JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sana sunnuntaiksi

Synnin orjuus vie vapauden

Sana sunnuntaiksi
22.9.2024 7.00

Juttua muokattu:

12.9. 11:08
2024091211085120240922070000

H. H.

H. H.

Mik­ko Fa­ger

Evan­ke­liu­min ilo­sa­no­ma syn­nyt­tää us­kon, jol­la omis­te­taan va­paus Kris­tuk­ses­sa.

Sa­nal­la va­paus on hy­vin myön­tei­nen sävy. Ar­vos­tam­me muun mu­as­sa sa­nan­va­paut­ta, va­paa­ta isän­maa­ta, us­kon­non­va­paut­ta ja ko­koon­tu­mis­va­paut­ta. Kaik­ki edel­lä mai­ni­tut ovat kris­ti­tyn elä­mäs­sä vaa­li­mi­sen ar­voi­sia, mut­ta tär­kein­tä on elä­vän us­kon tuo­ma va­paus Kris­tuk­ses­sa.

Kris­ti­tyn va­pau­den hin­ta

Va­pau­den me­net­tä­mi­nen tun­tuu ai­na pa­hal­ta. En­sim­mäi­nen ih­mis­pa­ri me­net­ti va­pau­ten­sa pa­ra­tii­sis­sa. Ta­pah­tui syn­tiin­lan­kee­mus. Ju­ma­la ei kui­ten­kaan hy­län­nyt luo­maan­sa ih­mis­tä, vaan huu­te­li: ”Mis­sä olet ih­mi­nen?”

Aa­ta­mi ja Ee­va huo­ma­si­vat ole­van­sa alas­ti ja ly­my­si­vät. Ju­ma­la lu­pa­si heil­le lu­nas­ta­jan, jo­hon myös van­han lii­ton mat­ka­mie­het us­koi­vat ja pää­si­vät Ju­ma­lan las­ten va­pau­teen. Lu­paus lu­nas­ta­jas­ta oli vah­va. Oli­vat­han Isä ja Poi­ka sii­tä so­pi­neet jo en­nen maa­il­man luo­mis­ta (Ps. 2:7–8).

Kun ai­ka oli täyt­ty­nyt, Ju­ma­la lä­het­ti poi­kan­sa maa­il­maan va­paut­ta­maan ih­mi­sen syn­nin ja kuo­le­man or­juu­des­ta. Me tä­män ajan kil­voit­te­li­jat ju­lis­tam­me ris­til­lä saa­vu­tet­tua voit­toa. Evan­ke­liu­mis­sa omis­tam­me va­pau­den Kris­tuk­ses­sa.

Kris­ti­tyn va­pau­des­ta on mak­set­tu kal­lis hin­ta. Ju­ma­la an­toi ai­no­an poi­kan­sa kär­si­myk­seen ja kuo­le­maan, et­tei yh­den­kään ih­mi­sen tar­vit­si­si kuol­la, vaan hän sai­si ian­kaik­ki­sen elä­män. Jee­suk­sen so­vin­to­ve­ri puh­dis­taa kai­kes­ta vää­ryy­des­tä.

Py­sy­kää lu­ji­na

Paa­va­li kir­joit­ti ga­la­ta­lai­sil­le: ”Va­pau­teen Kris­tus mei­dät va­paut­ti. Py­sy­kää siis lu­ji­na äl­kää­kä alis­tu­ko uu­del­leen or­juu­den ikee­seen.” (Gal. 5:1.) Sie­lun­vi­hol­li­nen pyr­kii kai­kin kei­noin ek­syt­tä­mään va­paan ar­mo­lap­sen syn­tiin vä­hät­te­le­mäl­lä syn­nin vaa­ro­ja. Hän esit­tää usein ky­sy­myk­sen: ”On­ko Ju­ma­la to­del­la sa­no­nut niin?” Us­ko­vai­si­na olem­me saa­neet hen­gen lain, joka opet­taa mei­tä va­el­ta­maan evan­ke­liu­min val­keu­des­sa ja va­pau­des­sa.

Päi­vän evan­ke­liu­mi Mar­kuk­sen mu­kaan ker­too Jee­suk­sen ja fa­ri­seuk­sien koh­taa­mi­ses­ta ja kes­kus­te­luis­ta. Fa­ri­seuk­set, jot­ka pe­rus­ti­vat elä­män­sä oman ym­mär­ryk­sen­sä ja te­ko­jen­sa va­raan, moit­ti­vat Jee­sus­ta, mil­loin syö­mi­ses­tä syn­tis­ten kans­sa, mil­loin sa­pat­ti­na pa­ran­ta­mi­ses­ta. He yrit­ti­vät nou­dat­taa or­jal­li­ses­ti pe­rin­näis­sään­tö­jä, kun taas Jee­suk­sen toi­min­nas­sa nä­kyi Ju­ma­lan rak­kaus ja an­teek­si­an­to syn­tis­tä ih­mis­tä koh­taan.

Kun Jee­sus kuun­te­li fa­ri­seus­ten moit­tei­ta, hän sa­noi heil­le: ”Ei­vät ter­veet tar­vit­se pa­ran­ta­jaa, vaan sai­raat. En minä ole tul­lut kut­su­maan hurs­kai­ta, vaan syn­ti­siä.” (Mark. 2:17.)

Va­lin­nan­va­paus ja vas­tuu

Eri­lai­sis­sa elä­män­ti­lan­teis­sa eteem­me au­ke­aa val­ta­va mää­rä va­lin­nan mah­dol­li­suuk­sia. Va­lin­toi­him­me vai­kut­taa se, mitä ar­vos­tam­me ja on­ko va­lin­tam­me so­pu­soin­nus­sa us­kom­me kans­sa.

Näis­sä ti­lan­teis­sa ih­mi­nen ko­kee jos­kus pel­koa: teen­kö oi­ke­an rat­kai­sun, osaan­ko va­li­ta vii­saas­ti. Ju­ma­lan sana ke­hot­taa va­lit­se­maan oi­kein, et­tä säi­lyi­si hyvä oma­tun­to ja oma­koh­tai­nen us­ko.

Kun olem­me kuu­li­ai­sia hoi­de­tun oman­tun­non ää­nel­le, Ju­ma­la siu­naa va­lin­tam­me. Us­ko­vai­si­na saam­me luot­taa Ju­ma­lan joh­da­tuk­seen.

Va­paus vel­voit­taa mei­tä kan­ta­maan vas­tuu­ta en­nen kaik­kea omas­ta elä­mäs­täm­me ja sen rat­kai­suis­ta. Meil­lä on vas­tuu myös lä­him­mäi­sis­täm­me. Jee­sus opet­ti ra­kas­ta­maan Her­raa Ju­ma­laa koko sy­dä­mes­täm­me, koko sie­lus­tam­me ja mie­les­täm­me sekä lä­him­mäis­täm­me niin kuin it­se­äm­me. (Matt. 22: 37–40.)

Evan­ke­liu­mi: Mark. 2:23–28

Raa­mat­tu 1992: Jee­sus kul­ki ker­ran sa­pat­ti­na vil­ja­pel­lon lai­taa, ja hä­nen ope­tus­lap­sen­sa al­koi­vat kul­kies­saan kat­koa täh­kä­päi­tä. Sil­loin fa­ri­seuk­set sa­noi­vat hä­nel­le: ”Kat­so nyt! Mik­si ope­tus­lap­se­si te­ke­vät sel­lais­ta, mitä sa­pat­ti­na ei ole lupa teh­dä?” Mut­ta Jee­sus vas­ta­si heil­le: ”Et­te­kö ole kos­kaan lu­ke­neet, mitä Daa­vid teki, kun hä­nen ja hä­nen mies­ten­sä tuli näl­kä ei­kä heil­lä ol­lut ruo­kaa? Hän meni, Ab­ja­ta­rin ol­les­sa yli­pap­pi­na, Ju­ma­lan huo­nee­seen ja ot­ti uh­ri­lei­vät, söi ja an­toi mie­hil­leen­kin, vaik­ka nii­den syö­mi­nen on sal­lit­tua ai­no­as­taan pa­peil­le.” Ja Jee­sus sa­noi heil­le: ”Sa­pat­ti on ih­mis­tä var­ten ei­kä ih­mi­nen sa­pat­tia var­ten. Niin­pä Ih­mi­sen Poi­ka on myös sa­pa­tin her­ra.”

Bib­lia: Ja ta­pah­tui, et­tä hän kävi sab­ba­ti­na lai­hoin lä­vit­se, niin hä­nen ope­tus­lap­sen­sa ru­pe­si­vat käy­des­sän­sä täh­kä­päi­tä kat­ko­maan. Ja Pha­ri­se­a­lai­set sa­noi­vat hä­nel­le: kat­so mik­si he te­ke­vät sab­ba­ti­na, jota ei sovi? Ja hän sa­noi heil­le: et­te­kö te ole ikä­nä lu­ke­neet, mitä Da­vid teki hä­dil­län­sä, kuin hän iso­si ja ne, jot­ka hä­nen kans­san­sa oli­vat? Kuin­ka hän meni Ju­ma­lan huo­nee­seen, ylim­mäi­sen pa­pin Ab­ja­ta­rin ai­ka­na, ja söi nä­ky­lei­vät, joi­ta ei so­pi­nut syö­dä, vaan ai­no­as­ti pap­pein, ja hän an­toi myös niil­le, jot­ka hä­nen kans­san­sa oli­vat. Ja hän sa­noi heil­le: sab­ba­ti on ih­mis­tä var­ten teh­ty ja ei ih­mi­nen sab­ba­tia var­ten. Niin on myös Ih­mi­sen poi­ka sab­ba­tin Her­ra.

5.10.2024

Jumala on vahvistava teitä loppuun saakka, niin ettei teissä ole moitteen sijaa Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemisen päivänä. 1. Kor. 1:8

Viikon kysymys