Minna Impola
Minna Impola
Harri Hyväri
Laupiaan samarialaisen vertaus antaa esimerkin auttamisesta. Myös uskossaan horjuvaa tulee auttaa.
Otsikon kysymys oli päivän evankeliumitekstissä lainopettajan kysymys Jeesukselle. Keskustelun alussa lainopettaja kysyi Jeesukselta tärkeän kysymyksen: “Opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?”
Jeesus pyysi lainopettajaa kertomaan, mitä laki opettaa asiasta. Lainopettaja vastasi: “Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”
Raamattu opettaa, että lakia noudattamalla ihmisen on mahdotonta kelvata Jumalalle. Ainoastaan Jeesus on täyttänyt lain, ja näin lunastanut ihmisen synnin ja kuoleman vallasta. Ihminen on pohjimmiltaan perisynnin vaivaama, ja on siten taipuvainen itsekkyyteen eikä osaa rakastaa lähimmäistään niin kuin laki vaatii.
Miten lähimmäistä voi auttaa?
Vertauksellaan laupiaasta samarialaisesta Jeesus pyrki opettamaan lainopettajalle, kuka on lähimmäinen ja miten lähimmäistä tulee auttaa. Vertauksessa on myös kuva Jumalan valtakunnasta sekä siitä, miten uskossaan heikoille joutunutta lähimmäistä tulee auttaa.
Mies joutui rosvojoukon ryöstämäksi matkalla Jerusalemista Jerikoon. Samalla tavalla ihminen, joka menettää uskon lahjan, joutuu sielunvihollisen pettämäksi ja haavoittamaksi.
Tälläkin hetkellä joku saattaa miettiä, jaksaako uskoa. Sielunvihollisen, maailman ja oman lihan ja veren houkutukset ovat voimakkaita. Miten ihmistä tulisi lähestyä silloin kun hän on heikoimmillaan? Tähän Jeesuksen vertaus antaa vastauksen.
Ryöstetyn miehen ohitse kulki ensin pappi, sitten leeviläinen. Kumpikaan näistä ei auttanut apua tarvitsevaa. Miksi näin? Joskus saattaa olla vaikea lähestyä vaikeuksissa olevaa ihmistä. On helpompi mennä ohitse ja olla välittämättä ja auttamatta.
Kun näkee apua tarvitsevan ihmisen, olisi hyvä miettiä, miten itseään toivoisi autettavan samanlaisessa tilanteessa.
Laupias samarialainen sääli hädänalaista ihmistä, joka oli niin huonossa kunnossa, ettei pystynyt auttamaan itseään. Tämä myös auttoi: valeli haavoihin öljyä, sitoi ne ja vei ryöstetyn majataloon.
Jumalan armon voimalla
Samalla tavalla syntiinlangennutta ihmistä autetaan. Martti Luther opetti, että parannukseen kuuluu katumus ja vaiva synnin tähden, ja syntein päästö eli evankeliumin kuuleminen uskovaiselta ihmiseltä.
Turvautuminen Jumalan armoon on ainut keino, jolla ihminen kelpaa Jumalalle. Ihminen mielellään auttaisi itse itseään, jottei tarvisi nöyrtyä parannukseen.
Apostoli Paavali kertoo omasta kokemuksestaan: “Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi. Olen kolme kertaa pyytänyt Herralta, että pääsisin siitä. Mutta hän on vastannut minulle: ’Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.’ Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima.” (2. Kor. 12:7–9.)
Jumalan armo riittää vielä tänäkin päivänä; se auttaa ihmisen Jerikon tieltä takaisin Jumalan valtakuntaan. Se myös auttaa uskovaista ihmistä säilyttämään elävän uskon sydämellään loppuun asti.
Evankeliumi: Luuk. 10:25–37
Raamattu 1992: Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi: ”Opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?” Jeesus sanoi hänelle: ”Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?” Mies vastasi: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” Jeesus sanoi: ”Oikein vastasit. Tee näin, niin saat elää.”
Mies tahtoi osoittaa, että hän noudatti lakia, ja jatkoi: ”Kuka sitten on minun lähimmäiseni?”
Jeesus vastasi hänelle näin: ”Eräs mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yllätti hänet. Rosvot veivät häneltä vaatteetkin päältä ja pieksivät hänet verille. Sitten he lähtivät tiehensä ja jättivät hänet henkihieveriin. Samaa tietä sattui tulemaan pappi, mutta miehen nähdessään hän väisti ja meni ohi. Samoin teki paikalle osunut leeviläinen: kun hän näki miehen, hänkin väisti ja meni ohi.
Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli. Hän meni miehen luo, valeli tämän haavoihin öljyä ja viiniä ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja piti hänestä huolta. Seuraavana aamuna hän otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: ’Hoida häntä. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin.’ Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?”
Lainopettaja vastasi: ”Se, joka osoitti hänelle laupeutta.” Jeesus sanoi: ”Mene ja tee sinä samoin.”
Biblia: Ja katso, yksi lainoppinut nousi ja kiusasi häntä, sanoen: Mestari, mitä minun pitää tekemän, että minä ijankaikkisen elämän perisin? Mutta hän sanoi hänelle: mitä laissa on kirjoitettu? Kuinkas luet? Ja hän vastasi ja sanoi: sinun pitää rakastaman Herraa sinun Jumalaas kaikesta sinun sydämestäs, ja kaikesta sinun sielustas, ja kaikesta sinun voimastas, ja kaikesta sinun mieleltäs: ja sinun lähimmäistäs niinkuin itsiäs. Niin hän sanoi hänelle: oikein sinä vastasit; tee se, niin sinä saat elää.
Mutta hän tahtoi itsensa vanhurskaaksi tehdä ja sanoi Jesukselle: kukas minun lähimmäiseni on?
Jesus vastasi ja sanoi: yksi ihminen meni alas Jerusalemista Jerikoon, ja tuli ryövärien käsiin, jotka hänen alasti riisuivat ja haavoittivat, menivät pois ja jättivät hänen puolikuolleeksi. Niin tapahtui, että yksi pappi sitä tietä vaelsi, ja kuin hän hänen näki, meni hän ohitse. Niin myös Leviläinen, kuin hän tuli sille paikalle, ja näki hänen, ja meni ohitse.
Mutta yksi Samarialainen vaelsi, ja tuli hänen tykönsä, ja kuin hän näki hänen, armahti hän häntä, ja tuli ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti siihen öljyä ja viinaa, ja pani juhtansa päälle, ja vei hänen majaan, ja korjasi häntä. Ja toisena päivänä matkusti hän, ja otti kaksi pennikiä ja antoi isännälle, ja sanoi hänelle: korjaa häntä, ja jos sinä enemmän kulutat, niin minä palatessani maksan sinulle. Kuka siis näistä kolmesta oli sinun nähdäkses hänen lähimmäisensä, joka ryövärien käsiin oli tullut?
Niin hän sanoi: joka laupiuden teki hänen kohtaansa. Niin sanoi Jesus hänelle: mene ja tee sinä myös niin.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Ajankohtaiskirja 2025 ottaa Jumalan sanan pohjalta kantaa moniin aikamme keskusteluissa esille tuleviin kysymyksiin.
Kertomuksia taitekohdista, joissa tehdään elämän suurimpia ratkaisuja: Mihin joukkoon haluan kuulua?