ran­nus­ta saar­naa­van Jo­han­nes Kas­ta­jan sa­nat sat­tui­vat hä­neen.

He­ro­des An­ti­pas ei kui­ten­kaan nöyr­ty­nyt kuu­le­maan, vaan mes­taut­ti Jo­han­nes Kas­ta­jan. Kun He­ro­des kuu­li Jee­suk­sen pu­heis­ta, te­ois­ta ja hä­nen ym­pä­ril­leen syn­ty­nees­tä lii­keh­din­näs­tä, hän pel­kä­si Jo­han­nes Kas­ta­jan nous­seen kuol­leis­ta.

Tä­män pe­lon kai­ku­ja on kuul­ta­vis­sa kär­si­myk­sen sun­nun­tain evan­ke­liu­mis­sa, jos­sa apos­to­li Luu­kas vie lu­ki­jan­sa mu­kaan Jee­suk­sen vii­mei­sel­le mat­kal­le Je­ru­sa­le­miin. Mat­kal­laan Jee­sus oli saa­pu­nut He­ro­des An­ti­pak­sen hal­lin­to­a­lu­eel­le.

Ki­vi­sy­dä­mi­nen ket­tu

Ju­ma­lan sa­naan va­ka­vas­ti suh­tau­tu­vat fa­ri­seuk­set ei­vät ta­val­li­ses­ti ol­leet ku­nin­gas He­ro­dek­sen kan­nat­ta­jia, mut­ta yh­tei­nen vi­hol­li­nen yh­dis­ti.

He­ro­des näki pel­ko­jen­sa kaut­ta Jee­suk­ses­sa kil­pai­li­jan, joka uh­ka­si hä­nen ase­maan­sa. Pu­heet mes­si­aas­ta, juu­ta­lais­ten ku­nin­kaas­ta, oli­vat kan­tau­tu­neet pa­lat­siin. Sekä fa­ri­seuk­set et­tä He­ro­des ha­lu­si­vat pääs­tä Jee­suk­ses­ta eroon. Hel­poin­ta se oli­si Je­ru­sa­le­mis­sa.

Jee­sus ni­mit­tää He­ro­des­ta suo­ra­su­kai­ses­ti ke­tuk­si. Sa­mal­la hän osoit­taa fa­ri­seus­ten ole­van He­ro­dek­sen asi­al­la. Raa­ma­tun ku­vas­tos­sa ket­tu on lei­jo­nan vas­ta­koh­ta: ka­va­la pik­ku­pe­to, mi­tät­tö­män ja kie­ron ih­mi­sen ver­taus­ku­va.

Myö­hem­min Jee­suk­sen kär­si­mys­ta­pah­tu­mien ede­tes­sä il­me­nee, mi­ten He­ro­des oli ai­noa ih­mi­nen, jon­ka edes­sä Jee­sus vai­ke­ni täy­sin. Se oli tuo­mi­ois­ta ko­vin. Ki­vi­sy­dä­mi­sek­si paa­tu­neel­le ei kan­nat­ta­nut edes pu­hua.

Jee­suk­sen vas­tauk­sen al­kuo­sa on vah­va vies­ti sii­tä, et­tä Ju­ma­lan Po­jan liik­kei­tä oh­ja­si vii­mei­seen as­ti hä­nen lä­het­tä­jän­sä tah­to. Ei He­ro­dek­sen ei­kä hä­nen kä­ty­rien­sä pel­ko tai käs­kyt. Jee­sus oli kuu­li­ai­nen ris­tin­kuo­le­maan­sa as­ti.

Oma tah­to vie har­haan

Vas­tauk­sen­sa jäl­kim­mäi­ses­sä osas­sa Jee­sus laa­jen­taa pu­heen­sa kos­ke­maan suu­rem­paa jouk­koa ih­mi­siä. Nyt hän ei puhu vain He­ro­dek­ses­ta ja fa­ri­seuk­sis­ta, vaan suun­taa sa­nan­sa koko Je­ru­sa­le­mil­le ja sen asuk­kail­le.

Ju­ma­lan sa­nan ko­ko­nai­suu­den va­los­sa Jee­suk­sen vas­taus pu­hut­te­lee ih­mi­siä kaik­ki­al­la. Se pal­jas­taa jo­tain ih­mi­sen so­keu­des­ta Ju­ma­lan tah­dol­le, mut­ta en­nen kaik­kea ih­mi­siä vai­vaa­van pe­ri­syn­nin sy­vyy­den. Sii­tä ker­to­vat rii­pai­se­van loh­dut­to­mat sa­nat ”mut­ta te et­te tah­to­neet tul­la” (Luuk. 13:34).

Jee­sus, sy­dän­ten tuo­ma­ri, joka nä­kee sa­la­tuim­paan saak­ka, tie­tää, min­ne ih­mi­sen oma tah­to hän­tä vie.

Ih­mi­sen lan­kee­muk­sen sy­vyys nä­kyy juu­ri sii­nä, et­tä hän ei tah­do sitä, mitä Ju­ma­la tah­too. Pe­ri­syn­ti on ih­mi­sen luon­tais­ta Ju­ma­las­ta pois­päin kul­ke­mis­ta, Ju­ma­lal­le se­län kään­tä­mis­tä.

Täs­tä nou­se­vat kaik­ki ne teot ja aja­tuk­set, jot­ka rik­ko­vat yh­tey­den toi­siin ih­mi­siin ja Ju­ma­laan ja eris­tä­vät ih­mi­set toi­sis­taan. Se on syn­nin al­ku­syy ja to­del­li­nen ole­mus. Jee­suk­sen mu­kaan ih­mi­nen ei ole tun­nis­ta­nut Ju­ma­lan ään­tä siel­lä mis­sä se on kuu­lu­nut, vaan päin­vas­toin pyr­ki­nyt vai­en­ta­maan sen.

Lin­tu­e­mon vä­sy­mä­tön hoi­va

Jee­suk­sen puhe Je­ru­sa­le­mil­le ei ole vain synk­kää tuo­mi­on ju­lis­tus­ta, vaan sii­nä kuu­lu­vat myös Tai­vaan Isän hel­lät sy­dä­nää­net. Jee­sus ku­vaa ju­ma­lal­lis­ta tah­to­ti­laa ih­mis­lap­sia koh­taan pu­hu­mal­la kana- tai lin­tu­e­mos­ta. Kun lin­tu­e­mo kät­kee poi­ka­sen­sa sii­pien­sä ja höy­hen­peit­teen­sä suo­jaan, suo­ja ja läm­pö on täy­del­li­nen.

Emon­sa al­le pii­lou­tu­nei­ta poi­ka­sia on mah­do­ton ha­vai­ta ul­ko­a­päin. Ne ovat niin tii­viis­sä yh­tey­des­sä emoon­sa, et­tei nii­tä voi erot­taa toi­sis­taan. Vaa­ran uha­tes­sa emon suu­rin hätä on, saa­ko se koot­tua kaik­ki har­hai­le­vat pie­no­kai­sen­sa tur­vaan.

Jee­suk­sen sa­nois­sa on syvä loh­du­tuk­sen vies­ti. Kai­kes­ta huo­li­mat­ta Ju­ma­lan tah­to on muut­tu­ma­ton. Hän ei väsy et­si­mäs­tä, kut­su­mas­ta ja hou­kut­te­le­mas­ta ih­mis­tä suo­jaan­sa, vaik­ka ih­mi­sen oma­voi­mai­suu­den tie vie­kin har­haan.

En­si sun­nun­tais­ta al­ka­van sy­vän paas­to­na­jan teks­tit muis­tut­ta­vat mei­tä vä­ke­väs­ti sii­tä, mi­ten pit­käl­le Ju­ma­la oli val­mis täs­sä rak­kau­des­saan me­ne­mään.

26.4.2024

Jotka kyynelin kylvävät, ne riemuiten korjaavat. Jotka itkien menevät kylvämään vakkaansa kantaen, ne riemuiten palaavat kotiin lyhteet sylissään. Ps. 126:5–6

Viikon kysymys