Suvi Hosionaho
Markus Lehtiniemi
Tänä vuonna Suviseurat tulevat itseäni tavallistakin lähemmäksi, koska ne järjestetään kotimaakunnassani, Etelä-Pohjanmaan Kauhavalla, ja olen tietyllä tapaa valmistautunut niihin jo viime syksystä saakka. Silloin minut kutsuttiin mukaan Suviseurojen ennakkoviestintätiimiin sekä sisällöntuottajaksi Suviseuroihin.
Puoliso oli jo saanut omat työvuoronsa, joten ensimmäinen askel oli pohtia kesälomien ajankohtaa, saako lomaa heti juhannukselta tai voiko ottaa ylimääräisiä vapaapäiviä, että pääsee tekemään työvuorot. Varsinaiset valmistelut perheen suviseurareissulle tapahtuvat varmaankin viime hetkillä, työn ja muiden kiireiden keskellä. Tänä vuonna seuramatka on niin lyhyt, että voimme tarvittaessa yöpyä kotona. Nyt tuntuu, että Suviseuroihin voi lähteä “kevyin kantamuksin”.
Viimeksi olen työskennellyt Suviseurojen tiedotuksessa Perhon Suviseuroissa 2005. Muistan tehneeni työvuoron tiedotussihteerinä ja kirjoittaneeni mediatiedotteen lehdistölle. Vuorossa työskenteli muutama henkilö, ja ainakin sinä päivänä meno oli melko rauhallista. Sen jälkeen mediamaailma on muuttunut aivan täysin; sosiaalinen media ja internet livelähetyksineen ja videopalveluineen ovat muuttaneet myös suviseuraviestinnän kentän.
Suviseurat on massiivinen yleisötapahtuma, jonka ulkoiset puitteet herättävät "suuressa yleisössä" mielenkiintoa ja kummastusta. Väkimäärä, sääolosuhteet, palvelut ja myydyn ruoan määrä saadaan otsikoihin helposti. Ne kiinnostavat yhtä lailla suviseuravieraita kuin sellaistakin, joka ei itse tule lähteneeksi paikan päälle. Suviseurojen ”pääuutisaiheet” eli mahdolliset kannanotot ja hengellinen sanoma voivat jäädä tiedon paljoudessa jalkoihin, mitä SRK:n ulkopuoliseen mediaan tulee. Siksi sisältöä tehdään myös itse, suviseuraviestinnän vapaaehtoisten voimin.
Suviseuroista materiaalia tuotetaan seurojen omille nettisivuille, Facebookiin, Instagramiin, Twitteriin ja radioon. Tekstiä, kuvaa, ääntä ja videota. Päivityksiä sosiaaliseen mediaan tehdään jopa kymmeniä päivässä, ennakolta laadittavan suunnitelman mukaisesti – toki radion ajankohtaistoimituksen, sisällöntuotannon ja kuvapalvelun työtä ohjaava vuoropäällikkö jättää päivän ohjelmaan myös pelivaraa yllätysten varalta.
Valtava organisaatio, hyvin laaditut ennakkosuunnitelmat, monet kanavat, käytettävät alustat ja sovellukset tekevät suviseuraviestinnästä tehokasta ja erilaiset vastaanottajat huomioivaa. Tarjolla on lähes viikon ajan jatkuvana virtana niin ajankohtaista tietoa, tunnelmapaloja kuin saarnareferaattejakin. Se, toimiiko kaikki suunnitelmien mukaan, muistaako kaikkien sovellusten niksit ja saako tekstitiedostoon kiteytettyä juuri sen osuvimman muodon asioille, jännittää ensikertalaista, ovathan konkarit kertoneet, että tekniikka on joskus jarruttanut hyvää toteutusta.
Pystymetsästä ei onneksi tarvitse kenenkään työvuoroihinsa lähteä. Koulutuksessa saa opastusta siihen, mitä tehdään ja miten, sekä pääsee tutustumaan muihin tekijöihin. Mukana on myös aiempien vuosien konkareita. Oma tuntuma on, että Suviseurojen viestintään osallistuvat ovat mukana isolla innolla ja täysin sydämin. Työtä tehdään yhdessä.
Työn ytimessä on hyvä pitää kirkkaana mielessä se, miksi teemme tämän kaiken työn: meillä on skuuppi: uutinen, joka poikkeaa yleisestä uutisvirrasta. Maailman tärkein uutinen. Kerromme Jumalan armosta ja iankaikkisen elämän toivosta. Haluamme jakaa ilomme siitä aivan jokaiselle ja kutsua muita saman sanoman äärelle.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys