JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Johannes näki uuden taivaan ja uuden maan

3.7.2020 10.33

Juttua muokattu:

6.8. 22:36
2020080622365720200703103339

Kei­jo Nis­si­lä

Il­mes­tys­kir­jan kir­joit­ti to­den­nä­köi­ses­ti apos­to­li Jo­han­nes. Kei­sa­ri Do­mi­ti­a­nus (81–96) kar­kot­ti hä­net Ju­ma­las­ta pu­hu­mi­sen ja Kris­tuk­ses­ta to­dis­ta­mi­sen vuok­si Pat­mok­sel­le. Siel­lä Jo­han­nes kuu­li kuin pa­suu­nan ää­nen, joka sa­noi: ”Minä olen A (Al­fa) ja O (Ome­ga), al­ku ja lop­pu. – – Kir­joi­ta siis, mitä näet: se, mikä on nyt, ja se, mikä on myö­hem­min ta­pah­tu­va.” (1:8,19.)

Jo­han­nek­sel­le ra­o­tet­tiin tu­le­vai­suu­den ver­hoa, jot­ta hän vä­lit­täi­si tar­peel­lis­ta tie­toa ja oh­jaus­ta vai­no­tuil­le us­ko­vai­sil­le roh­kai­suk­si ja va­roi­tuk­sek­si.

Il­mes­tys­kir­ja on luon­teel­taan Da­nie­lin kir­jan kal­tai­nen pro­fee­tal­li­nen kir­ja. Se on vii­mei­nen kir­ja Uu­den tes­ta­men­tin kaa­no­nis­sa ja la­jis­saan ai­nut­laa­tui­nen.

Apo­ka­lyp­ti­nen kir­jal­li­suus syn­tyi myö­häis­juu­ta­lai­suu­des­sa 200-lu­vul­la eKr. juu­ta­lais­ten ko­ke­mien vai­no­jen ah­din­gos­sa. Vas­taa­val­la ta­val­la kris­tit­ty­jen ko­ke­mat vai­not 1. vuo­si­sa­dan lo­pul­la syn­nyt­ti­vät apo­ka­lyp­tis­tä kir­jal­li­suut­ta, jois­ta tun­ne­tuin on Jo­han­nek­sen Il­mes­tys eli Apo­ka­lyp­si.

Apo­ka­lyp­ti­nen tar­koit­taa ver­ho­tun pal­jas­ta­mis­ta (apo ka­lyp­tein), kuin ver­hon ra­ot­ta­mis­ta kat­sah­ta­maan tai­vaan ja maan sa­lai­suuk­sia.

Il­mes­tys­kir­jan esi­tys­tä jä­sen­tää seit­sen­lu­ku. Sitä pi­det­tiin py­hä­nä lu­ku­na ja täy­del­li­syy­den lu­ku­na, kos­ka maa­il­man luo­mi­nen tuli val­miik­si seit­se­män­te­nä päi­vä­nä, ja Ju­ma­la py­hit­ti päi­vän.

Kir­ja ra­ken­tuu ko­ko­nai­suu­te­na ja osis­saan seit­sen­lu­vun mu­kai­ses­ti. Se on osoi­tet­tu seit­se­mäl­le seu­ra­kun­nal­le. Sen suu­ria nä­ky­jä on seit­se­män, joi­den mu­kaan se jä­sen­tyy seit­se­mään pää­o­saan ja nämä taas seit­se­mään ala­o­saan.

Mikä on nyt ja mitä on tu­le­va

Jo­han­nes aloit­ti kir­joit­ta­mal­la sii­tä, ”mikä on nyt”, niin kuin pa­suu­nan ää­ni hän­tä ke­hot­ti. Kir­jan joh­dan­toa (1:1–20) seu­raa en­sim­mäi­se­nä pää­o­san lä­he­te­kir­jeet seit­se­mäl­le seu­ra­kun­nal­le nii­den ajan­koh­tais­ten vai­keuk­sien joh­dos­ta Vähä-Aa­si­as­sa.

Nämä kir­jeet ei­vät ole apo­ka­lyp­ti­siä nä­ky­jä, vaan va­roi­tus­ta ja muis­tu­tus­ta sii­tä, et­tä Kris­tus on tu­le­va tuo­mit­se­maan maa­il­man sen syn­tien täh­den. Jo­han­nes näyt­tää Kris­tuk­sen sa­noin ja hä­nen ni­mis­sään seu­ra­kun­nil­le joh­ta­ji­neen ajan­koh­tai­sen ku­van nii­den ti­las­ta.

Kir­jeet seu­ra­kun­nil­le on kir­jan en­sim­mäi­nen pää­o­sa (2:1–3:22). Tä­män jäl­keen seu­raa­vat apo­ka­lyp­ti­set vi­si­ot tu­le­vis­ta ta­pah­tu­mis­ta (lu­vut 4–22).

Näky tai­vaal­li­ses­ta ju­ma­lan­pal­ve­luk­ses­ta on toi­nen pää­o­sa (4:1–7:17). Ka­rit­sa avaa seit­se­mäl­lä si­ne­til­lä lu­ki­tun kir­ja­kää­rön kuu­si si­net­tiä. Jo­han­nes nä­kee pe­las­tu­vien jou­kon.

Ku­kaan ei ky­en­nyt las­ke­maan pe­las­tu­nei­den mää­rää. Hei­tä oli ”kai­kis­ta mais­ta, kai­kis­ta kan­sois­ta ja hei­mois­ta, ja he pu­hui­vat kaik­kia kie­liä” (7:9).

He tu­li­vat suu­res­ta ah­din­gos­ta, mut­ta oli­vat pes­seet mat­ka­vaat­teen­sa ja val­kais­seet ne Ka­rit­san ve­res­sä. Ju­ma­la oli pu­ke­nut hei­dät pit­kin val­kei­siin vaat­tei­siin, hää­pu­kuun Ka­rit­san häi­tä var­ten. He oli­vat Ju­ma­lan val­tais­tui­men edes­sä ja pal­ve­li­vat hän­tä päi­vin ja öin (7:13–17).

Uu­si tai­vas ja uu­si maa

Tätä seu­raa­vat seit­se­män­nen si­ne­tin avaa­mi­sen ja seit­se­män pa­suu­nan näyt. Ne ovat va­roit­ta­via sig­naa­le­ja lä­hes­ty­väs­tä Ju­ma­lan ran­gais­tuk­ses­ta (3. pää­o­sa, 8:1–11:19).

Nel­jän­nen osan (12:1–14:20) näky nai­ses­ta, poi­ka­lap­ses­ta ja lo­hi­käär­mees­tä ku­vaa men­nyt­tä lu­paus­ten täyt­ty­mi­sen ai­kaa pe­las­tus­his­to­ri­as­sa. Kun seit­se­män en­ke­liä pa­ne­vat toi­meen seit­se­män vit­saus­ta ja tyh­jen­tä­vät Ju­ma­lan vi­han seit­se­män mal­jaa, to­teu­tu­vat sul­jet­tuun kir­ja­kää­röön kir­joi­te­tut en­nus­tuk­set (5. osa, 15:1–16:21).

Ju­ma­lan vi­hol­lis­ten tuho al­kaa Ba­by­lo­nin tuo­mi­os­ta ja hui­pen­tuu Saa­ta­nan tu­hoon ja vii­mei­seen tuo­mi­oon. Kuo­le­ma ja Tuo­ne­la hei­te­tään tu­li­seen jär­veen (6. pää­o­sa, 17:1–20:15).

Il­mes­tys­kir­jan 7. pää­o­sa (21:1–22:5) päät­tyy nä­kyyn uu­des­ta tai­vaas­ta ja uu­des­ta maas­ta. Jo­han­nes näki uu­den Je­ru­sa­le­min. Se las­keu­tui tai­vaas­ta maan pääl­le juh­la-asui­se­na, kuin mor­si­an, joka on kau­nis­tet­tu sul­has­ta var­ten: ”Kat­so, Ju­ma­lan asuin­si­ja ih­mis­ten kes­kel­lä” (21:3).

Il­mes­tys­kir­jan lop­pu­nä­ky osoit­taa kir­jan pää­tar­koi­tuk­sen roh­kais­ta ajan vai­vois­sa kil­voit­te­le­via us­ko­via nos­ta­maan kat­seen­sa syn­nin ja kuo­le­man var­jon maas­ta koh­ti ikuis­ta juh­laa Ka­rit­san häis­sä tai­vaas­sa.

Kaik­ki­val­ti­as Ju­ma­la it­se on asu­va us­kol­lis­ten­sa kes­kel­lä ja pyyh­ki­vä kaik­ki kyy­ne­leet hei­dän sil­mis­tään. ”Kuo­le­maa ei enää ole, ei mur­het­ta, va­li­tus­ta ei­kä vai­vaa, sil­lä kaik­ki en­ti­nen on ka­don­nut” (21:4).

Tuh­kan­har­maa he­vo­nen kuo­le­ma se­läs­sään

Jo­han­nes näki, et­tä Ka­rit­sa ava­si tai­vaas­sa seit­se­mäl­lä si­ne­til­lä sul­je­tun kir­ja­kää­rön si­net­ti ker­ral­laan. Jo­kais­ta si­ne­tin avaus­ta seu­ra­si rat­su­kon läh­te­mi­nen kyl­vä­mään on­net­to­muuk­sia. He­vos­ten vä­rit ku­va­si­vat nii­den teh­tä­viä.

Nel­jän­nen si­ne­tin he­vo­nen oli vä­ril­tään tuh­kan­har­maa, hal­la­va ja kal­man­kal­pea. Sil­lä rat­sas­ti Kuo­le­ma (Tha­na­tos). Sen saat­to­mie­he­nä pal­ve­li Tuo­ne­la (Ha­des), joka kor­ja­si tal­teen mie­kan, nä­län ja ru­ton tap­pa­mat ruu­miit. Rut­to on kul­ku­tau­ti ja täs­sä näys­sä ni­mel­tään Kuo­le­ma. Rat­sun väri ku­vaa kul­ku­tau­tei­hin kuo­le­via ih­mi­siä, jot­ka muut­tu­vat kal­man­kal­peik­si.

Nel­jän­nen he­vo­sen rat­sas­ta­jil­le an­net­tiin val­ta tap­paa mie­kal­la, nä­läl­lä ja ru­tol­la nel­jä­so­sa maan asuk­kais­ta (6:7–8). Täs­sä näys­sä rut­to on pan­de­mia, joka kul­ku­tau­ti­na le­vi­ää kaik­ki­al­le (pan) kan­so­jen (de­mos) kes­kuu­teen.

Jee­sus en­nus­ti ope­tus­lap­sil­leen maa­il­man lo­pus­ta, et­tä sitä edel­tä­vät maa­il­mas­sa mo­net ka­tast­ro­fit, ku­ten so­dat, maan­jä­ris­tyk­set, kul­ku­tau­dit ja nä­län­hä­tä.

”Mil­loin se kaik­ki ta­pah­tuu?” ky­syi­vät ope­tus­lap­set. Jee­sus vas­ta­si: ”Sitä päi­vää ja het­keä ei tie­dä ku­kaan, ei­vät en­ke­lit tai­vaas­sa ei­kä edes Poi­ka, ei ku­kaan muu kuin Isä.” (Mark. 13:32.)

Il­mes­tys­kir­jan näyt ovat lin­jas­sa Jee­suk­sen en­nus­tus­ten kans­sa. Jo­han­nes nä­kee, mut­ta hä­nel­le ei päi­vi­te­tä nä­ky­jä, ei myös­kään nä­ky­jä kul­ku­tau­deis­ta.

Pan­de­mi­ois­ta tun­ne­taan ny­ky­ään nii­den pit­kä his­to­ria al­ka­en An­to­niuk­sen ru­tos­ta, joka rai­vo­si Vä­li­me­ren mais­sa koh­ta Il­mes­tys­kir­jan jäl­keen (165–180). Se tuli Kii­nas­ta silk­ki­tie­tä pit­kin roo­ma­lais­ten so­ti­lai­den mu­ka­na Vä­li­me­ren mai­hin, ja tap­poi mil­joo­na ih­mis­tä.

Cyp­ri­a­nuk­sen rut­to (250–270) tap­poi Roo­mas­sa 5000 ih­mis­tä yh­des­sä päi­väs­sä. Jus­ti­ni­a­nuk­sen pai­se­rut­to (542–700) By­san­tin val­ta­kun­nas­sa tap­poi ar­vi­ol­ta 25–50 mil­joo­naa ih­mis­tä. Mus­taan sur­maan (1346–1353) kuo­li 25–50 mil­joo­naa ih­mis­tä Eu­roo­pas­sa ja li­säk­si sa­man ver­ran Lähi-idäs­sä ja Af­ri­kas­sa. Es­pan­jan tau­ti (1918–20) tap­poi 30–100 mil­joo­naa, jois­ta Suo­mes­sa 20 000.

En­nus­ti­ko Il­mes­tys­kir­ja ko­ro­na­vi­rus­pan­de­mi­an?

Vii­mei­sim­män pan­de­mi­an on ai­heut­ta­nut ko­ro­na­vi­rus, jota vas­taan tais­tel­laan näi­nä ai­koi­na kaik­ki­al­la maa­il­mas­sa. Kuo­le­ma ja Tuo­ne­la niit­tä­vät run­saas­ti sa­toa, ja ih­mi­set ovat kau­huis­saan.

Kun ky­se­lem­me Il­mes­tys­kir­jan mah­dol­lis­ta nä­ke­mys­tä ko­ro­na­pan­de­mi­as­ta, mei­dän tu­li­si aset­taa ky­sy­mys pan­de­mi­ois­ta kai­kes­sa nii­den laa­juu­des­sa. Koh­dis­tuu­ko, ja jos, niin mi­hin mo­nis­ta pan­de­mi­ois­ta koh­dis­tui­si Il­mes­tys­kir­jan näky kul­ku­tau­te­ja le­vit­tä­väs­tä Kuo­le­man ja Tuo­ne­lan rat­su­kos­ta?

Ei­kö Il­mes­tys­kir­jan jär­kyt­tä­vä näky sovi kaik­kiin tun­net­tui­hin pan­de­mi­oi­hin, ko­ro­na­vi­rus mu­kaan lu­et­tu­na? Maa­il­mas­sa rai­von­nei­siin kul­ku­tau­tei­hin ver­rat­tu­na ko­ro­na­pan­de­mia on tois­tai­sek­si suh­teel­li­sen pie­ni paha lää­ke­tie­teen ke­hi­tyk­sen an­si­os­ta. Kuo­le­man ja Tuo­ne­lan rat­suk­ko kii­tää kui­ten­kin kuin len­tä­en maas­ta ja maa­no­sas­ta toi­seen vauh­dil­la, joka on pan­de­mi­an le­vit­tä­mi­sen no­peu­den maa­il­ma­nen­nä­tys.

Näyt­tää siis sil­tä, et­tä kaik­ki maa­il­man­laa­jui­set pan­de­mi­at mah­tu­vat Il­mes­tys­kir­jan kau­hu­ku­viin. Jos poh­dis­ke­lem­me, koh­dis­tuu­ko Il­mes­tys­kir­jan en­nus­tus ni­me­no­maan ajan­koh­tai­seen ko­ro­na­pan­de­mi­aan, on mei­dän tyy­dyt­tä­vä sii­hen, et­tä kir­jan ku­via ei ole päi­vi­tet­ty ei­vät­kä ne ole va­lo­ku­van tark­ko­ja.

Il­mes­tys­kir­ja ra­ot­taa tu­le­vai­suu­den ver­hoa, mut­ta vain ra­ot­taa. Raa­ma­tun tul­kin­nan ja so­vel­ta­mi­sen läh­tö­koh­ta­na on pi­det­tä­vä Her­ram­me omaa sa­naa sii­tä, et­tä mää­rä­ai­ko­ja ei tie­dä ku­kaan, ei­vät en­ke­lit tai­vaas­sa, ei edes hä­nen ai­noa Poi­kan­sa, vain Kaik­ki­val­ti­as yk­sin (Mark. 13:32).

Her­ran päi­vä on sa­lat­tu

Li­säk­si on otet­ta­va huo­mi­oon Il­mes­tys­kir­jan kuva ajas­ta, joka on li­ne­aa­ris-syk­li­nen.

Il­mes­tys­kir­jan nä­ky­jä hal­lit­se­va kuva ajas­ta on li­ne­aa­ri­nen. Ai­ka on kuin suo­ra jana, jol­la on al­ku ja lop­pu. Maa­il­man ajan al­ku on luo­mi­ses­sa ja lop­pu vii­mei­ses­sä tuo­mi­os­sa, jos­ta avau­tuu ikui­suus. Il­mes­tys­kir­jan li­ne­aa­ri­nen ai­ka­ku­va kan­nat­te­lee sen pe­las­tus­his­to­ri­al­lis­ta nä­ke­mys­tä.

Pe­las­tus­his­to­ri­an li­ne­aa­ri­sel­la ai­ka­ja­nal­la maa­il­man ta­pah­tu­mat pyö­ri­vät eteen­päin syk­li­sen ai­ka­ku­van mu­kai­ses­ti. Sa­man­kal­tai­set ta­pah­tu­mat tois­tu­vat jak­soit­tain pe­las­tus­his­to­ri­an ta­pah­tu­mien ket­jus­sa. Sa­no­taan: ”His­to­ria tois­taa it­se­ään”; ”ei mi­tään uut­ta au­rin­gon al­la”.

Il­mes­tys­kir­jan vit­saus­ten esi­ku­vat ovat tut­tu­ja jo vit­sauk­sis­ta Egyp­tis­sä 2. Moo­sek­sen kir­jan mu­kaan. Vas­taa­vat vit­sauk­set esiin­ty­vät use­aan ker­taan Il­mes­tys­kir­jan kau­hu­ku­vis­sa.

Jo­han­nes näki kul­ku­tau­tien ra­vaa­van täyt­tä ne­liä Kuo­le­ma ja Tuo­ne­la se­läs­sään ym­pä­ri maan pii­riä. Se he­rät­ti kaik­ki­al­la suur­ta kau­hua. Jo­han­nek­sel­le kui­ten­kin näy­tet­tiin myös hän, jol­la on kuo­le­man ja tuo­ne­lan avai­met.

Hän on jo voit­ta­nut syn­nin ja kuo­le­man val­lan. Us­kos­sa hä­neen saam­me kul­kea suur­ta voit­to­pal­kin­toa koh­ti. Ju­ma­lan pe­las­ta­va toi­min­ta jat­kuu hä­nen val­ta­kun­nas­saan maa­il­man his­to­ri­an vii­mei­seen päi­vään, sa­lat­tuun Her­ran päi­vään as­ti.