Esko Vanhala
Esko Vanhala
Albert Halonen
Uskovaisen rukous on luottavaa ja henkilökohtaista, ja siinä ei ole itsekkyyttä.
Isä meidän -rukousta kutsutaan maailman parhaaksi rukoukseksi. Väittämä on siinä mielessä kiistaton, että mikäli Jeesus olisi vielä paremman rukouksen voinut opettaa, hän olisi sen tehnyt. Siksi se on turvallinen rukous.
Toisaalta moni voi kokea sen myös vaikeaksi – liian täydelliseksi tai monisisältöiseksi. Rukouksen sanamuotojen tarkkailu ja merkitysten pohdinta saattavat vain lisätä hämmennystä entisestään. Mitä tässä rukouksessa itse asiassa edes rukoillaan Jumalalta?
Rukous ei ole ansio
Jeesus aloittaa rukousopetuksensa kuvailemalla sitä rukousperinteiden maailmaa, joka hänen kuulijoidensa ympärillä vaikutti ja jonka keskellä he kaikki tuolloin elivät. Monenkirjava uskonnollisuus ja henkisyys ja monenlaiset elämänkatsomukset olivat läsnä jo ensimmäisten kristittyjen elämässä. Jeesus halusi kääntää seuraajiensa huomion rukouksessa aivan toisenlaisiin asioihin kuin muut tuon ajan opettajat. Hän kieltää ottamasta mallia niistä tavoista, joilla heidän ympärillään rukoiltiin päivittäin.
Farisealaisen hurskausihanteen mukainen rukous oli varmasti totista ja vilpitöntä. Rukouksesta oli kuitenkin tullut velvollisuus: hyvän juutalaisen tuntomerkki ja lain täyttämisen tunnus. Rukouksen tuli näkyä ja kuulua, niin ihmisten kuin Jumalankin edessä. Tällainen rukous, niin ajateltiin, luettaisiin ansioksi sekä taivaassa että maan päällä.
Jeesuksen mukaan tämä on vaarallinen tie, joka vie rukoilijan asenteen ja ajatuksen väärään suuntaan. “Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä.”
Jeesus halusi tehdä oppilailleen silloin ja tänä aikana selväksi, ettei rukous ole missään mielessä ihmisen ansio, vaan lapsen oikeus. Rukouksen lainomaisella ja pakollisella suorittamisella ei saavuteta mitään. Päinvastoin sotkeudutaan entistä pahemmin itsekkyyden ja ihmisten suosion tavoittelun viidakkoon.
Ei temppu eikä salatiede
Toinen esimerkki vääränlaisesta tavasta lähestyä elävää Jumalaa on Jeesuksen mukaan pakanauskontojen perinteessä. ”Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen.”
Tällainen ajatus rukouksen maagisesta luonteesta oli arkipäivää antiikin maailmassa eikä sen perusidea ole mihinkään hävinnyt. Loitsun tavoin toistetut sanamuodot ja hokemat olivat keino, jolla yritettiin taivutella jumalat vastaamaan rukoilijan tarpeisiin.
Tällaisessa rukouksessa ihminen yrittää kaivaa itsestään jotain sellaista, joka vaikuttaisi etäisen ja pelottavan Jumalan toimintaan. Jeesuksen mukaan rukous ei kuitenkaan ole temppu tai salatiede, eikä sen vaikutus perustu muotoon eikä mittaan, vaan se on avoimuutta ja nöyryyttä Jumalan edessä.
Lapselle kuuluu Isän apu
Näiden väärin viritettyjen rukousten tilalle Jeesus opetti jotain sellaista, jonka Jumala todella lupaa kuulla. Kristityn rukous on lapsen tavoin luottavaa, mitä suurimmassa määrin henkilökohtaista, mutta ei kuitenkaan itsekeskeistä. Näihin viittaavat Jeesuksen sanat huoneeseen menemisestä ja toisaalta Isä meidän -rukouksen alkupuhuttelu.
”Isi, sinun pitää auttaa minua, koska sinä oot minun iskä.” Tämä perustelu on täysin uskottava ja hyvä pikkulapsen vanhemmalle, kun oma lapsi pyytää apua. Muuta perustelua ei tarvita. Isä auttaa lastaan. Se on isän tehtävä ja tahto. Tällaisella luottamuksella Jeesus rohkaisi lähestymään myös Jumalaa. Rukouksen ensimmäinen sana ”Abba” on mitä läheisin isää kuvaava puhuttelu.
Jeesus antoi luvan luottaa siihen, että Isän lapsille kuuluvat Isän apu ja huomio. Samalla hän muistutti, että Isä on lastensa yhteinen – ”meidän”. Kristityn rukous on siis henkilökohtaista, mutta ei itsekeskeistä vaan yhdistävää ja yhteyttä etsivää.
Elävä usko on luottamusta hyvään Jumalaan, taivaalliseen vanhimpaan, joka ei ole etäinen ja pelottava, ansioitumista ja temppuja odottava laadunvalvoja. Hän haluaa lapsensa parasta ja siksi hän antaa sen mitä hänen lapsensa todella tarvitsevat: valtakuntansa, jokapäiväisen leivän ja kaikki synnit anteeksi. Näin hänen tahtonsa saa tapahtua myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Evankeliumi Matt. 6:5–13
Raamattu 1992: ”Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. ”Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään. Rukoilkaa te siis näin:
-- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa. Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.*
Biblia: Ja kuin rukoilet, niin ei sinun pidä oleman niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellänsä seisovat ja rukoilevat synagogissa ja kujain kulmissa, että he ihmisiltä nähtäisiin. Totisesti sanon minä teille: he ovat saaneet palkkansa. Vaan kuin sinä rukoilet, niin mene kammioos, ja sulje oves, ja rukoile Isääs, joka on salaisuudessa: ja Isäs, joka salaisuudessa näkee, maksaa sinulle julkisesti. Ja kuin te rukoilette, niin älkää olko paljon puhuvaiset, niinkuin pakanat; sillä he luulevat heitä paljon puheensa tähden kuultavan. Sentähden älkäät olko heidän kaltaisensa; sillä Isänne tietää kyllä, mitä tarvitsette, ennen kuin te häneltä rukoilettekaan. Näin teidän siis pitää rukoileman: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimes. Lähestyköön sinun valtakuntas. Olkoon sinun tahtos niin maassa kuin taivaassa. Anna meille tänäpäivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin anteeksi annamme meidän velvollistemme. Ja älä johdata meitä kiusaukseen. Mutta päästä meitä pahasta. Sillä sinun on valtakunta, ja voima, ja kunnia, ijankaikkisesti. Amen!
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys