Keijo Nissilä
Ilmestyskirjan kirjoitti todennäköisesti apostoli Johannes. Keisari Domitianus (81–96) karkotti hänet Jumalasta puhumisen ja Kristuksesta todistamisen vuoksi Patmokselle. Siellä Johannes kuuli kuin pasuunan äänen, joka sanoi: ”Minä olen A (Alfa) ja O (Omega), alku ja loppu. – – Kirjoita siis, mitä näet: se, mikä on nyt, ja se, mikä on myöhemmin tapahtuva.” (1:8,19.)
Johannekselle raotettiin tulevaisuuden verhoa, jotta hän välittäisi tarpeellista tietoa ja ohjausta vainotuille uskovaisille rohkaisuksi ja varoitukseksi.
Ilmestyskirja on luonteeltaan Danielin kirjan kaltainen profeetallinen kirja. Se on viimeinen kirja Uuden testamentin kaanonissa ja lajissaan ainutlaatuinen.
Apokalyptinen kirjallisuus syntyi myöhäisjuutalaisuudessa 200-luvulla eKr. juutalaisten kokemien vainojen ahdingossa. Vastaavalla tavalla kristittyjen kokemat vainot 1. vuosisadan lopulla synnyttivät apokalyptistä kirjallisuutta, joista tunnetuin on Johanneksen Ilmestys eli Apokalypsi.
Apokalyptinen tarkoittaa verhotun paljastamista (apo kalyptein), kuin verhon raottamista katsahtamaan taivaan ja maan salaisuuksia.
Ilmestyskirjan esitystä jäsentää seitsenluku. Sitä pidettiin pyhänä lukuna ja täydellisyyden lukuna, koska maailman luominen tuli valmiiksi seitsemäntenä päivänä, ja Jumala pyhitti päivän.
Kirja rakentuu kokonaisuutena ja osissaan seitsenluvun mukaisesti. Se on osoitettu seitsemälle seurakunnalle. Sen suuria näkyjä on seitsemän, joiden mukaan se jäsentyy seitsemään pääosaan ja nämä taas seitsemään alaosaan.
Mikä on nyt ja mitä on tuleva
Johannes aloitti kirjoittamalla siitä, ”mikä on nyt”, niin kuin pasuunan ääni häntä kehotti. Kirjan johdantoa (1:1–20) seuraa ensimmäisenä pääosan lähetekirjeet seitsemälle seurakunnalle niiden ajankohtaisten vaikeuksien johdosta Vähä-Aasiassa.
Nämä kirjeet eivät ole apokalyptisiä näkyjä, vaan varoitusta ja muistutusta siitä, että Kristus on tuleva tuomitsemaan maailman sen syntien tähden. Johannes näyttää Kristuksen sanoin ja hänen nimissään seurakunnille johtajineen ajankohtaisen kuvan niiden tilasta.
Kirjeet seurakunnille on kirjan ensimmäinen pääosa (2:1–3:22). Tämän jälkeen seuraavat apokalyptiset visiot tulevista tapahtumista (luvut 4–22).
Näky taivaallisesta jumalanpalveluksesta on toinen pääosa (4:1–7:17). Karitsa avaa seitsemällä sinetillä lukitun kirjakäärön kuusi sinettiä. Johannes näkee pelastuvien joukon.
Kukaan ei kyennyt laskemaan pelastuneiden määrää. Heitä oli ”kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä” (7:9).
He tulivat suuresta ahdingosta, mutta olivat pesseet matkavaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. Jumala oli pukenut heidät pitkin valkeisiin vaatteisiin, hääpukuun Karitsan häitä varten. He olivat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelivat häntä päivin ja öin (7:13–17).
Uusi taivas ja uusi maa
Tätä seuraavat seitsemännen sinetin avaamisen ja seitsemän pasuunan näyt. Ne ovat varoittavia signaaleja lähestyvästä Jumalan rangaistuksesta (3. pääosa, 8:1–11:19).
Neljännen osan (12:1–14:20) näky naisesta, poikalapsesta ja lohikäärmeestä kuvaa mennyttä lupausten täyttymisen aikaa pelastushistoriassa. Kun seitsemän enkeliä panevat toimeen seitsemän vitsausta ja tyhjentävät Jumalan vihan seitsemän maljaa, toteutuvat suljettuun kirjakääröön kirjoitetut ennustukset (5. osa, 15:1–16:21).
Jumalan vihollisten tuho alkaa Babylonin tuomiosta ja huipentuu Saatanan tuhoon ja viimeiseen tuomioon. Kuolema ja Tuonela heitetään tuliseen järveen (6. pääosa, 17:1–20:15).
Ilmestyskirjan 7. pääosa (21:1–22:5) päättyy näkyyn uudesta taivaasta ja uudesta maasta. Johannes näki uuden Jerusalemin. Se laskeutui taivaasta maan päälle juhla-asuisena, kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten: ”Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä” (21:3).
Ilmestyskirjan loppunäky osoittaa kirjan päätarkoituksen rohkaista ajan vaivoissa kilvoittelevia uskovia nostamaan katseensa synnin ja kuoleman varjon maasta kohti ikuista juhlaa Karitsan häissä taivaassa.
Kaikkivaltias Jumala itse on asuva uskollistensa keskellä ja pyyhkivä kaikki kyyneleet heidän silmistään. ”Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut” (21:4).
Tuhkanharmaa hevonen kuolema selässään
Johannes näki, että Karitsa avasi taivaassa seitsemällä sinetillä suljetun kirjakäärön sinetti kerrallaan. Jokaista sinetin avausta seurasi ratsukon lähteminen kylvämään onnettomuuksia. Hevosten värit kuvasivat niiden tehtäviä.
Neljännen sinetin hevonen oli väriltään tuhkanharmaa, hallava ja kalmankalpea. Sillä ratsasti Kuolema (Thanatos). Sen saattomiehenä palveli Tuonela (Hades), joka korjasi talteen miekan, nälän ja ruton tappamat ruumiit. Rutto on kulkutauti ja tässä näyssä nimeltään Kuolema. Ratsun väri kuvaa kulkutauteihin kuolevia ihmisiä, jotka muuttuvat kalmankalpeiksi.
Neljännen hevosen ratsastajille annettiin valta tappaa miekalla, nälällä ja rutolla neljäsosa maan asukkaista (6:7–8). Tässä näyssä rutto on pandemia, joka kulkutautina leviää kaikkialle (pan) kansojen (demos) keskuuteen.
Jeesus ennusti opetuslapsilleen maailman lopusta, että sitä edeltävät maailmassa monet katastrofit, kuten sodat, maanjäristykset, kulkutaudit ja nälänhätä.
”Milloin se kaikki tapahtuu?” kysyivät opetuslapset. Jeesus vastasi: ”Sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä edes Poika, ei kukaan muu kuin Isä.” (Mark. 13:32.)
Ilmestyskirjan näyt ovat linjassa Jeesuksen ennustusten kanssa. Johannes näkee, mutta hänelle ei päivitetä näkyjä, ei myöskään näkyjä kulkutaudeista.
Pandemioista tunnetaan nykyään niiden pitkä historia alkaen Antoniuksen rutosta, joka raivosi Välimeren maissa kohta Ilmestyskirjan jälkeen (165–180). Se tuli Kiinasta silkkitietä pitkin roomalaisten sotilaiden mukana Välimeren maihin, ja tappoi miljoona ihmistä.
Cyprianuksen rutto (250–270) tappoi Roomassa 5000 ihmistä yhdessä päivässä. Justinianuksen paiserutto (542–700) Bysantin valtakunnassa tappoi arviolta 25–50 miljoonaa ihmistä. Mustaan surmaan (1346–1353) kuoli 25–50 miljoonaa ihmistä Euroopassa ja lisäksi saman verran Lähi-idässä ja Afrikassa. Espanjan tauti (1918–20) tappoi 30–100 miljoonaa, joista Suomessa 20 000.
Ennustiko Ilmestyskirja koronaviruspandemian?
Viimeisimmän pandemian on aiheuttanut koronavirus, jota vastaan taistellaan näinä aikoina kaikkialla maailmassa. Kuolema ja Tuonela niittävät runsaasti satoa, ja ihmiset ovat kauhuissaan.
Kun kyselemme Ilmestyskirjan mahdollista näkemystä koronapandemiasta, meidän tulisi asettaa kysymys pandemioista kaikessa niiden laajuudessa. Kohdistuuko, ja jos, niin mihin monista pandemioista kohdistuisi Ilmestyskirjan näky kulkutauteja levittävästä Kuoleman ja Tuonelan ratsukosta?
Eikö Ilmestyskirjan järkyttävä näky sovi kaikkiin tunnettuihin pandemioihin, koronavirus mukaan luettuna? Maailmassa raivonneisiin kulkutauteihin verrattuna koronapandemia on toistaiseksi suhteellisen pieni paha lääketieteen kehityksen ansiosta. Kuoleman ja Tuonelan ratsukko kiitää kuitenkin kuin lentäen maasta ja maanosasta toiseen vauhdilla, joka on pandemian levittämisen nopeuden maailmanennätys.
Näyttää siis siltä, että kaikki maailmanlaajuiset pandemiat mahtuvat Ilmestyskirjan kauhukuviin. Jos pohdiskelemme, kohdistuuko Ilmestyskirjan ennustus nimenomaan ajankohtaiseen koronapandemiaan, on meidän tyydyttävä siihen, että kirjan kuvia ei ole päivitetty eivätkä ne ole valokuvan tarkkoja.
Ilmestyskirja raottaa tulevaisuuden verhoa, mutta vain raottaa. Raamatun tulkinnan ja soveltamisen lähtökohtana on pidettävä Herramme omaa sanaa siitä, että määräaikoja ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, ei edes hänen ainoa Poikansa, vain Kaikkivaltias yksin (Mark. 13:32).
Herran päivä on salattu
Lisäksi on otettava huomioon Ilmestyskirjan kuva ajasta, joka on lineaaris-syklinen.
Ilmestyskirjan näkyjä hallitseva kuva ajasta on lineaarinen. Aika on kuin suora jana, jolla on alku ja loppu. Maailman ajan alku on luomisessa ja loppu viimeisessä tuomiossa, josta avautuu ikuisuus. Ilmestyskirjan lineaarinen aikakuva kannattelee sen pelastushistoriallista näkemystä.
Pelastushistorian lineaarisella aikajanalla maailman tapahtumat pyörivät eteenpäin syklisen aikakuvan mukaisesti. Samankaltaiset tapahtumat toistuvat jaksoittain pelastushistorian tapahtumien ketjussa. Sanotaan: ”Historia toistaa itseään”; ”ei mitään uutta auringon alla”.
Ilmestyskirjan vitsausten esikuvat ovat tuttuja jo vitsauksista Egyptissä 2. Mooseksen kirjan mukaan. Vastaavat vitsaukset esiintyvät useaan kertaan Ilmestyskirjan kauhukuvissa.
Johannes näki kulkutautien ravaavan täyttä neliä Kuolema ja Tuonela selässään ympäri maan piiriä. Se herätti kaikkialla suurta kauhua. Johannekselle kuitenkin näytettiin myös hän, jolla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
Hän on jo voittanut synnin ja kuoleman vallan. Uskossa häneen saamme kulkea suurta voittopalkintoa kohti. Jumalan pelastava toiminta jatkuu hänen valtakunnassaan maailman historian viimeiseen päivään, salattuun Herran päivään asti.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys