Päivi Peltoniemi
Päivi Peltoniemi
Kari Kaunisto
Simeon oli valmis taivaaseen, kun sai nähdä maailman valon ja pelastajan.
Kynttilänpäivän evankeliumiteksti kertoo, miten neljäkymmentä päivää Jeesuksen syntymästä Maria, Joosef ja Jeesus-lapsi menivät Jerusalemin temppeliin. Siihen oli kaksikin syytä: Mooseksen lain mukaan poikalapsen synnyttänyt äiti oli epäpuhdas neljänkymmenen päivän ajan, minkä jälkeen hänen oli tuotava papille uhrattavaksi karitsa ja kyyhkynen – tai kaksi kyyhkystä, jos perhe oli köyhä kuten Jeesuksen perhe oli (3. Moos. 12:1–8). Toiseksi esikoinen oli pyhitettävä Herralle tuomalla lapsi pyhäkköön ja maksamalla hänestä lunastushinta (2. Moos. 13:12–13).
Jeesuksen vanhemmat halusivat olla Jumalan sanalle kuuliaisia, ja niin Vapahtajamme täytti tässäkin lain jo vauvasta alkaen. Myöhemmin hän opettikin: ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.” (Matt. 5:17.)
Simeon puhkeaa kiitosvirteen
Kun Maria ja Joosef toivat Jeesus-vauvan temppeliin, luvattua Vapahtajaa vastassa ei ollut ihmisjoukkoja, ei edes Jerusalemin temppelin papistoa. Sen sijaan siellä oli vastassa iäkäs, Simeon-niminen mies. Simeon oli hurskas ja hänellä oli Pyhä Henki, joka oli luvannut hänen näkevän Israelin lohdutuksen ennen kuolemaansa. Simeon siis toivoi, ja tuon toivon perustana oli Jumalan sana ja Pyhän Hengen ilmoitus.
Pyhä Henki oli myös johdattanut Simeonin tuona päivänä Jerusalemin temppeliin. Hengen avaamin silmin hän näki, että tuon nuoren pariskunnan pieni lapsi oli hänen odottamansa Vapahtaja, luvattu Messias. Hän nosti lapsen käsivarsilleen puhjeten Simeonin kiitosvirtenä tuntemaamme ylistykseen, joka alkaa: ”Herra nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä.” Siinä hän vanhan liiton profeettaa lainaten kiittää Jumalaa kaikille kansoille valmistetusta pelastuksesta sekä valosta, joka loistaa niin pakanakansoille kuin Israelille.
Simeon katseli samalla uskon kautta myös kärsivää Kristusta, mikä käy ilmi hänen ennustaessa Marialle Jeesus-lapsen myöhemmistä vaiheista. Tämä kärsivän Vapahtajan katseleminen on tuttu ja rakas aihe esimerkiksi pääsiäisen ajan lauluista ja virsistä: ”Hengessä katson vaivaasi, Jeesus, kärsit sen minun puolestani. Tuskasi suuren, veres ja kuolos uhriksi annoit synneistäni.” (SL 38.)
Simeon koki myös taivasikävää, hän oli valmis lähtemään tästä ajasta.
Valo heijastuu uskosta
Simeonin ihastelema Jeesus-lapsi on koko maailman pelastaja, niin meidänkin, tämän ajan ihmisten. Kristityt heijastavat Kristuksen kasvoista loistavaa valoa tähän pimenevään maailmaan (Ef. 5:8). ”Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä” (1. Joh. 1:7).
Kristus kannetaan tänäänkin kaikkien ihmisten eteen katsottavaksi Jumalan sanan saarnassa. Eikä häntä tuoda vain katsottavaksi, vaan myös uskolla vastaanotettavaksi. Hänen kärsimyksensä ja ylösnousemuksensa voimasta Jumalan seurakunnassa julistetaan vieläkin kaikkien syntien anteeksiantamuksen pyhää evankeliumia.
Evankeliumi
Luuk. 2: 22-33
Kun tuli päivä, jolloin heidän Mooseksen lain mukaan piti puhdistautua, he menivät Jerusalemiin viedäkseen lapsen Herran eteen, sillä Herran laissa sanotaan näin: ”Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle.” Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, ”kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa”.
Jerusalemissa eli hurskas ja jumalaapelkäävä mies, jonka nimi oli Simeon. Hän odotti Israelille luvattua lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen yllään. Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei kuolema kohtaa häntä ennen kuin hän on nähnyt Herran Voidellun. Hengen johdatuksesta hän tuli temppeliin, ja kun Jeesuksen vanhemmat toivat lasta sinne tehdäkseen sen, mikä lain mukaan oli tehtävä, hän otti lapsen käsivarsilleen, ylisti Jumalaa ja sanoi:
- Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä,
niin kuin olet luvannut.
Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi,
jonka olet kaikille kansoille valmistanut:
valon, joka koittaa pakanakansoille,
kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.
Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys