Heikki Vuonokari
Heikki Vuonokari
Albert Halonen
Ihmisen oma tahto vie perisynnin seurauksena harhaan, mutta Jumala ei väsy kutsumasta ihmistä luokseen.
Herodes Antipas, julman ja vallanhimoisen hallitsijan Herodes Suuren poika, oli noussut hallitsemaan Galilean ja Perean neljännesruhtinaana. Parannusta saarnaavan Johannes Kastajan sanat sattuivat häneen.
Herodes Antipas ei kuitenkaan nöyrtynyt kuulemaan, vaan mestautti Johannes Kastajan. Kun Herodes kuuli Jeesuksen puheista, teoista ja hänen ympärilleen syntyneestä liikehdinnästä, hän pelkäsi Johannes Kastajan nousseen kuolleista.
Tämän pelon kaikuja on kuultavissa kärsimyksen sunnuntain evankeliumissa, jossa apostoli Luukas vie lukijansa mukaan Jeesuksen viimeiselle matkalle Jerusalemiin. Matkallaan Jeesus oli saapunut Herodes Antipaksen hallintoalueelle.
Kivisydäminen kettu
Jumalan sanaan vakavasti suhtautuvat fariseukset eivät tavallisesti olleet kuningas Herodeksen kannattajia, mutta yhteinen vihollinen yhdisti.
Herodes näki pelkojensa kautta Jeesuksessa kilpailijan, joka uhkasi hänen asemaansa. Puheet messiaasta, juutalaisten kuninkaasta, olivat kantautuneet palatsiin. Sekä fariseukset että Herodes halusivat päästä Jeesuksesta eroon. Helpointa se olisi Jerusalemissa.
Jeesus nimittää Herodesta suorasukaisesti ketuksi. Samalla hän osoittaa fariseusten olevan Herodeksen asialla. Raamatun kuvastossa kettu on leijonan vastakohta: kavala pikkupeto, mitättömän ja kieron ihmisen vertauskuva.
Myöhemmin Jeesuksen kärsimystapahtumien edetessä ilmenee, miten Herodes oli ainoa ihminen, jonka edessä Jeesus vaikeni täysin. Se oli tuomioista kovin. Kivisydämiseksi paatuneelle ei kannattanut edes puhua.
Jeesuksen vastauksen alkuosa on vahva viesti siitä, että Jumalan Pojan liikkeitä ohjasi viimeiseen asti hänen lähettäjänsä tahto. Ei Herodeksen eikä hänen kätyriensä pelko tai käskyt. Jeesus oli kuuliainen ristinkuolemaansa asti.
Oma tahto vie harhaan
Vastauksensa jälkimmäisessä osassa Jeesus laajentaa puheensa koskemaan suurempaa joukkoa ihmisiä. Nyt hän ei puhu vain Herodeksesta ja fariseuksista, vaan suuntaa sanansa koko Jerusalemille ja sen asukkaille.
Jumalan sanan kokonaisuuden valossa Jeesuksen vastaus puhuttelee ihmisiä kaikkialla. Se paljastaa jotain ihmisen sokeudesta Jumalan tahdolle, mutta ennen kaikkea ihmisiä vaivaavan perisynnin syvyyden. Siitä kertovat riipaisevan lohduttomat sanat ”mutta te ette tahtoneet tulla” (Luuk. 13:34).
Jeesus, sydänten tuomari, joka näkee salatuimpaan saakka, tietää, minne ihmisen oma tahto häntä vie.
Ihmisen lankeemuksen syvyys näkyy juuri siinä, että hän ei tahdo sitä, mitä Jumala tahtoo. Perisynti on ihmisen luontaista Jumalasta poispäin kulkemista, Jumalalle selän kääntämistä.
Tästä nousevat kaikki ne teot ja ajatukset, jotka rikkovat yhteyden toisiin ihmisiin ja Jumalaan ja eristävät ihmiset toisistaan. Se on synnin alkusyy ja todellinen olemus. Jeesuksen mukaan ihminen ei ole tunnistanut Jumalan ääntä siellä missä se on kuulunut, vaan päinvastoin pyrkinyt vaientamaan sen.
Lintuemon väsymätön hoiva
Jeesuksen puhe Jerusalemille ei ole vain synkkää tuomion julistusta, vaan siinä kuuluvat myös Taivaan Isän hellät sydänäänet. Jeesus kuvaa jumalallista tahtotilaa ihmislapsia kohtaan puhumalla kana- tai lintuemosta. Kun lintuemo kätkee poikasensa siipiensä ja höyhenpeitteensä suojaan, suoja ja lämpö on täydellinen.
Emonsa alle piiloutuneita poikasia on mahdoton havaita ulkoapäin. Ne ovat niin tiiviissä yhteydessä emoonsa, ettei niitä voi erottaa toisistaan. Vaaran uhatessa emon suurin hätä on, saako se koottua kaikki harhailevat pienokaisensa turvaan.
Jeesuksen sanoissa on syvä lohdutuksen viesti. Kaikesta huolimatta Jumalan tahto on muuttumaton. Hän ei väsy etsimästä, kutsumasta ja houkuttelemasta ihmistä suojaansa, vaikka ihmisen omavoimaisuuden tie viekin harhaan.
Ensi sunnuntaista alkavan syvän paastonajan tekstit muistuttavat meitä väkevästi siitä, miten pitkälle Jumala oli valmis tässä rakkaudessaan menemään.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys