Juha Humalajoki
Juha Humalajoki
Lepopäivän kunnioitus on vähentynyt. On ihmisiä, joilla sunnuntai ei juuri eroa toisista päivistä. Tuolloin arjen ja pyhän, työn ja levon virkistävä vaihtelu jää kokematta. Jumala on antanut meille lepopäivän lahjaksi, kaikinpuolisen levon ja uudistumisen lähteeksi.
Lepopäivää suojelee kolmas käsky ”Pyhitä lepopäivä” sekä käskyn raamatulliset perustelut. Ne on mainittu Raamatussa kahdessa paikassa (2. Moos. 20: 8–11; 5. Moos. 5: 12–15).
Lepo kuuluu kaikille
Yksi kolmannen käskyn perustelu on luomisteologinen. Päätettyään luomistyönsä Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä ja pyhitti sen. Jumalan menettely asetetaan esikuvaksi meille ihmisille.
Toinen perustelu on pelastushistoriallinen. Israelin lasten tuli viettää lepopäivää Egyptin orjuudesta vapautumisen muistoksi. Jokaisena sapattina juutalaiset juhlivat tätä Jumalan pelastustekoa.
Sapatin lepo ei ollut vain vapaiden juutalaisten yksinoikeus. Lepo tuli suoda myös muukalaisille ja orjille ja jopa raskasta työtä raataville vetojuhdille.
Ihmiselle on annettu viikossa yksi päivä, sapatti, jona sosiaalinen tasa-arvo toteutuu ja syntiinlankeemuksen tuoma työnvaiva hetkeksi hellittää. Jokainen sapatti on tarkoitettu heijastamaan sitä paratiisin olotilaa, jossa peruslepo ja tasa-arvo vallitsivat. Tässä on lepopäivän sosiaalieettinen perustelu.
Keskiössä Jumalan sana
Juutalaiset viettivät sapattia viikon viimeisenä päivänä, lauantaina. Kristityillä lepopäivä siirtyi viikon ensimmäiselle päivälle, joka oli tuon laskutavan mukaan sunnuntai. Näin tapahtui pelastushistoriallisista syistä. Jeesus nousi haudasta viikon ensimmäisenä päivänä. Jokaisena sunnuntaina juhlimme pääsiäistä, Jeesuksen saavuttamaa voittoa synnin orjuuttavista valloista.
Tähän liittyy se sunnuntain viettotapa, jota Luther opetti. Hänestä sapatti on Jumalan sanan lukemisen, saarnaamisen ja kuulemisen päivä. Tosin Jumalan sanaa sopii tutkia ja oppia kaikkina päivinä, mahdollisuuksien mukaan.
Lopulta jokainen sunnuntai on esimakua siitä levosta, joka täydellisenä odottaa Jumalan lapsia taivaassa. Tämä sapatin lepo koittaa sitten, kun Israelin lasten korpimatkaan verrattava kilvoitus täällä ajassa on päättynyt.
Sapatti on ihmistä varten
Jeesuksen ajan lakijuutalaisuudessa sapatista oli tullut itsetarkoitus. Kun juutalaiset joutuivat pakkosiirtolaisuuteen, tuli tarve erottua muista kansoista. Sapatin tarkasta, isien perinnäissäännöillä lastatusta vietosta muotoutui yksi juutalaisuuden tunnus.
Jeesus palautti sapatin alkuperäiseen arvoonsa. Hän opetti, että sitä ei ole tarkoitettu ihmisten orjuuttajaksi, vaan sapatti on ihmistä varten. Lepopäivänä saa nostaa härän kaivosta ja parantaa sairaita. Tähän liittyen Luther opetti, että sapattina on lupa tehdä ne toimet, joita välttämätön kristillinen tarve vaatii.
Toisaalta Luther tähdensi, että sunnuntailepo ei ole ydinolemukseltaan ruumiillista, vaan hengellistä, jossa ihmisen omat teot taukoavat. Pyhäpäivänä kristitty juhlii lahjaksi saatua uskonvanhurskautta. Taustalla on ajatus ”minun ei tarvitse tehdä pelastuakseni mitään, vaan annan Jumalan vaikuttaa kaiken”.
Sielun syvää lepoa
Mikä on sunnuntaina saarnaavan sananpalvelijan lepopäivä? Lutherin mielestä saarnaaja ei tarvitse erityistä lepopäivää, koska hänellä on aina lepopäivä.
Luther saattoi ajatella, että Jumalan sanan lukeminen ja selittäminen on sielun syvä lepo ja virkistys arkena ja sunnuntaina.
Nykyisin myös papeilla on vapaapäivät ja vuosilomat. Lutheria tällainen käytäntö olisi mahtanut kovasti huvittaa ja kummastuttaa.
Blogit
Lukijan kuva
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys