Tytti Kärkölä
Tytti Kärkölä
Heikki Saarikoski
Evankeliumin uskoja saa kaikki syntinsä anteeksi. Siitä seuraa halu välttää väärää.
Päivän evankeliumissa Matteus kertoo, kuinka Jeesus meni temppeliin, kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysten myyjien jakkarat ja ajoi heidät pois. Samalla Jeesus totesi, että he ovat tehneet hänen Isänsä huoneesta ryövärien luolan.
Tuon jälkeen Vapahtajan luo tuli monia sairaita, jotka hän paransi. Lapset huusivat temppelissä: ”Hoosianna, Daavidin Poika!” Nähdessään ja kuullessaan nuo tapahtumat ja ihmeet pappien päämiehet ja kirjanoppineet närkästyivät ja moittivat Jeesusta.
Väärä jumalanpalvelus
Pyhäkön edessä istui rahanvaihtajia, joilta sai vaihtaa niin sanotun pyhäkkösekelin. Sekelillä maksettiin temppelivero eli sovitusraha. Näitä sovitusmaksuksi kelpaavia hopearahoja vaihdettiin muun muassa roomalaisilla ja syyrialaisilla rahoilla. Rahanvaihtajat olivat ahneita ja ovelia.
Ajaessaan rahanvaihtajat pois Jeesus muistuttaa profeettojen kirjoituksista. Jesajan kautta oli ilmoitettu Herran sana: ”He kaikki saavat tulla pyhälle vuorelleni. Minä täytän heidät riemulla, kun he rukoilevat siellä. Minä hyväksyn polttouhrit ja teurasuhrit, jotka he tuovat alttarilleni. Ja minun temppelistäni tulee huone, jossa kaikki kansat saavat rukoilla.” (Jes. 56:7.) Tässä oli Jumalan tahto ja jumalanpalveluksen tarkoitus.
Profeetta Jeremia ilmoitti myöhemmin Herran sanaa Juudan asukkaille, jotka menivät rukoilemaan temppeliin. Tuossa puheessa Jumala kehotti temppelissä kävijöitä hylkäämään väärät tiet ja tekemään hyvää. Heitä varoitettiin vääristä opettajista ja väärien jumalien seuraamisesta. (Jer. 7:1–7.)
Puhe tiivistyi toteamukseen kansan monenlaisista synneistä. ”Tällaisia ovat teidän tekonne: te varastatte, murhaatte, teette aviorikoksia, vannotte väärin, uhraatte Baalille ja juoksette muiden jumalien perässä, joita ette edes tunne! Sitten te tulette tähän pyhäkköön, joka on minun nimelleni omistettu, ja sanotte minun edessäni: ’Me olemme turvassa!’ Kuitenkaan ette luovu kauhistuttavista teoistanne. Rosvojen luolanako te pidätte tätä temppeliä?” (Jer. 7:9–11.) Jeesus muistutti ja varoitti samasta ulkokultaisuudesta oman aikansa pappeja ja muita, jotka ulkonaisesti palvelivat Jumalaa, mutta eivät uskoneet elävään Jumalaan.
Hengellinen huone
Jumalan valtakunta ei ole ruokaa ja juomaa, vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä (Room. 14:17). Tähän valtakuntaan eli huoneeseen, joka on hengellinen ja näkymätön, tullaan uskon kautta yksin armosta ja Kristuksen ansiosta.
Jokainen ihminen on saanut uskon jo syntymässään lahjaksi Jumalalta ja on sen tähden Jumalan valtakunnan asukas elämänsä alussa. Mikäli synnin seurauksena on menettänyt tuon uskon lahjan ja joutunut pois Herran huoneesta, voi sen yhteyteen palata parannuksessa.
Parannus on mielenmuutos, jonka vaikuttaa Jumala Pyhän Hengen voimasta puhutussa saarnassa. Parannuksesta seuraa halu elää Jumalan sanan mukaisesti ja välttää kaikkea väärää. Parannusta siis seuraa synnin jättäminen, josta Jeremia aikanaan muistutti temppelissä rukoilijoita.
Jumala hoitaa seurakunnassaan
Jumala antaa uskovaiselle voiman taistella väärää vastaan. Hän ruokkii kuolematonta sielua muuttumattomalla sanallaan ja antaa kaikki lankeemukset anteeksi synninpäästön evankeliumissa. Monesti uskovainen Herran huoneen asukas tuntee oman huonoutensa ja syntisyytensä. Jumalalta saa pyytää apua ja lohdutusta kaikissa elämäntilanteissa.
Temppelissä lapset huusivat apua Daavidin pojalta. Jumala kuulee vieläkin pyynnöt, auttaa ja hoitaa lapsiaan seurakunnassaan lupauksensa mukaisesti, niin kuin Jeesus auttoi aikansa ihmisiä. Ilo ja riemu täyttävät Jumalan huoneessa asuvan sydämen ja mielen, kun on saanut avun.
Uskovaisen suurin kiitos nousee siitä, että Jumala on lunastanut hänet Pojassaan sielunvihollisen, synnin ja kuoleman vallasta. Samoin kiittivät lapset Vapahtajaa temppelissä. Tuon lapsen uskon, joka yksinkertaisesti luottaa ja uskoo lunastukseen, Jeesus asetti esikuvaksi kaikille ihmisille.
Blogit
Lukijan kuva
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Ajankohtaiskirja 2025 ottaa Jumalan sanan pohjalta kantaa moniin aikamme keskusteluissa esille tuleviin kysymyksiin.
Kertomuksia taitekohdista, joissa tehdään elämän suurimpia ratkaisuja: Mihin joukkoon haluan kuulua?