Sunnuntain evankeliumitekstin alkuosaa nimitetään usein Kristuksen kirkkolaiksi. Tämä nimitys johtaa herkästi ajatuksemme oikeudenkäyntiin ja rangaistuksiin. Jeesuksen opetus ei ole kuitenkaan lakihenkinen.
Kristuksen kirkkolaki on rakkaudellinen ohje siihen, miten voisimme suhtautua oikealla tavalla syntiin langenneeseen lähimmäiseemme. Tämä näkökulma on helpompi muistaa, jos haluamme kohdella lähimmäistämme niin kuin toivoisimme itseämme kohdeltavan.
Tällaisessa keskustelussa ovat läsnä sekä armo että totuus. On tärkeää lähestyä langennutta ihmistä nöyrällä mielellä. Muistuttaahan Jeesus: ”älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.” (Matt. 7:1–5).
Jeesus opastaa meitä muistamaan omat heikkoutemme. Onhan meidän ylipappimmekin sellainen, joka voi ymmärtää meitä heikkouksissamme (Hepr. 2:17–18, 4:15–5:2). Jollakin voi olla heikkoutena langenneen ihmisen kohtaaminen tarpeettomalla jyrkkyydellä.
Toinen taas voi herkemmin sortua pappi Eelin tavoin siihen, ettei rohkene edes ottaa asiaa puheeksi, vaikka näkee ystävän olevan vaarassa langeta pois elävästä uskosta (1. Sam. 3:13).
Miten loiventaa tietä?
Jeesus asettaa tavoitteeksi voittaa veljensä. Sitä ei varmasti tapahdu jyrkällä suhtautumisella. Paremminkin voisimme miettiä, miten loiventaa tietä, että langennut ystävä voisi häpeää pelkäämättä avata sydäntään. On äärettömän kallisarvoinen asia, jos tässä vaiheessa syntyy luottamus, ja langennut voitetaan takaisin Kristuksen laumaan!
Joskus voi käydä niin kuin Jeesus sanoo, että langennut ystävä ei halua tunnustaa lankeemustaan itselleen sen enempää kuin muillekaan. Se, että Jeesus kehottaa ottamaan yhden taikka kaksi mukaan keskusteluun, ei edelleenkään tarkoita, että langennutta pitäisi lähestyä ylhäältä päin.
Eikö ole oikein kysyä, haluaako ja jaksaako veli tai sisar, että asioista keskustellaan yhdessä? Eihän kenenkään tarvitse vastoin tahtoaan puhua asioistaan. Parhaimmillaan käy niin, että asiat alkavat näin avautua. Eri ihmisten kautta keskusteluun tulee uusia puolia ja näkökulmia.
Ymmärrän Jeesuksen puheen todistajista niin, että tilanteen tulisi olla kaikille turvallinen ja oikeudenmukainen. Sekin on mahdollista, että harhaan joutunut ei vieläkään syystä tai toisesta pysty näkemään tilaansa. Katkeruus saattaa myrkyttää mielen niin, että näkee toisten rakkaudellisen lähestymisenkin väärässä valossa.
Anteeksiantamus on lähtöisin Jumalasta
Jeesus opettaa, että hänen seuraajansa voivat sitoa tai vapauttaa syntisen ihmisen. Sitä voi ihmetellä, miten Jumalan armojärjestyksessä on heikoille ja erehtyväisille ihmisille annettu näin suuri tehtävä ja vastuu. Tätä ei kuitenkaan kannata ajatella valtakysymyksenä.
Jeesus sanoi kyllä itsestään, että Ihmisen Pojalla on valta antaa syntejä anteeksi (Matt. 9:1–8). Hän myös kehotti uskovaisiaan saarnaamaan Pyhän Hengen valtuuksin syntejä anteeksi hänen nimessään (Luuk. 24:46–47, Joh. 20:19–23).
Tämä muistuttaa meitä siitä, että syntien anteeksisaaminen on Jeesuksen ansiota ja se on lähtöisin kolmiyhteisestä Jumalasta. Me olemme vain välikappaleita, joille on annettu tehtävä saarnata sovintoa Jumalan kanssa (2. Kor. 5:18–21).
Tiedämme, että pelkästään julistamamme evankeliumin kuuleminen ei auta. Tarvitaan sydämen usko siihen, mitä sana lupaa. Tämä usko on aina Jumalan lahja. On onnellista, jos syntiin langennut saa armon uskoa syntinsä anteeksi. (Joh. 1:12–13.)
Uskovaisen tehtävää sovinnon saarnaajana ei kuitenkaan sovi väheksyä. Jumalan armo ja anteeksiantamus välittyvät hänen omiensa kautta.
Armoa riittää kaipaavalle
Jeesuksen opetuksessa sitominen eli toisen pitäminen pakanana tai publikaanina tulee esille vasta siinä vaiheessa, kun langennut ei halua kuunnella seurakuntaakaan. Se ei ole siis yksittäisten ihmisten, vaan seurakunnan asia.
On raskasta, jos joku Siionin jäsen ei enää usko samalla tavalla. Mutta rakkautta on sekin, että elävästä uskosta harhaantunut ymmärtää kulkevansa eri tietä Siionin kanssa. Jumala voi silti vielä avata asiat niin, että langennut alkaa tuhlaajapojan tavoin nähdä, kuinka suuri ero on maailman teillä ja isän kodilla. Opettihan Jeesus myös, että vain sairaaksi itsensä tunteva osaa kaivata parantajaa (Matt. 9:12).
Jumalan armoa riittää niin paljon kuin katuva ihminen osaa sitä kaivata. Katumus ja anteeksiantamuksen etsiminenkin ovat Jumalan työtä meissä.
Teksti: Ilari Kinnunen
Julkaistu Päivämiehessä 8.11.2017
Kuvituskuva: Mira Niskasaari
Evankeliumiteksti Matt. 18:15–22
Raamattu 1992
”Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä ’jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla’. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu. Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.” Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja sanoi: ”Herra, jos veljeni yhä uudestaan tekee väärin minua kohtaan, niin kuinka monta kertaa minun on annettava hänelle anteeksi? Peräti seitsemän kertaako?” ”Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa”, vastasi Jeesus.
Biblia
Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljes voittanut. Mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssas, että kaikki asia kahden eli kolmen todistajan suussa olis. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa. Taas sanon minä teille: missä ikänä asiassa kaksi teistä sopivat maan päällä; jota he rukoilevat, sen heidän pitää saaman minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä missä kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä. Silloin Pietari tuli hänen tykönsä, ja sanoi: Herra, kuinka usein minun pitää veljelleni, joka rikkoo minua vastaan, antaman anteeksi? Onko seitsemässä kerrassa kyllä? Sanoi Jesus hänelle: en minä sano sinulle ainoastaan seitsemän kertaa, mutta seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.
Blogit
Lukijan kuva
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Ajankohtaiskirja 2025 ottaa Jumalan sanan pohjalta kantaa moniin aikamme keskusteluissa esille tuleviin kysymyksiin.
Kertomuksia taitekohdista, joissa tehdään elämän suurimpia ratkaisuja: Mihin joukkoon haluan kuulua?