Psalmi 126 sijoittuu todennäköisesti Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeiseen aikaan. Muisteltiin aikaa, kun kyyneleet virtasivat Baabelin virtain rannalla. Siellä ikävöitiin vapauden aikaa omassa maassa ja jumalanpalvelusmenoja Jerusalemin temppelissä. Pakkosiirtolaisuudesta vapautuminen oli toteutunut, mutta tulevaisuus ei ollutkaan niin valoisa kuin mitä oli odotettu.
Anu Tofferi
Anu Tofferi
Kirkollista toimitusta ennen käydään toimituskeskustelu. Toimituskeskustelussa puhutaan toimituksen teemasta: kasteesta, avioliittoon vihkimisestä tai hautaan siunaamisesta. Myös toimitukseen liittyvistä järjestelyistä puhutaan. Minulla on tapana kysyä, onko kirkkokäsikirjan kaavassa olevissa psalmivaihtoehdoissa joku, joka erityisesti puhuttelee. Kastekaavasta ja avioliittoon vihkimisen kaavasta toimitukseen valitut psalmit vaihtelevat. Hautaan siunaamisen kaavasta psalmiksi valikoituu miltei aina psalmi 23, joka alkaa: ”Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.” Koska seurakunnassamme hautaan siunaamisia on toimituksista eniten, on paimenpsalmista tullut minulle varsin tuttu.
Moni meistä muistaa, miten lapsena oli mukavaa näin kevään korvalla tehdä puroja ja leikkiä kuralätäköissä. Parasta taisi olla, jos löytyi oikein hyvä saviliejukko, joka roudan sulamisen aikaan oli pehmeä ja upottava. Ehkä jollakin on kokemus myös siitä, miten yllättäen ja tiukasti kumisaapas saattaa tarttua liejuun ja miten vaikeaa tuollaisesta saviliejusta on päästä irti. Tuntuu kuin lieju imisi kenkää sisäänsä eikä haluaisi päästää irti.
Useat meistä ovat nähneet rannalla telineessä tai laivan kaiteeseen kiinnitetyn punavalkean renkaan. Se on pelastusrengas, joka voi pelastaa kuolemanvaaraan joutuneen ihmisen hengen.
Psalmissa 66 laulajan sydämestä soi kiitos ja ylistys Jumalan ihmeellisistä teoista. Matka luvattuun maahan alkoi epäilyksissä ja lähestyvän vihollisen pelossa. Jumala matkalle lähettäjänä oli kuitenkin johdattamassa ja varjelemassa. Tänäänkin, meidän elämässämme, Jumala ”muuttaa meren kuivaksi, niin että jalkaisin käydään veden ylitse” (Ps. 66:6).
Ensi sunnuntai on Hyvän Paimenen sunnuntai. Kirkkokäsikirjassa on sunnuntaille varatussa esipuheessa teksti: ”Jeesus on Hyvä Paimen, joka pitää huolen lampaistaan. Ylimpänä paimenena hän lähettää opetuslapsensa huolehtimaan Jumalan laumasta.”
Anna-Leena Saukko
Anna-Leena Saukko
Kirkkokansa laulaa ilman säestystä ”Käy yrttitarhasta polku, vie Golgatalle se.” Hiljaisen viikon aikana seurataan Jeesuksen alennustietä, ja pitkäperjantaina ajatukset pysähtyvät Golgatalle.
Viimeiset vuodet ovat olleet omituisten myllerrysten aikaa. Juuri kun mieliimme hiipi toivo pandemia-ajan päättymisestä, Eurooppaan puhkesi hirvittävä sota. Olemme tästä kaikesta murheissamme ja pelkäämme läheistemme ja isänmaamme puolesta. Edessämme näyttää olevan vain huonoja vaihtoehtoja.
”Istun pihalla keinussa ja jaksan jo ihailla keskikesän kauneutta. Tunnen, kuinka vauva liikahtaa mahassani ja sitten rauhoittuu keinun rauhalliseen kyytiin. Keinu vie ajatukset edellisen kesän tunnelmiin. Sama paikka, sama kiikku, saman puun humina. Silloin itkimme yhdessä lapsemme menetystä, nyt istun yksin ja odotan sinua saapuvaksi sairaalasta kotiin. Näen sinut, kävelet haparoivin askelin kyynärsauvoihin tukien kohti kotia. Mieli herkistyneenä… ’sain vielä palata kotiin’.
Onko sinun kärsivällisyyttäsi koskaan koeteltu? Olet ehkä saattanut joutua puremaan alahuulta tai nielemään kiukkusi.
Paavali rohkaisee Efeson Jumalan lapsia kirjoittamalla: ”Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät. Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus.” (Ef. 2:19–20.) Samassa kirjeessä Paavali asettaa esikuvaksi Jumalan.
Milloin olet viimeksi rukoillut? Oletko muistanut kiittää Taivaan Isää kaikesta hyvästä, pyytänyt apua vaikeaan tilanteeseen tai rukoillut voimaa pysyäksesi lapsenaan? Itse huomaan rukoilevani tai huokaavani Mooseksen tavoin (2. Moos. 14:15) Jumalan puoleen silloin, kun on vaikeaa, en itse näe selkeästi tulevaa tai synnin sumu peittää armoauringon.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys