JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Nykyiset blogit

"Kunnioitan, jotka rakentaa"

2.9.2025 12.55

Juttua muokattu:

2.9. 15:43
2025090215435520250902125500
"Kunnioittava katse". Kuvassa kirjoittajan pappa ja mummo, Hannes ja Toini Holma.

"Kunnioittava katse". Kuvassa kirjoittajan pappa ja mummo, Hannes ja Toini Holma.

"Kunnioittava katse". Kuvassa kirjoittajan pappa ja mummo, Hannes ja Toini Holma.

"Kunnioittava katse". Kuvassa kirjoittajan pappa ja mummo, Hannes ja Toini Holma.

Asuim­me 1990-lu­vun alus­sa het­ken ai­kaa Töy­säs­sä. Pan­kin ta­los­sa oli kol­me asun­toa, jois­ta yh­des­sä asuim­me. Sa­mas­sa rap­pu­käy­tä­väs­sä asui ikä­nei­to Im­pi, jota tien toi­sel­la puo­lel­la asu­vat po­jat ta­pa­si­vat här­nä­tä, muun mu­as­sa las­ke­mal­la puu­tar­ha­let­kul­la vet­tä pos­ti­luu­kus­ta si­sään sil­lä ai­kaa, kun Im­pi oli van­haa äi­ti­ään ter­veh­ti­mäs­sä.

Toi­nen por­ras­naa­pu­ri oli har­maa­hap­si­nen Ar­vi, joka aje­li ym­pä­ri ky­liä it­se te­ke­mäl­lään ajo­neu­vol­la. Ve­tä­vä­nä ka­lus­to­na ky­hä­el­mäs­sä oli van­ha puu­tar­ha­jyr­sin, ja sen pe­räs­sä mai­to­kär­ry, jo­hon asen­ne­tul­ta lin­ja-au­ton pen­kil­tä oh­jaa­mi­nen su­jui lep­poi­sas­ti. Ar­vi oli ke­räi­li­jä­luon­ne. Hä­nen huus­hol­lin­sa oli lat­ti­as­ta kat­toon as­ti täyn­nä sa­no­ma­leh­tiä ja muu­ta ta­va­raa. Oven vä­lis­tä tup­rah­te­li sil­loin täl­löin rap­pu­käy­tä­vään pais­te­tun si­la­van sa­kea tuok­su.

Ar­vil­la oli ta­pa­na ju­pis­ta it­sek­seen pi­hal­la tou­huil­les­saan. Hä­nen lem­pi­lau­seen­sa tun­tui ole­van: ”Kun­ni­oi­tan, jot­ka ra­ken­taa.” Niin mi­nä­kin kun­ni­oi­tan. Suu­res­ti. Ju­ma­la on mää­ri­tel­lyt asu­mi­siem­me ajat ja ra­jat si­ten, et­tä olem­me vält­ty­neet ra­ken­ta­mi­sel­ta.

Töy­säs­tä jäi myös mie­leen erään pai­kal­li­sen po­jan mää­ri­tel­mä: Töy­säs­sä on räkä löy­säs­sä. Tuos­sa lau­sah­duk­ses­sa ei ole ha­vait­ta­vis­sa lii­em­mäl­ti kun­ni­oi­tus­ta, mut­ta ha­lu­an sil­ti us­koa, et­tä se sa­not­tiin kai­kel­la rak­kau­del­la.

Ta­ri­na ker­too, et­tä kun isoi­sä­ni kosi iso­äi­ti­ä­ni, hän ei van­no­nut täl­le rak­kaut­taan, vaan sa­noi: ”Si­nu­a­han minä olen kun­ni­oit­ta­nut.” Hän ker­toi saa­neen­sa van­hem­mal­ta nai­sih­mi­sel­tä eväs­tyk­siä avi­o­lii­ton sol­mi­mis­ta aja­tel­len. Tuo nai­nen oli sa­no­nut, et­tä ei se ole pää­a­sia, et­tä ra­kas­taa, vaan se, et­tä kun­ni­oit­taa. Sii­tä, mi­ten mum­mo ja pap­pa kat­soi­vat toi­si­aan, saat­toi lap­si­kin ais­tia, et­tä kun­ni­oi­tuk­sen li­säk­si hei­dän vä­lil­lään oli myös läm­min­tä rak­kaut­ta ja sa­na­ton­ta yh­tei­sym­mär­rys­tä.

Sa­maan lop­pu­tu­lok­seen tuon pap­pa­ni ju­tut­ta­man ih­mi­sen kans­sa on tul­lut myös psy­ko­lo­gi­an pro­fes­so­ri John Got­t­man. Hän ni­mit­täin on tut­ki­nut ja ana­ly­soi­nut tu­han­sia kes­kus­te­lu­ja, joi­ta pa­ris­kun­nat ovat käy­neet kes­ke­nään, ja to­den­nut, et­tä myr­kyl­li­sin käy­tös­mal­li pa­ri­suh­tees­sa on hal­vek­sun­ta ja ar­vos­tuk­sen puu­te, joka il­me­nee mo­nin ta­voin: tor­jun­ta­na, kri­ti­soin­ti­na ja pii­kit­te­ly­nä, sil­mien pyö­rit­te­ly­nä, sar­kas­ti­se­na huo­maut­te­lu­na tai no­laa­mi­se­na mui­den edes­sä. Ar­vos­tuk­sen ja vä­lit­tä­mi­sen puu­te pa­ri­suh­tees­sa on kes­kei­nen ero­a­mis­ta en­nus­ta­va te­ki­jä. (Pek­ka Töl­li: Minä näen si­nut, ar­vos­tuk­sen psy­ko­lo­gi­aa.)

Paa­va­li ke­hot­taa roo­ma­lais­kir­jeen 12. lu­vus­sa kun­ni­oit­ta­maan kil­van toi­nen tois­taan. Täs­tä muis­tu­te­taan mo­nes­ti hää­pu­heis­sa, mut­ta kir­je on osoi­tet­tu kai­kil­le Roo­man us­ko­vai­sil­le, ja tuo ky­sei­nen jae al­kaa­kin: ”Osoit­ta­kaa toi­sil­len­ne läm­min­tä vel­jes­rak­kaut­ta”. Mi­nus­ta täs­sä kun­ni­oi­tus­kil­pai­lus­sa on huo­mi­o­nar­vois­ta se, et­tei Paa­va­li ase­ta kun­ni­oit­ta­mi­sel­le mi­tään eh­to­ja tyy­liin: ”Kun­ni­oi­ta sitä, joka te­kee yle­viä te­ko­ja” tai ”Kun­ni­oit­ta­kaa nii­tä, jot­ka elä­vät kun­ni­oit­ta­mi­sen ar­vois­ta elä­mää”. Kun­ni­oit­ta­mi­nen ei myös­kään vaa­di ym­mär­tä­mis­tä ei­kä kun­ni­oit­taak­seen tar­vit­se ol­la kun­ni­oi­tuk­sen koh­teen kans­sa sa­maa miel­tä.

Kun­ni­oit­ta­mi­nen on sa­na­kir­jan mu­kaan ar­vos­ta­mis­ta ja huo­mi­oon ot­ta­mis­ta, jo­hon kuu­luu hyvä ja ys­tä­väl­li­nen käy­tös mui­ta koh­taan. Ku­vit­te­le­pa täl­lai­nen kisa avi­o­puo­li­soi­den vä­lil­le. Sil­lä­hän ei voi ol­la kuin sa­tu­kir­ja­mai­nen lop­pu: ”Ja he eli­vät on­nel­li­si­na elä­män­sä lop­puun as­ti.”

Jee­suk­sen mu­kaan suu­rin ja tär­kein käs­ky on tämä: Ra­kas­ta Her­raa, Ju­ma­laa­si, koko sy­dä­mes­tä­si, koko sie­lus­ta­si ja mie­les­tä­si. Toi­nen yh­tä tär­keä on tämä: Ra­kas­ta lä­him­mäis­tä­si niin kuin it­se­ä­si. (Matt 22:37–39.) Tämä käs­ky ke­hot­taa myös ter­vee­seen it­se­kun­ni­oi­tuk­seen. Jos ei ra­kas­ta it­se­ään lain­kaan, pal­jon­ko hyö­dyt­tää ra­kas­taa lä­him­mäis­tään niin kuin it­se­ään?

Niin met­sä vas­taa kuin sin­ne huu­de­taan, sa­noo van­ha sa­nan­las­ku. Olet­ko huo­man­nut sen? Olet­ko py­säh­ty­nyt kuun­te­le­maan, mi­ten pu­hut­te­let puo­li­so­a­si, las­ta­si, ys­tä­vää­si, mum­mo­a­si? En­tä asi­a­kas­ta­si? Et voi ai­na heti vai­kut­taa sii­hen, mi­ten si­nul­le pu­hu­taan, mut­ta sii­hen voit ai­na vai­kut­taa, kuin­ka pu­hut it­se.

Kun­ni­oit­ta­vaan vuo­ro­vai­ku­tuk­seen liit­tyy myös Jee­suk­sen vuo­ri­saar­nan koh­ta: "Kaik­ki, min­kä tah­dot­te ih­mis­ten te­ke­vän teil­le, teh­kää te heil­le” (Matt 7:12). Tä­män neu­von kans­sa kan­nat­taa kui­ten­kin ol­la tark­ka­na. Jos sinä pi­dät sii­tä, et­tä joku tök­kii si­nua nup­pi­neu­lal­la sel­kään, var­mis­ta ka­ve­ril­ta, pi­tää­kö hän sa­mas­ta asi­as­ta en­nen kuin alat tuik­kia hän­tä. Tai jos nau­tit ko­vas­ta vauh­dis­ta ja kä­si­jar­ru­kään­nök­sis­tä liuk­kail­la teil­lä, kysy kyy­ti­läi­sel­tä hur­maan­tuu­ko hän sa­mois­ta asi­ois­ta, en­nen kuin tar­jo­at hä­nel­le kip­pu­rais­ta kyy­tiä.

Nyt tä­män kir­joi­tel­man pi­tuus al­kaa jo läh­teä la­pa­ses­ta, mut­ta pak­ko mai­ni­ta vie­lä yk­si var­tee­no­tet­ta­va nä­kö­kul­ma kun­ni­oit­ta­mi­ses­ta. Nel­jäs käs­ky kuu­luu: "Kun­ni­oi­ta isää­si ja äi­ti­ä­si, jot­ta me­nes­tyi­sit ja kau­an eläi­sit maan pääl­lä" (2. Moos. 20:12. )Lut­her se­lit­tää käs­kyä näin: ”Mei­dän tu­lee niin pe­lä­tä ja ra­kas­taa Ju­ma­laa, et­tä em­me vä­hek­sy em­me­kä vi­has­tu­ta van­hem­pi­am­me em­me­kä esi­mie­hi­äm­me, vaan kun­ni­oi­tam­me, pal­ve­lem­me, tot­te­lem­me, ra­kas­tam­me ja ar­vos­tam­me hei­tä.”

Il­man tätä auk­to­ri­teet­ti­a­se­mas­sa ole­vien kun­ni­oit­ta­mis­ta maa­il­ma oli­si mel­koi­ses­sa se­ka­sor­ron ti­las­sa. Pie­ni­muo­toi­se­na tätä se­ka­sor­toa on ha­vait­ta­vis­sa per­heis­sä, jois­sa lap­set syys­tä tai toi­ses­ta ei­vät kun­ni­oi­ta van­hem­pi­aan. Jos jat­kai­sin täs­tä, teks­tiä tu­li­si toi­nen mo­ko­ma, jo­ten sääs­tän ai­heen toi­seen ker­taan. Tai eh­kä an­nan vii­saam­pien ja ym­mär­tä­väi­sem­pien kir­joi­tel­la sii­tä.

VirpiKaristo
Olen Alajärveltä. Olen vähän myös Oulunsalosta ja Kivijärveltä. Eniten olen Lahdesta, koska täällä olen asunut jo 30 vuotta, yli puolet elämästäni. Taivaan Isä on antanut minulle rakkaan miehen ja ison perheen, johon kylkiäisineen kuuluu yli 40 henkeä. Liikutun kyyneliin kauniista musiikista, ihmisten hyvyydestä, uudesta elämästä. Pakenen omaan kuplaani äänikirja korvissa ja kudin hyppysissä. Välillä soitan pianoa tai kirjoittelen. Palautetta ja aihevinkkejä voi lähettää osoitteeseen virpi.karisto@gmail.com
3.9.2025

Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. 1. Joh. 1:8

Viikon kysymys