Jeesus oli opetuslastensa kanssa päättänyt puhematkansa Galileassa. He halusivat levätä, minkä vuoksi he purjehtivat Gennesaretinjärven yli sen itäpuoliselle vuoristoalueelle. Kansanjoukot olivat kiinnostuneita Jeesuksen tekemistä ihmeistä ja opetuksesta. Tuhannet ihmiset seurasivat häntä rantaa pitkin syrjäiselle seudulle.
Vuorenrinteellä Jeesus teki hämmästyttävän tunnusteon, joka on kerrottu kaikissa evankeliumeissa. Hän ruokki koko väen erään pienen pojan eväillä. Kun kaikki olivat syöneet itsensä kylläisiksi, opetuslapset keräsivät vielä 12 korillista ruuantähteitä.
Kauan odotettu Messias
Kun ihmiset näkivät Jeesuksen ruokkimisihmeen, he uskoivat, että kauan odotettu Messias oli lopulta saapunut. He olivat valmiita kruunaamaan hänet Israelin kuninkaaksi. Jeesus kuitenkin vetäytyi taas vuorille. Tällä kertaa hän meni sinne yksin. Samana iltana hän osoitti hallitsevansa luonnonvoimat kävelemällä järven yli.
Tämän jälkeen Jeesus palasi opetuslastensa kanssa järven länsirannalle. Sunnuntain evankeliumi kertoo, että kansanjoukot lähtivät jälleen seuraamaan häntä.
Useimmat seuraajista olivat ilmeisesti köyhiä, toimeentulon rajamailla painiskelevia pientilallisia ja kalastajia. Huoli jokapäiväisestä toimeentulosta oli oikeutettu, mutta Jeesus nuhteli heitä seuraamisesta vain ruoan toivossa. Ihmiset ajattelivat kohdanneensa henkilön, joka poistaisi heidän leipähuolensa. Jeesus kuitenkin opasti heitä tavoittelemaan ruokaa, joka antaisi ikuisen elämän.
Ihmeiden nälkää
Jeesus kehotti kansaa uskomaan häneen, jonka Jumala oli lähettänyt. Jumala tahtoi ja tahtoo, että ihmiset uskoisivat Jeesukseen Kristukseen. Väkijoukko ei tyytynyt tähän, sillä heillä oli ihmeiden nälkä. He pyysivät Jeesukselta lisänäyttöä ja tekemään uuden tunnusteon, jonka avulla hän osoittaisi olevansa lähtöisin Jumalan luota.
Kuulijat olivat juutalaisia, jotka muistivat esi-isiensä vaiheita. He muistivat kirjoitukset, joiden mukaan Mooses ruokki menneitä sukupolvia mannalla autiomaassa neljänkymmenen vuoden ajan. Näyttää siltä, että Jeesukselta vaadittiin samanlaista ihmettä. Väkijoukko uskoi, että se todistaisi Jeesuksen olevan uusi profeetta ja Mooseksen ajan suuruuden palauttaja.
Jeesus oikaisi välittömästi kansan tulkinnan pyhistä kirjoituksista. Hän muistutti, ettei Mooses lähettänyt mannaa taivaasta, vaan Jumala. Mooses oli toiminut Jumalan apulaisena ja toiminut Jumalan ohjeiden mukaisesti. Israelin kansan saama päivittäinen manna on kuvaus Jumalan hyvästä huolenpidosta.
Elämän leipä
On kohteliasta esitellä itsensä. Jeesus kutsuu itseään elämän leiväksi (Joh.6:35) eli sielua ravitsevaksi mannaksi. Tämä on ensimmäinen Jeesuksen häntä itseään kuvaavasta lauseesta, joista jokainen alkaa sanoilla ”Minä olen”. Nimi on sama, jolla Herra puhui palavasta pensaasta Moosekselle. Mooseksen tuli sanoa israelilaisille: ”Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.” (2. Moos. 3:14.)
Tekstissään apostoli Johannes pyrkii osoittamaan, että Jeesus ja Jumala ovat yhtä. Jeesus tarjoaa ihmiselle enemmän kuin vain sen, mitä heidän ajalliset tarpeensa edellyttävät. Jeesus haluaa kertoa, että on paljon tärkeämpää etsiä hengellistä kuin ajallista leipää. On aiheellista muistaa, että jokapäiväisessä toimeentulossa kohtuullisuuteen pyrkivä ihminen välttää monet kiusaukset ja houkutukset.
Kun Jeesus ruokki ihmisiä ajallisella leivällä, hän antoi heille vertauskuvan iankaikkisen elämän leivästä. Tämä leipä poikkeaa kaikesta muusta leivästä, sillä se ei koskaan lopu kesken. Jeesus haluaa ruokkia meitä jokaista niin, että meillä säilyisi aina leivän nauttimisen tarve. Tämän armon leivän nauttijaksi kutsutaan myös sellaista ihmistä, joka on vielä Jumalan valtakunnan ulkopuolella.
Hannu Heinänen
Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu:
4. paastonajan sunnuntai: Joh. 6:24–35, Ps. 84: 6–10, 13, Aam. 8:11–12 tai 2. Moos. 16:11–19, 31, 35, 1. Piet. 2:1–3
Julkaistu Päivämiehessä 26.3.2014.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys