JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Aiemmat blogit

Keskeneräiset kirjaimet

15.3.2016 6.30

Juttua muokattu:

8.3. 22:29
2020030822295420160315063000

Yk­si maa­il­man kieh­to­vim­pia asi­oi­ta on mi­nus­ta ai­na ol­lut se, kuin­ka kun­kin kie­len­käyt­tä­jän sa­nat te­ke­vät nä­ky­väk­si sitä to­del­li­suut­ta, jos­sa nii­den käyt­tä­jä elää. Sa­man­kin kie­len pu­hu­jil­la on käy­tös­sään kes­ke­nään hy­vin eri­lai­set sa­no­jen va­ras­tot.

Usein tie­tyn va­ras­ton sa­no­ja käy­te­tään vain tie­tys­sä ti­lan­tees­sa. Ei mum­moil­le ta­val­li­ses­ti pu­hu­ta snä­pis­tä ei­kä pa­la­ve­reis­sa evan­ke­liu­mis­ta.

Eri kiel­ten vä­lil­lä ulot­tu­vuuk­sia on luon­nol­li­ses­ti vie­lä enem­män. Kult­tuu­ri­ses­ti lä­hel­lä toi­si­aan ole­via kie­liä on hel­pom­pi kään­tää toi­sik­seen kuin kau­em­pa­na toi­sis­taan ole­via. Suo­mi ja ruot­si ovat sa­no­jen mer­ki­tys­ten suh­teen mel­kein kuin si­sa­ruk­sia, vaik­ka kie­let ra­ken­teel­li­ses­ti ovat hy­vin­kin eri­lai­sia.

Eng­lan­nin kans­sa haas­tei­ta on jo pal­jon enem­män. Mo­nes­ti yh­tä sa­naa puo­lin ja toi­sin kään­net­tä­es­sä pi­tää käyt­tää mon­ta toi­sen kie­len sa­naa se­lit­tä­mään sama asia. Sama haas­te on Raa­ma­tun lu­ke­mi­ses­sa ja se­lit­tä­mi­ses­sä. Suo­mi on mel­koi­sen kau­ka­na niis­tä kie­lis­tä ja kult­tuu­reis­ta, joil­la Kir­jas­to on kir­joi­tet­tu.

Tut­tu­ja esi­merk­ke­jä oli­si pal­jon – jos muis­tai­sim­me. Esi­mer­kik­si suo­men rak­kaus-sana on Raa­ma­tun kie­les­sä ja­et­tu kol­meen osaan, aga­pe, fi­los ja eros. Tai tut­tu oma­tun­to-sam­ve­te-esi­merk­ki – suo­mes­sa sana on yk­si­lö- ja ruot­sis­sa yh­tei­sö­kes­kei­nen.

On jän­nit­tä­vä aja­tel­la, mil­lai­sen mää­rän vi­vah­tei­ta maa­il­mas­ta ta­voit­tai­si kai­kil­la eri kie­lil­lä yh­teen­sä.

Se­kin on kie­li-ih­mi­sel­le jän­nit­tä­vä ja hur­jan sy­väl­li­nen aja­tus, et­tä Raa­mat­tu to­si­aan al­kaa: alus­sa oli Sana. Te­o­lo­gia ja kie­li­tie­de tu­le­vat sii­nä koh­taa lä­hel­le toi­si­aan, ja sy­väl­lä ol­les­saan kul­ke­vat kau­as ar­ki­ses­ta kie­len­käy­tös­tä ja ajat­te­lus­ta.

It­se asi­as­sa mo­net tie­teet tai­ta­vat tuup­pia suun­nil­leen sa­mo­ja poh­jim­mil­taan avoi­mek­si jää­viä ky­sy­myk­siä. Joku sai­si myös se­lit­tää, mi­ten sa­naa tar­koit­ta­va krei­kan kie­len lo­gos ja lo­giik­ka liit­ty­vät toi­siin­sa.

Us­ko ja tie­de jou­tu­vat jos­kus tois­ten­sa kans­sa kil­pa­sil­le, vaik­ka ei nii­den tar­vit­si­si. Tie­de pyr­kii omil­la kei­noil­laan se­lit­tä­mään kai­ken sen, mi­hin se suin­kin yl­tää. Tie­teen mah­dol­li­suuk­siin ja ra­joit­tei­siin pe­reh­ty­mi­nen voi jopa tu­kea us­ko­mis­ta, vaik­ka en tie­det­tä us­ko­mi­sen vä­li­nee­nä us­kal­tai­si­kaan aja­tel­la ja mark­ki­noi­da.

Jos us­koo Ju­ma­lan kaik­keu­den luo­jak­si, jää in­hi­mil­li­sin kei­noin sel­vi­tet­ty sil­ti ai­na va­jaak­si ko­ko­nai­ses­ta to­del­li­suu­des­ta.

Mi­nua ovat kieh­to­neet vii­me vuo­si­na ai­vois­ta to­den­ne­tut pei­li­neu­ro­nit, jot­ka hok­saut­ta­vat ihan uut­ta ih­mis­ten­vä­li­ses­tä kom­mu­ni­koin­nis­ta ja ai­vo­jen toi­min­nas­ta. Pei­li­neu­ro­neis­sa oleel­lis­ta on ym­mär­tääk­se­ni se, et­tä sa­mas­sa ti­las­sa ole­vien ih­mis­ten ai­vot kes­kus­te­le­vat kes­ke­nään sy­vem­min kuin on ai­em­min pys­tyt­ty osoit­ta­maan.

Tun­tuu tosi tur­val­li­sel­ta jät­tää Luo­ja kie­len ja kaik­kien mui­den­kin hie­no­syis­ten ja mo­niu­lot­teis­ten kom­mu­ni­koin­ti­ta­po­jen kek­si­jäk­si. Ne ovat – kä­sit­tei­tä hi­o­van tie­teen­kin – työ­ka­lu­ja, joil­la saa ai­kaan sekä hy­vää et­tä sitä toi­sen­lais­ta, ja lä­hes­kään kaik­kea em­me saa sa­noik­si.

Kir­jai­met ta­voit­ta­vat jo­ta­kin, kun ne il­mes­ty­vät ruu­dul­le mer­ki­tyk­sel­li­sik­si jo­noik­si. Kun toi­nen ih­mi­nen lu­kee ne toi­sel­ta ruu­dul­ta, ne ta­voit­ta­vat jo­ta­kin taas, jo­ta­kin.

* * *

Kii­tos tark­kaa­vai­sel­le lu­ki­jal­le täs­men­nyk­ses­tä, kes­ke­ne­räi­set kir­jai­met! Jo­han­nek­sen evan­ke­liu­mi se on, joka al­kaa lau­seel­la "Alus­sa oli Sana", ja tark­kaan ot­ta­en koko Raa­mat­tu al­kaa sa­noil­la "Alus­sa Ju­ma­la loi".

ViljaPaavola
Olen kolmikymppinen keskisuomalainen, joka katselee blogissa elämänpiiriään yhteiskunnallisesta, viestinnällisestä ja ihan vaan inhimillisestä näkökulmasta. Kommentteja, terveisiä ja palautetta voit laittaa osoitteeseen vilja.paavola@gmail.com.
24.4.2024

Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme uudistuu päivä päivältä. 2. Kor. 4:16

Viikon kysymys