Hiljattain tuttavani kertoi, miten sukujuhlia järjestäessään joidenkin sukulaisten asenne uskovaisia kohtaan oli yllättänyt.
Eräs oli todennut suoraan, että uskovaiset pitävät itseään muita ihmisiä parempina. Mitä Jumalan sana opettaa ihmisen hyvyydestä tai puhtaudesta? Olemmeko muita parempia?
Uusi elämä Kristuksessa
Me kristityt koemme jatkuvaa ristiriitaa siinä, että me haluaisimme elää Jumalan mielen mukaisesti, mutta toisaalta koemme itsessämme pahuutta ja syntisyyttä. Kun syntiinlankeemus tapahtui, turmeltui ihmisessä Jumalan kuva ja yhteys Jumalaan särkyi. Ihmisestä tuli näin syntinen ja kuolema tuli ihmisen osaksi.
Uuden liiton välimies, Jeesus Kristus, Jumalan Poika, tuli kuitenkin ihmiseksi ja valmisti puolestamme sovinnon Jumalan kanssa. Evankeliumin uskomisen kautta ihmistä kutsutaan tähän sovintoon, vaeltamaan uudessa elämässä.
Uudessa elämässä vaeltaminen merkitsee Kristuksen yhteydessä elämistä. Paavali opettaa, että vanha osamme on ristiinnaulittu yhdessä Jeesuksen kanssa, jotta syntinen osamme menettäisi valtansa niin, ettemme enää tekisi syntiä.
Taistelussa syntiä vastaan
Olemme elämässämme kokeneet, että synti ei ole meitä jättänyt. Päinvastoin sen taakka uuvuttaa meitä elämän tiellä. Me emme ole tulleet omalta puoleltamme pyhiksi. Jumala, joka itse on Pyhä, on kuitenkin kutsunut meitä elämään pyhinä hänen Poikansa viattoman veren tähden.
Jumalan henki vaikuttaa meissä halun elää Jumalan tahdon mukaisesti. Jumalan tahto on, että painamme synnin himoja alas ja taistelemme synnin houkutuksia vastaan. Raamatun mukaan se, joka elää synnissä, kääntyy Jumalaa vastaan.
Elämme aikaa, jossa kaikenlainen siveettömyys rehottaa. Näin oli myös Paavalin ajan Rooman valtakunnassa. Aivan kuten silloin, nytkin jotkut ovat luopuneet siitä Jumalan järjestyksestä, että sukupuolielämä kuuluu avioliittoon miehen ja naisen välille.
Paavali neuvoi tessalonikalaisia, että he pitäisivät omaa ruumistaan pyhyydessä ja välttäisivät haureutta. Onhan ruumiimme Pyhän Hengen asuntona. Paavali varoitti myös ahneudesta, oman edun tavoittelusta toisten kustannuksella ja epärehellisyydestä. Sellaisella elämällä ei ole Jumalan siunausta. (1. Tess. 4:1–8.)
Armon voima kantaa
Jumala ei kuitenkaan tuomitse meitä syntiemme perusteella, kun uskomme ne hänen Poikansa ansion kautta anteeksi. Olemme ihmisinä luomistyön perusteella kaikki samanarvoisia. Ei ole ketään muita parempaa tai huonompaa ihmistä. Kaikki ovat syntisiä, mutta kaikkien puolesta on myös Jeesus antanut verensä. On olemassa niitä ihmisiä, jotka ovat anteeksiantamuksen kautta ottaneet Jumalan armon uskolla vastaan, ja niitä, jotka eivät ole sitä ottaneet.
Armo kuuluu kaikille. Jumalan valtakunnan evankeliumi kutsuu ihmistä elämään pyhän ja elävän Jumalan yhteyteen. Armon voima meitä myös kantaa taistelussa synnin houkutuksia vastaan.
Tero Pitkälä
Julkaistu Päivämiehessä 25.2.2015.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys