"Kunnioittava katse". Kuvassa kirjoittajan pappa ja mummo, Hannes ja Toini Holma.
"Kunnioittava katse". Kuvassa kirjoittajan pappa ja mummo, Hannes ja Toini Holma.
Asuimme 1990-luvun alussa hetken aikaa Töysässä. Pankin talossa oli kolme asuntoa, joista yhdessä asuimme. Samassa rappukäytävässä asui ikäneito Impi, jota tien toisella puolella asuvat pojat tapasivat härnätä, muun muassa laskemalla puutarhaletkulla vettä postiluukusta sisään sillä aikaa, kun Impi oli vanhaa äitiään tervehtimässä.
Toinen porrasnaapuri oli harmaahapsinen Arvi, joka ajeli ympäri kyliä itse tekemällään ajoneuvolla. Vetävänä kalustona kyhäelmässä oli vanha puutarhajyrsin, ja sen perässä maitokärry, johon asennetulta linja-auton penkiltä ohjaaminen sujui leppoisasti. Arvi oli keräilijäluonne. Hänen huushollinsa oli lattiasta kattoon asti täynnä sanomalehtiä ja muuta tavaraa. Oven välistä tuprahteli silloin tällöin rappukäytävään paistetun silavan sakea tuoksu.
Arvilla oli tapana jupista itsekseen pihalla touhuillessaan. Hänen lempilauseensa tuntui olevan: ”Kunnioitan, jotka rakentaa.” Niin minäkin kunnioitan. Suuresti. Jumala on määritellyt asumisiemme ajat ja rajat siten, että olemme välttyneet rakentamiselta.
Töysästä jäi myös mieleen erään paikallisen pojan määritelmä: Töysässä on räkä löysässä. Tuossa lausahduksessa ei ole havaittavissa liiemmälti kunnioitusta, mutta haluan silti uskoa, että se sanottiin kaikella rakkaudella.
Tarina kertoo, että kun isoisäni kosi isoäitiäni, hän ei vannonut tälle rakkauttaan, vaan sanoi: ”Sinuahan minä olen kunnioittanut.” Hän kertoi saaneensa vanhemmalta naisihmiseltä evästyksiä avioliiton solmimista ajatellen. Tuo nainen oli sanonut, että ei se ole pääasia, että rakastaa, vaan se, että kunnioittaa. Siitä, miten mummo ja pappa katsoivat toisiaan, saattoi lapsikin aistia, että kunnioituksen lisäksi heidän välillään oli myös lämmintä rakkautta ja sanatonta yhteisymmärrystä.
Samaan lopputulokseen tuon pappani jututtaman ihmisen kanssa on tullut myös psykologian professori John Gottman. Hän nimittäin on tutkinut ja analysoinut tuhansia keskusteluja, joita pariskunnat ovat käyneet keskenään, ja todennut, että myrkyllisin käytösmalli parisuhteessa on halveksunta ja arvostuksen puute, joka ilmenee monin tavoin: torjuntana, kritisointina ja piikittelynä, silmien pyörittelynä, sarkastisena huomautteluna tai nolaamisena muiden edessä. Arvostuksen ja välittämisen puute parisuhteessa on keskeinen eroamista ennustava tekijä. (Pekka Tölli: Minä näen sinut, arvostuksen psykologiaa.)
Paavali kehottaa roomalaiskirjeen 12. luvussa kunnioittamaan kilvan toinen toistaan. Tästä muistutetaan monesti hääpuheissa, mutta kirje on osoitettu kaikille Rooman uskovaisille, ja tuo kyseinen jae alkaakin: ”Osoittakaa toisillenne lämmintä veljesrakkautta”. Minusta tässä kunnioituskilpailussa on huomionarvoista se, ettei Paavali aseta kunnioittamiselle mitään ehtoja tyyliin: ”Kunnioita sitä, joka tekee yleviä tekoja” tai ”Kunnioittakaa niitä, jotka elävät kunnioittamisen arvoista elämää”. Kunnioittaminen ei myöskään vaadi ymmärtämistä eikä kunnioittaakseen tarvitse olla kunnioituksen kohteen kanssa samaa mieltä.
Kunnioittaminen on sanakirjan mukaan arvostamista ja huomioon ottamista, johon kuuluu hyvä ja ystävällinen käytös muita kohtaan. Kuvittelepa tällainen kisa aviopuolisoiden välille. Sillähän ei voi olla kuin satukirjamainen loppu: ”Ja he elivät onnellisina elämänsä loppuun asti.”
Jeesuksen mukaan suurin ja tärkein käsky on tämä: Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. (Matt 22:37–39.) Tämä käsky kehottaa myös terveeseen itsekunnioitukseen. Jos ei rakasta itseään lainkaan, paljonko hyödyttää rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään?
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, sanoo vanha sananlasku. Oletko huomannut sen? Oletko pysähtynyt kuuntelemaan, miten puhuttelet puolisoasi, lastasi, ystävääsi, mummoasi? Entä asiakastasi? Et voi aina heti vaikuttaa siihen, miten sinulle puhutaan, mutta siihen voit aina vaikuttaa, kuinka puhut itse.
Kunnioittavaan vuorovaikutukseen liittyy myös Jeesuksen vuorisaarnan kohta: "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille” (Matt 7:12). Tämän neuvon kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Jos sinä pidät siitä, että joku tökkii sinua nuppineulalla selkään, varmista kaverilta, pitääkö hän samasta asiasta ennen kuin alat tuikkia häntä. Tai jos nautit kovasta vauhdista ja käsijarrukäännöksistä liukkailla teillä, kysy kyytiläiseltä hurmaantuuko hän samoista asioista, ennen kuin tarjoat hänelle kippuraista kyytiä.
Nyt tämän kirjoitelman pituus alkaa jo lähteä lapasesta, mutta pakko mainita vielä yksi varteenotettava näkökulma kunnioittamisesta. Neljäs käsky kuuluu: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, jotta menestyisit ja kauan eläisit maan päällä" (2. Moos. 20:12. )Luther selittää käskyä näin: ”Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy emmekä vihastuta vanhempiamme emmekä esimiehiämme, vaan kunnioitamme, palvelemme, tottelemme, rakastamme ja arvostamme heitä.”
Ilman tätä auktoriteettiasemassa olevien kunnioittamista maailma olisi melkoisessa sekasorron tilassa. Pienimuotoisena tätä sekasortoa on havaittavissa perheissä, joissa lapset syystä tai toisesta eivät kunnioita vanhempiaan. Jos jatkaisin tästä, tekstiä tulisi toinen mokoma, joten säästän aiheen toiseen kertaan. Tai ehkä annan viisaampien ja ymmärtäväisempien kirjoitella siitä.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Ajankohtaiskirja 2025 ottaa Jumalan sanan pohjalta kantaa moniin aikamme keskusteluissa esille tuleviin kysymyksiin.
Kertomuksia taitekohdista, joissa tehdään elämän suurimpia ratkaisuja: Mihin joukkoon haluan kuulua?