Jumala on antanut avioliiton lahjaksi ja siunaukseksi. Yhdessä jaetut hetket tuovat syvää merkitystä elämään ja vahvistavat puolisoiden välistä sidettä. Avioliitto tarjoaa mahdollisuuden kasvaa yhdessä ja se tuo turvaa ja vakautta, joka kannattelee aviopuolisoita läpi elämän.
Pudasjärven Suviseurojen seuratunnus on otettu Jeesuksen ja Pietarin välisestä keskustelusta (Joh. 21:17). Keskustelussa Jeesus esittää Pietarille kysymyksen: ”Olenko minä sinulle rakas?” Suviseuratunnus on Jumalan sanaa ja Jeesuksen aito kysymys myös 2000-luvun ihmiselle. Kristinoppi opettaa, että Kristuksen työ maailmassa jatkuu Pyhän Hengen työnä. Tämän perusteella Jeesus yhä esittää kutsua parannukseen, kuten hän teki maan päällä eläessään: ”Jumalan valtakunta on lähestynyt: tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi” (Mark. 1:15).
Talkoilulla on Suomessa pitkä historia. Talkoohenki on ollut tunnettua, ja siihen on myös turvauduttu: apua on saatu ja annettu. Yhdessä on niin kerätty heinät latoon kuin uusittu katot. Yhä edelleen pidetään taloyhtiöissä keväisiä pihansiivoustalkoita, kouluilla ja kyläyhteisöissä lähiympäristön kevätsiivouksia.
Vantaalla tapahtunut kouluammuskelu on järkyttänyt laajasti ihmisiä. Miksi lapsi ampuu luokkakavereitaan? Mistä kumpuaa se paha olo, jota teon taustalla täytyy olla? Syitä on etsitty poliitikkojen ja asiantuntijoiden, eri alojen ammattilaisten voimin. Lapsiasiavaltuutettu on ottanut painokkaasti kantaa lasten ja nuorten tilanteeseen puuttumisen puolesta.
Pääsiäinen on kirkkovuodessa juhla, jonka ajankohta vaihtelee vuosittain. Se osuu aina aikaan, jolloin päivä pidentyy nopeasti, valon määrä lisääntyy ja pimeys väistyy. Aivan kuin luontokin muistuttaisi maailman valkeuden, Jeesuksen, voittoa pimeyden valloista.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokous esittää kirkolliskokoukselle kirkkojärjestykseen lisättävää säännöstä rinnakkaisista avioliittokäsityksistä. Toisessa avioliitto ymmärretään miehen ja naisen välisenä ja toisessa avioliitto kahden henkilön välisenä. Käsitykset ovat teologisesti eri tavoin perusteltuja. Piispainkokouksen esitys on ehtinyt herättää hiljaisen huolestumisen lisäksi vahvoja reaktioita puolesta ja vastaan.
Ihminen kokee ja sanoittaa kiitollisuutta hyvin eri tavoin, riippuen tilanteesta. Kiitollisuus voi olla arkipäivän kohteliaisuutta oven avanneelle, kokonaisvaltaisvaltaista tunnetta elämässä tai jopa kokonainen elämänasenne. Kiitollisuus liittyy niin ihmisen persoonaan kuin hänen elämänsä lähtökohtiin ja kokemuksiin. Joku tuntee suurta kiitollisuutta päivän ainoasta ateriasta, toinen siitä, että sairausjakson jälkeen ruoka taas maistuu. Kolmas voi puolestaan tuntea kiittämättömyyttä hienonkin ravintola-aterian äärellä.
Käydyt presidentinvaalit olivat eduksi Suomelle ja esimerkki meille kaikille. Monista asioista keskenään eri mieltä olevat presidenttiehdokkaat kävivät rakentavaa ja toisiaan arvostavaa keskustelua, luopumatta omasta arvopohjastaan. Vaaliväittelyt olivat tällä kertaa pääasiassa miellyttävää seurattavaa.
Reilut kymmenen vuotta sitten julkisiin rakennuksiin alkoi ilmestyä kansioita, joissa luki ”pelastussuunnitelma”. Monien kirkkojen sakasteissa tämä antoi aiheen huumorille ja erilaisille toteamuksille: ”Viimeinkin pelastussuunnitelma on tiiviissä paketissa niin pappien kuin seurakuntalaisten saatavilla”. Joku puolestaan pohti: ”Eikö Raamattu enää riitäkään pelastussuunnitelmaksi, kun apua pitää kysyä viranomaisilta?” Rakennusten turvallisuuteen liittyvä ohjeistus muistutti siitä, että kirkko on Jumalan pelastussuunnitelman eli sielujen pelastamisen asialla.
Opistovuosi-koulutuksen valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden mukaan oppivelvollisille tarkoitetun kansanopistokoulutuksen tavoitteena on edistää opiskelijan omaehtoista oppimista, auttaa häntä löytämään oma opiskelutyylinsä ja antaa valmiudet opintojen jatkamiseen perusopetuksen jälkeisessä koulutuksessa.
Polarisaatiosta on uutisoitu lähipäivinäkin. Ilmiössä on kyse ihmisten jakaantumisesta leireihin erilaisten poliittisten, henkisten tai muiden aatteiden vuoksi. Voimakkaasta ryhmäidentiteetistä katsottuna maailma näyttäytyy me vastaan ne -tyyppisesti eli ryhmään kuulumattomat ovat ryhmää vastaan. Lähimmäiset eivät ole enää yksittäisiä ihmisiä vaan toisen ryhmän edustajia, jopa vihollisia.
Uskon lahjan menettänyt ihminen saattaa todeta tilanteestaan: ”Usko ei ollut mun juttu.” Lause kuulostaa kevyeltä ajateltaessa, mitä uskon myötä on menetetty. Usko ei ole vähempää kuin ihmisen suhde Jumalaan. Uskon menettämisen seuraukset ovat todellisuudessa vakavat. Vain usko johtaa ikuiseen elämään, epäusko puolestaan kadotuksen vaivaan.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys